کد خبر: ۶۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

شیراز نامزد میزبانی اجلاس کنفرانس شهرداری تاریخی شد

در صورت تصویب میزبانی، ۳۶۰ نفر- شب اقامت بر عهده ما خواهد بود و علاوه بر آن تولید مواد تبلیغی هزینه می‌شود و نشست هیئت‌مدیره با ۲۰ نفر عضو در سال ۲۰۱۷ در شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، پیشنهاد نامزدی شهرداری شیراز برای میزبانی اجلاس شانزدهمین کنفرانس شهرداری تاریخی اولین دستور کار نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز بود که پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در صحن علنی مطرح شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص توضیح داد: دبیرخانه اتحادیه شهرهای تاریخی در یکی از شهرهای ژاپن است و بسیاری از کشور‌ها عضو این اتحادیه هستند و در صورت پذیرش میزبانی شیراز، در سال ۱۳۹۷ هجری شمسی این اجلاس در شیراز برگزار خواهد شد.

محمدرضا هاجری گفت: درخواستی از سوی شهرداری شیراز برای میزبانی سال ۲۰۱۸ میلادی این اتحادیه ارسال شده و اگر بتوانیم با رایزنی این امر را مورد تایید قرار دهیم که نمایندگان شهرهای تاریخی جهان در ایران حضور پیدا کنند تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی خنثی می‌شود.

این عضو شورا با بیان اینکه در این خصوص کمیسیون گردشگری، فرهنگی و شهرسازی و معماری شورا اتفاق نظر دارند، اظهار کرد: شهرداری شیراز نیز این موضوع را پیگیری کند تا در شانزدهمین اجلاس، شیراز به عنوان یک شهر تاریخی میزبانی را عهده‌دار شود که این ظرفیت می‌تواند جاذبه‌های شهر را جهانی‌تر کرده و فعال شدن ظرفیت‌های زیارتی و گردشگری را در پی داشته باشد همچنین می‌تواند احیای بافت تاریخی را به ارمغان آورد و در کشورهای جهان همین میراث تاریخی و فرهنگی و نمادهای بومی، منبع درآمد است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز در این خصوص گفت: امروز کشور‌ها میلیارد‌ها دلار از گردشگری سود می‌برند و در شرایطی که ورود هر گردشگر برای پنج نفر اشتغالزایی می‌کند نتوانسته‌ایم چندان از این موضوع استفاده کنیم.

سید محمد‌رضا دیهیمی تعامل با دنیا را پیش‌شرط رونق صنعت گردشگری دانست و گفت: باید برای گرفتن میزبانی این اجلاس حداکثر تلاش را انجام دهیم ضمن اینکه هزینه‌های این همایش در بلند‌مدت باز خواهد گشت.

پارسایی، رئیس کمیسیون گردشگری شورا هم اظهار کرد: در دنیا صد‌ها هزار دلار برای تبلیغات شهر‌ها و برندسازی هزینه می‌کنند و با توجه به اینکه این اجلاس در سال ۱۳۷۹ برگزار می‌شود از اکنون نباید نگران هزینه آن بود که شوراهای بعد برای آن اقدام مناسب را انجام خواهند داد.

رئیس کمیسیون تلفیق شورا هم با تاکید بر اینکه اجلاس شهرداری‌های تاریخی جهان یک امتیاز است و ما باید هر اقدامی می‌توانیم در این راستا انجام دهیم، تصریح کرد: بسیاری از ما نمی‌دانستیم لوزان در کدام کشور است اما با مذاکره‌ای که در آن برگزار شد به نوعی بهترین تبلیغ صورت گرفت و برگزاری این اجلاس نیز برای شیراز بهترین تبلیغ خواهد بود.

محمد‌تقی تذروی خاطرنشان کرد: اگر یک هتل و محل اسکان در نظر بگیریم خود شهر‌ها مقداری هزینه برای ثبت‌نام پرداخت می‌کنند و از این رو باید برای پذیرش این میزبانی تلاش و رایزنی لازم را انجام دهیم.

احمد‌رضا نقیب‌زاده، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورا هم گفت: میزبانی برنامه‌های بزرگ شایسته شهر شیراز است و این رویه باید دنبال شود و در شرایطی که برای تبلیغات گردشگری باید هزینه‌های زیادی صورت پذیرد میزبانی برنامه‌های مهم ملی و جهانی می‌تواند با هزینه کمتر، این تبلیغ را فراهم آورد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری شیراز هم به اظهار نظر دراین مورد پرداخت و گفت: ما برای سه شب تقبل هزینه می‌کنیم و از هر شهر سه نفر را می‌پذیریم و این حق به ما داده شده که ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه ورودی دریافت کنیم.

هاشم مظاهری با اشاره به اینکه سال گذشته قزوین میزبان کنفرانس معماری شهرهای اسلامی بود و دبیرخانه آن را نیز گرفت، افزود: برخی هزینه‌ها از قبیل چاپ کتاب و بروشور معرفی شیراز، ماندگار است.

