کد خبر: ۶۹۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
وزیر علوم در شیراز:

اختلاف دانشگاه شیراز و علوم پزشکی درخصوص اراضی حل شده است/ انتخاب روسای دانشگاه‌ها بر مبنای آئین‌نامه قبلی است

پیگیر بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و تقویت کرسی‌های آموزش زبان فارسی هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ایران از بیش از ۱۲۳ کشور پذیرش دانشجو داریم، اعلام کرد: در حال حاضر در مجموع حدود ۳۵ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز جامعةالمصطفی مشغول به تحصیل هستند که به صورت بورسیه، غیر بورسیه و از طریق آزمون سراسری در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند.

محمد فرهادی در سیزدهمین آیین دانش‌آموختگی دانشجویان غیرایرانی و هشتمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی سراسر کشور که در محل دانشکده مهندسی شیراز برگزار شد، گفت: در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تعداد دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ما حدود ۳۵۰ نفر بیشتر نبود که عمدتاً به صورت بورسیه از کشورهای مختلف در اینجا تحصیل می‌کردند.

وی به پیشرفت‌های علمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: با توجه به جایگاه خوب نظام آموزش عالی، ارتقای سطح و گستردگی دانشگاه‌ها، راه‌اندازی مقاطع تحصیلی بالا‌تر، دیپلماسی علمی و فرهنگی کشور و برقراری روابط علمی با بسیاری از نقاط دیگر دنیا و همچنین بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و بالاخص تقویت کرسی‌های آموزش زبان فارسی در راستای اهداف و برنامه‌های دولت و کشور و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید که جایگاه علمی دانشگاه‌ها و تقویت روابط علمی را با دیگر کشور‌ها و جوامع مدنظر دارد، برآن شده‌ایم که تعداد بیشتری از کرسی‌ها و صندلی‌های دانشگاه‌های ما به پذیرش دانشجویان غیر ایرانی اختصاص داده شود که دلایل آن هم مشخص است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی در راستای دیپلماسی و روابط بیشتر با مراکز علمی دنیا و همینطور پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سایر کشور‌ها به خصوص کشورهای همجوار و مسلمان و حتی کشورهای دورست از قاره آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین داریم که دانشجویانی را در مقاطع مختلف تحصیلی از این کشور‌ها پذیرا باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های هدف و باسابقه کشورمان در زمینه بین‌المللی شدن و پذیرش دانشجو از خارج از کشور بیش از پیش تلاش می‌کنند، گفت: مقدمات کار جهت صدور مجوز‌ها فراهم شده است و تلاش می‌کنیم تا این پذیرش‌ها راحت‌تر صورت گیرد و بخش دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم فعال‌تر می‌شود.

فرهادی تأکید کرد: باید در دانشگاه‌های بین‌ا‌لمللی و دانشگاه‌هایی که دارای دانشجویان غیرایرانی هستند، واحد سرپرستی دانشجویان غیرایرانی راه‌اندازی شود تا این دانشجویان جهت انجام امورات خود سرگردان نباشند و راحت‌تر امورات خود را به پیش برند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود۵۰ درصد دانشجویان غیرایرانی بورسیه هستند، اظهار کرد: در سال جاری نیز بیش از ۱۰۰ درصد پذیرش غیر بورسیه دانشجویان غیرایرانی را هدفگذاری کرده‌ایم و در راستای جذب دانشجویان غیرایرانی مذاکراتی با بسیاری از کشور‌ها داشتیم و آمادگی خود را جهت پذیرش دانشجویانی از آن‌ کشور‌ها اعلام کردیم.

وی با اعلام اینکه روان‌سازی جذب دانشجویان غیر ایرانی و تسهیل در ارائه خدمات به دانشجویان و همچنین رفع مسائل کنسولی از طریق سامانه جامع الکترونیکی دانشجویان میسر شده است، اظهار امیدواری کرد که دانشجویان بیشتری از کشورهای دیگر نه تنها در امر آموزش بلکه در عرصه تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری جذب و فعال شوند.

بین دانشگاه شیراز و علوم پزشکی اختلافی درخصوص زمین وجود ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری این مراسم و ضمن بازدید از نمایشگاه فرهنگ ملل در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر تعیین تکلیف اراضی اختلافی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: ما اختلافی در این زمینه نداریم و قضیه این اراضی حل است.

فرهادی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم جهت تجهیز آزمایشگاه‌های این وزارتخانه ابراز کرد: تکمیل و تجهیز، نوسازی و بازسازی این آزمایشگاه‌ها از برنامه‌های جدی وزارت علوم است که در کشور ۵۰ آزمایشگاه هدف‌گیری شده و شاید تا پایان سال تکمیل و تجهیز شوند.

وزیر علوم، تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع و ملی را از جمله اقدامات این وزارتخانه برشمرد و افزود: طی برنامه زمان‌بندی شده تمام آزمایشگاه‌ها تجهیز خواهند شد که در سال جاری علاوه ۱۲۰ میلیارد تومان، ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز این آزمایشگاه‌ها اختصاص خواهد یافت.

انتخاب روسای دانشگاه‌ها بر مبنای آئین‌نامه قبلی است

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است که دولت در تدارک تهیه طرحی است که نیاز نباشد برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها از شورای انقلاب فرهنگی تایید بگیرد، گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم ولی نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها بر مبنای آئین‌نامه قبلی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه توزیع بودجه‌ پژوهش‌های قرآنی وزارت علوم به دانشگاه‌ها گفت: ستاد ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم این بودجه را بر حسب میزان فعالیت و برنامه‌های دانشگاه‌ها میان آن‌ها تقسیم می‌کند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بودجه پژوهش‌های قرآنی وزارت علوم در قالب پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی که تأیید شده است، اعتبارات تخصیص خواهند یافت.

فرهادی درخصوص اقدامات وزارت علوم جهت راه‌اندازی مطالعات میان رشته‌ای میان دانشگاه‌های ایران و دنیا گفت: در این زمینه هم تفاهم‌نامه داریم و هم پروژه مشترک با دانشگاه‌های کشورهای مختلف اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها تأسیس پارک علم و فناوری نیز یکی دیگر از این مواردی است که برخی از کشور‌ها درخواست کرده‌اند تا این پارک‌ها را برای آن‌ها احداث کنیم ضمن اینکه دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز برای دانشگاه‌های کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
نتیجه حل این مالکیت زمین ها چه شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
يعني دكتر ايمانيه بالاخره تونست زمينهاي دانشگاه شيراز رو بگيره و بيمارستان بزنه يا كلا نتونست!!؟؟؟؟