کد خبر: ۶۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

این ۲ وزیر و یک معاون از دولت اعتدال کنار گذاشته می شوند

روزنامه اعتماد نوشت: بحث‌هایی تقریباً جدی برای جابه‌جایی دو وزیر و یک معاون رئیس‌جمهور در جریان است.
به گزارش شیرازه، روزنامه اعتماد امروز یکشنبه 94/2/27 در گزارشی نوشت: در‌حالی‌که چند روزی است خبرهایی از احتمال تغییر در کابینه حسن روحانی به میان آمده است، سخنگوی دولت این تغییرات را طبیعی خواند و گفت: «طبیعی است که رییس‌جمهوری در مقام ارزیابی عملکرد و برای تقویت کابینه خود، تغییراتی اعمال کند.»

این سخنان نوبخت پس از موضع‌‌گیری‌های حسن روحانی، سخنان معاون اول او و اظهارات اخیر حسا‌م‌الدین آشنا احتمال تغییرات را تقویت می‌کند. حسن روحانی در سفر دو هفته پیش خود به شیراز گفته بود که «اگر نیاز به ترمیم کابینه باشد انجام می‌دهیم.»

یک هفته بعد از آن سفر، معاون اول رییس‌جمهوری هم همین اظهارنظر را به شکل دیگری تکرار کرد. اسحاق جهانگیری گفت: «جایی که رییس‌جمهور به ضرورت برسد، تغییر می‌دهد.» اما آنچه گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات کابینه را جدی کرد سخنان حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با نشریه اندیشه‌پویا بود که از تغییرات دولت، رفتن برخی استانداران و برخی وزرا خبر داد.

او گفت: «برخی سفرهای استانی برای تیم رییس‌جمهور روشن کرد که برخلاف تصور اولیه برخی استانداران توانایی کافی برای اداره استان ندارند. لذا تغییرات در دولت اتفاق خواهد افتاد، هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها.» مشاور رییس‌جمهور البته وقتی با موج واکنش‌ها به این مصاحبه مواجه شد در گفت‌و‌گو با «اعتماد» گفت که حرف‌هایش بیشتر جنبه شخصی داشته است اما کسانی که آشنا را می‌شناسند و البته از روابط او با رییس‌جمهور بااطلاع هستند سخت باور می‌کنند که آشنا این حرف را بدون هیچ زمینه‌ای زده باشد؛ زمینه‌ای که اکنون قدری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

یک روز بعد از انتشار سخنان آشنا درباره تغییرات کابینه، وی به روزنامه «اعتماد» گفت: «تصمیمات دولت توسط سخنگوی دولت اعلام می‌شود و اظهارات من در گفت‌وگوی اخیرم یک تحلیل شخصی است و  من به عنوان یک تحلیلگر سیاسی این موضوع را عنوان کرده‌ام و هیچ تصمیمی در دولت در این مورد گرفته نشده است».

سخنگوی دولت اما خیلی زود به سخن آمد تا با اظهارنظرهای روز جمعه‌اش جانی دوباره به گمانه‌زنی‌ها از تغییرات کابینه بدهد. هرچند هنوز نه چیزی در این زمینه به‌دار است و نه بار، اما اندک اندک فهرست‌های متفاوتی از لیست احتمالی تغییرات منتشر می‌شود. همین دیروز برخی سایت‌ها از احتمال جابه‌جایی چهار وزیر کابینه خبر داده بودند. همزمان بر اساس اخباری که «اعتماد» از آن اطلاع پیدا کرده است، بحث‌هایی تقریبا جدی برای جابه‌جایی دو وزیر و یک معاون رییس‌جمهور در جریان است.

بر این اساس به نظر می‌رسد محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر در صف اول تغییرات کابینه قرار بگیرند.

محمدرضا نعمت‌زاده که از روز اول منتقدانی سرسخت در مجلس داشت بعد از کمتر از دو سال در طیف حامیان دولت هم منتقدانی جدی پیدا کرده است. او دیگر برای این طیف‌ها رییس ستاد انتخاباتی نامزد پیروز سال ٩٢ نیست. حالا خیلی از هواداران دولت از او با کارنامه بحث برانگیز مدیریت ٢٠ ماهه‌اش در وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد می‌کنند.

در همین حال محمود گودرزی هم که از اول نتوانسته بود چندان برای طیف هواداران دولت وزیری قابل توجه باشد، اخیرا زیر بار انتقادات دولتی‌‌ها هم رفته و همزمان انتقاد از او در جمع‌های ورزشی نیز بالا گرفته است.

در چنین شرایطی است که محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز جمعه خود با خبرنگاران در شهرکرد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تغییر برخی وزیران و استانداران از سوی رییس‌جمهوری گفته که «طبق اصل ١١٣ قانون اساسی، رییس‌جمهوری مسوول اجرای قانون در کشور و پس از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام در کشور است و در این پیوند نیز دارای اختیاراتی است.» وی افزوده: «در مقابل اختیاراتی که رییس‌جمهوری بر عهده دارد، مردم نیز مطالباتی از وی دارند که طبیعی است رییس‌جمهوری از عملکرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد. »

نوبخت تصریح کرده: «این در حالی است که بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد این جابه‌جایی‌ها اطلاعی ندارم.» معاون رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت حضور گروه‌هایی که در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی ایفای نقش کردند، گفته: «مردم در انتخابات ٩٢ به گفتمان اعتدال رای دادند و در این میان گروه‌ها و جناح‌های مختلف چه در ستادهای انتخاباتی و چه در حزب اعتدال و توسعه، ما را یاری دادند و این فرصتی برای خدمتگزاری به مردم شد.» نوبخت ادامه داده: «برهمین اساس عده‌ای که در این میان هزینه دادند اما در پست‌های مدیریتی به سمتی نائل نشدند همین که در ایجاد فرصت برای خدمتگزاری به مردم سهیم شدند، مزد خود را گرفتند.»

وی خاطرنشان کرده: «این در حالی است که برخی از این افراد دارای توانمندی‌هایی هستند که از نظرات آنها در مجمع مشورتی رسمی بهره‌مند می‌شویم.» هرچه هست حالا دو نکته مهم در مورد این اظهارات وجود دارد؛ اول اینکه زمان این تغییرات چه وقت است و دوم اینکه کدام یک از وزرا باید با صندلی خود خداحافظی کنند. این همه در شرایطی است که خیلی‌ها هم در انتظار جابه‌جا شدن مدیران بر‌جای‌مانده از دولت قبل هستند؛ مدیرانی که شاید جابه‌جایی آن به بعد از تغییرات عمده‌تر در بدنه دولت و تیم استانداران حسن روحانی موکول شود. احتمالی که با سخنان روز جمعه محمدباقر نوبخت چند قدمی بیشتر به واقعیت نزدیک شده است. هرچند سابقه گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست وزرای پیشنهادی حسن روحانی در تابستان سال ٩٢ و نهایتا ترکیبی که او به مجلس معرفی کرد، نشان داد که احتمالا این گمانه‌زنی‌ها خیلی هم با آنچه که اتفاق می‌افتد منطبق نخواهند بود.


نظرات بینندگان