کد خبر: ۶۹۷۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

غزل خداحافظی با باغ‌های قصرالدشت را بخوانید/ دستگاه قضایی به داد باغ‌های شیراز برسد

ترابی از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که نسبت به موضوع تخریب باغات پیگیری مجدانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شیراز در طول تاریخ دارالعلم بوده است، گفت: باید با یک ساماندهی مناسب ظرفیت موجود شیراز را آزاد کرد و با راه اندازی حلقه‌های پژوهشی و مطالعاتی حول شورای شهر نقش نخبگان شیراز را در تدوین یک مدل جامع زندگی اسلامی فراهم نمود.

غلامعلی ترابی در نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود درگیر کردن فضای عمومی مردم شیراز به‌ویژه نخبگان برای تدوین و اصلاح نحوه زندگی عمومی را اساسی‌ترین کار شورا عنوان و اظهار کرد: در مدل جامع زندگی اسلامی نقش کار، مسکن، مسجد و دیگر سازمان‌ها باید متناسب با الگوی اسلامی شکل بگیرد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «شورا‌ها برای افزایش مشارکت مردم درسرنوشت خود آن‌ها است» گفت: شورا باید بتواند حلقه مشارکت مردم را گسترش دهد و هویت محلات را زنده کند که در این راستا با تقویت مساجد و ارتباط آن‌ها با مراکز و سازمان‌ها می‌توان حل مسائل عمومی را راحت‌تر کرد.

وی با بیان اینکه مدل «مسجد، دولت، محله» می‌تواند در شورا تدوین و در شیراز آزموده شود و بعد به کل ایران اسلامی ارائه گردد، خاطرنشان کرد: در شیراز باید توانیم فضای تولید فکر مبتنی بر ارزش‌های اسلامی را زنده کنیم و این کار با احیای گفتمان انقلاب اسلامی و تبلیغ آن توسط اعضای شورا خیلی مؤثر خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز از همکاران خود تقاضا کرد که در فرصت اندک شورای چهارم، فضای حاکمیت اندیشه و تفکر اسلامی را سرلوحه فعالیت در شورا قرار دهند تا مردم ولایتمدار شیراز از ثمره حرکت در مسیر شجره طیبه الهی بهره‌مند گردند.

ترابی خطاب به اعضای شورا شهر شیراز و مسئولین شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: اکنون که خداوند متعال ما را در مسیری نورانی و از محبین حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار داد به شکرانه این تفضل بزرگ الهی بیاییم با اتحاد و توکل به خالق هستی تمام تلاش خود را در این دوره خدمتگذاری به مردم نجیب، شریف و ولایتمدار شیراز، صرف حرکت در راه تحقق ولایت حقه پروردگار و مکتب حق تشیع نماییم.

وی به ضرورت توجه به شناخت زمانه و عوامل مؤثر بر آن اشاره و اظهار کرد: امروز ما اگر بخواهیم به‌عنوان یک مسلمان شیعه واقعی منتظر امام زمان باشیم، باید بدانیم چگونه عمل کنیم که در تاریخ مؤثر بوده و حرکت تاریخ را به سمت عصر ظهور هموار کنیم.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز در زمانی قرار داریم که محصول عمومی لوازم زندگی بشر متفاوت با گذشته شده است، گفت: نحوه زندگی و مدیریت مدرن پیچیده‌تر شده است اما جهان بدون مدیر نمی‌شود و امروز مدیریت جهانی در عرصه‌های مختلف در دست تعداد اندکی از سرمایه‌داران است.

ترابی با اشاره به اینکه چند قرن است که مدیریت علم، فناوری، تجارت و زندگی مردم توسط یک جریان قلیلی مدیریت می‌شود، تصریح کرد: این مدیریت را از طریق ارائه الگوهای علمی و مدیریتی و به‌ویژه قدرت مالی دنبال می‌کنند و این ساختار با تولید فکر و علم و گفتمان توانسته است که جریان تمایلات عمومی مردم را به سمت زندگی مدرن سوق دهند.

وی با بیان اینکه تفکر ناشی از انقلاب مردم ایران مدیریت سکولار را نفی کرده است، گفت: برای اینکه انقلاب اسلامی بتواند به تمامه محقق شود، باید گفتمانش را در همه عرصه‌های زندگی بسط دهد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفتمان انقلاب اسلامی را سلب خدایان متعدد تمدن موجود که خدای علم، تکنولوژی و دموکراسی است و به جای آن قراردادن خدای واحد عنوان و اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی از علم و تکنولوژی دینی و مردم‌سالاری دینی حرف می‌زند یعنی می‌گوید که خدای واحد خدای همه عرصه زندگی است و نه خدای مسجد و محراب.

