کد خبر: ۶۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

اسرائیل به عربستان بمب اتم می‌دهد

یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت: اسرائیل باید راهکار خود را تغییر دهد و به جای فشار وارد کردن برای اعمال تحریم علیه ایران، تهدید کند که سلاح اتمی در اختیار حکومت سعودی قرار خواهد داد.
به گزارش شیرازه به نقل از العالم، هاآرتص در جدیدترین شماره خود نوشت: اگر ایران مقررات توافق خود با کشورهای ابرقدرت را نقض کرده و تصمیم به دستیابی به تسلیحات هسته ای بگیرد، اسرائیل باید بر خلاف خط مشی رایج خود واکنش نشان دهد. اسرائیل نباید به تهدید خود مبنی بر انجام حمله کم تاثیر به برنامه هسته ای ایران ادامه دهد بلکه باید هشدار دهد که ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا در خلیج فارس ایران تسلیحات هسته ای را در انحصار خود بگیرد و به عربستان در دستیابی به سلاح هسته ای کمک خواهد کرد.

هاآرتص ادامه داد: این ایده از سویی با خط مشی موجود منافات دارد زیرا اسرائیل بیم آن دارد که مصر و عربستان و ترکیه در واکنش به دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در صدد دستیابی به تسلیحات هسته ای برآیند. این موضوع برای طراحان راهبردی در تل اویو و همچنین واشنگتن یک کابوس به شمار می رود. اما نکته اصلی طرح موجود آن است که ایرانیان متقاعد شوند که بهتر است از دستیابی به تسلیحات هسته ای امتناع ورزند و در مقابل بسته تشویقی از جمله تقویت اقتصاد ایران در اختیارشان قرار داده شود. درست است که تهدید اسرائیل و آمریکا مبنی بر انجام عملیات نظامی علیه ایران همچنان در اوج خود بسر می برد اما در میزان اعتبار نظامی و سیاسی چنین تهدیدی شک و تردید وجود دارد.

این روزنامه صهیونیستی افزود: ظهور سلاح هسته ای در جهان به صورت سلسله وار بوده است؛ تا زمانی که سلاح هسته ای در دست آمریکاییها بود، می بایست شوروی نیز به آن دست می یافت. پس از آن برخورداری چینی ها به این سلاح ضروری می نمود چرا که از شوروی ترس و هراس داشتند.همچنین باید هندی ها نیز به سلاح هسته ای دست می یافتند و این امر برخورداری پاکستان از  سلاح هسته ای را ایجاب می کرد و تا زمانی که امریکایی ها با انگلیسی ها همکاری می کنند؛ فرانسه نیز نباید سلاح هسته ای که در اختیار دارد، کنار بگذارد".

این روزنامه به سران اسرائیل توصیه می کند که "ما به عنوان ناظر در کمیته پیگیری معاهده منع گسترش سلاح هسته ای که برای بررسی طرح های این معاهده در نیویورک گرد هم آمده است، می توانیم بگوییم که به ایران اجازه احتکار هسته ای به صورت تک قطبی (و یا به صورت دوقطبی همانطور که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می گوید) نمی دهیم بلکه در گسترش آن سهیم خواهیم بود و به عربستان نیز کمک خواهیم کرد تا به توازن برسد. از این رو ایران باید بار دیگر به فواید تلاشهای خود بیندیشد. ایران در مقابل یک گزینه جدید قرار خواهد گرفت. تمام آن تلاشهای صورت گرفته، فایده ای نخواهد داشت زیرا ایران در میان کشورهای منطقه، تنها عضو باشگاه هسته ای منطقه نخواهد بود...اگر سلاح هسته ای منع نشود، پس باید گسترش یابد".
برچسب ها: بمب اتم اسرائیل
نظرات بینندگان