ترابی ضمن اظهار تاسف از اینکه امروز در عرصه عینیت اجتماعی، جامعه اسلامی دچار مدل‌های سکولار و مدیریتی سرمایه داری است، افزود: این مدل‌ها باعث شده است مانند سایر مناطق جهان اختلاف طبقاتی در جامعه بشری بروز کند؛ اتفاقی که از قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در انقلاب صنعتی اروپا رقم خورد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با اعتقاد به اینکه نفوذ مدل‌های شهرنشینی و کسب و کار و زندگی سرمایه‌داری ذوق هنری مردم به‌ویژه شیرازی‌ها را کور کرده است، گفت: مدل اداره زندگی مدرن مدل مکانیکی و ماشینی است و این نحوه زندگی، انسان مکانیکی مدرن را می‌طلبد بنابراین با روحانیت انقلابی مردم ما سازگار نیست.

ترابی با اشاره به شرایطی که به آن مواجه هستیم، تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به سمت اصلاح برویم و شرایط داخلی را بهبود ببخشیم و انقلاب اسلامی را در مجرای اصلی خود که در جهت رساندن به دوران ظهور می‌باشد قرار دهیم، راهی جز این نداریم که همت کنیم و فکرمان را به کار بیندازیم تا مدل‌های جدید دینی برای کار و زندگی ارائه دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی شورا هشدار داد: امروز با تخریب باغ‌های زیبای شهر شیراز این باغ‌ها در حال تبدیل شدن به مراکز مسکونی و مراکز تجاری است.

وی با بیان اینکه حفظ و توسعه فضای سبز شیراز یکی از خواسته‌های مهم مردم شیراز است، گفت: در سال‌های گذشته با عدم برنامه‌ریزی مدون و کنترل و نظارت مفید در شهر، تخریب باغ‌ها با سرعت مضاعفی در حال انجام است.

عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: عناصر سودجو و منفعت‌طلب یا با نفوذ در مراکز تصمیم‌ساز و یا با استفاده از عدم آگاهی مالکان اقدام به خرید باغات و پس از گذشت مدتی آن‌را تخریب می‌کنند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به بهانه‌های مختلف باغات تخریب می‌شوند، تصریح کرد: گروهی با استفاده از عنوان‌های زیبای پروژه‌های گردشگری، هزینه‌های نگهداری و ایجاد شهر مدرن با ساختمان‌های بلندمرتبه به جان باغ‌های شیراز افتاده و اگر چنین پیش‌رود دیری نخواهد پایید که باید غزل خداحافظی را با همین باغ‌های موجود نیز خواند.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر برای چندمین بار از تمام متولیان استانداری، راه‌ و شهرسازی و شهرداری شیراز درخواست رسیدگی به این موضوع داشته تا با هم‌افزایی و کارجهادی مانع پایمال شدن حقوق مسلم مردم شیراز شوند.

ترابی به نمونه‌ای از تخریب باغ‌های شیراز با انعقاد قرارداد با شهرداری شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: در یکی از بهترین نقاط شیراز گروهی سودجو درخواست عقد تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز در زمینه تفکیک و تغییرکاربردی حدود ۲۰ هکتار از باغ‌ها را داشته که مورد موافقت شهردار وقت شیراز قرار گرفته و به تأیید کمیسیون ماده ۵ استانداری نیز رسیده و تخریب آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه تخریب باغ‌های قصرالدشت و تبدیل آن به فضای مسکونی و یا تجاری خلاف اصول شهرسازی و طرح‌های جامع و تفصیلی شیراز است، خاطرنشان کرد: نگاهی گذرا به آمار تغییرکاربری‌ها در سال‌های اخیر برای هر بیننده منصفی روند غیرمنطقی و غیراصولی آن را آشکار می‌کند که دست‌های پنهان عناصر سودجو تنها به فکر منافع مقطعی خود بوده و آینده شیراز را نابود می‌کنند.

ترابی از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که نسبت به موضوع تخریب باغات پیگیری مجدانه داشته و با پدیده زمین‌خواری متخلفان در این حوزه برخورد داشته و به داد باغ‌های شیراز برسند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
خداحافظ ای باغ های قصر الدشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
خدا پدر و مادر شنا را بیامرزد
از اقای شهردار بعید بود ایشان خودش روزی مدیر ستاد ابادگری باغات قصرالدشت بوده
بداد باغات شیراز برسید
مردم شیراز استدعا دارند دلسوزی بیشتری کنید
در این مملکت خشک و کم اب همین باغات ثروت است