وی ادامه داد: در صورت تصویب میزبانی، ۳۶۰ نفر- شب اقامت بر عهده ما خواهد بود و علاوه بر آن تولید مواد تبلیغی هزینه می‌شود و نشست هیئت‌مدیره با ۲۰ نفر عضو در سال ۲۰۱۷ در شیراز برگزار خواهد شد.

بیژن زارعی، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در همین مورد اظهار کرد: شهرداری شیراز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سالانه دو تا سه برنامه از این دست در شیراز برگزار شود.

محمد حق نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا هم برگزاری این همایش را فرصتی برای احیای بافت تاریخی عنوان و تصریح کرد: سه سالی که تا اجلاس شهرهای تاریخی جهان فرصت باقی مانده می‌تواند بهترین فرصت برای احیای بافت قدیم شیراز باشد.

در ‌‌نهایت این پیشنهاد بدون هیچ مخالفی و به اتفاق آراء به تصویب اعضای شورای شهر شیراز رسید.

اجرای کانال‌های تاسیسات مشترک شهری دیگر دستور کار اعضای شورای شهر شیراز بود که رئیس کمیسیون عمران شورا در این خصوص توضیح داد: قانون احداث تونل مشترک شهری مصوب سال ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی است که به موجب این مصوبه برای دستگاه‌های خدمات‌رسان تکالیفی در نظر گرفته شده است.

رضا محمدیان خاطرنشان کرد: براساس قانون، شهرداری باید با همکاری و هماهنگی دولت و اداره کل راه و شهرسازی تونل‌های مشترک تاسیسات شهری را طراحی و اجرا کند و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز موظف به انجام آن هستند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هر روز شاهد حفاری مکانی از شهر به دلیل اجرای تأسیسات مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان روزانه مکانی از شهر را به منظور اجرای تأسیسات سازمان متبوع خود حفاری می‌کنند که اعتبار لازم برای این اقدامات از محل اموال مردم هزینه‌ می‌شود.

محمدیان تصریح کرد: با احداث کانال‌های مشترک شهری توسط شهرداری از حفاری‌های گوناگون جلوگیری شده و هزینه‌های آن سالانه از دستگاه‌های خدمات‌رسان دریافت می‌شود.

وی اعلام کرد: سه محور شهرک میانرود، شهرک‌گلستان و جبل دراک که نسبتاً نوساز هستند در شهر شیراز به عنوان پایلوت برای اجرای این موضوع در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در بودجه سالانه شهرداری مبالغی برای آسفالت شهر در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: امسال ۶۰ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است که بیش از ۵۰ درصد این مبلغ به دلیل حفاری‌های مکرر دستگاه‌های خدمات‌رسان و تخریب زودهنگام معابر هزینه می‌شود.

محمدیان برخی قوانین مصوب در این زمینه را یادآوری کرد و گفت: تونل‌های تأسیسات شهری باید با تمهیداتی از جمله تعبیه اتاق‌های ایمن در چهار‌راه‌ها و تعبیه ورودی‌های مناسب به منظور استفاده در راستای پدافند غیرعامل احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: کانال مشترک شهری ابتدا باید در سایت‌ها، شهرک‌ها و معابر جدید‌الاحداث و سپس در کل شهر اجرایی شود که این کار ممکن است چند سال تا یک دهه زمان ببرد و البته این کانال مشترک قابلیت استفاده در مباحث پدافند غیرعامل را نیز دارد.

معاون اداری مالی شهردای شیراز هم در این خصوص گفت: احداث کانال‌های مشترک شهری در شهر شیراز ضرورت دارد و فقط موضوع زیباسازی در آن مطرح نیست.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه احداث کانال‌های مشترک شهری باید در هنگام شهرسازی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما ساخت این تونل‌ها در هنگام شهرسازی رعایت نمی‌شود که شهر جدید صدرا شاهدی بر این ادعاست.

معاون اداری مالی شهردای شیراز خاطرنشان کرد: اگر شهرداری عهده‌دار مدیریت واحد شهری بود باید در این موضوع ورود کرده و کانال‌های مشترک را احداث و هزینه آن را از دستگاه‌های خدمات‌رسان دریافت می‌کرد.

اسدی تصریح کرد: باید در این راستا ملاحظاتی صورت گیرد که مدیریت اجرایی کانال‌های مشترک تأسیسات شهری از جمله آن‌ها است.

بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری مکلف شد نسبت به تشکیل مدیریتی به منظور پیگیری احداث کانال‌های مشترک شهری با هماهنگی مدیریت عمرانی استانداری فارس و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان استان ظرف مدت یک ماه اقدام کند.

تفویض اختیار مواد ۴۵ و ۴۶ آیین‌نامه مالی شهرداری به منظور اخذ سند رسمی اموال غیرمنقول در تصرف و اختیار شهرداری شیراز از دیگر مصوبات اعضای شورای شهر شیراز بود.

بنابراین گزارش در نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز از مدیرکل صدا وسیمای فارس و مسئولین روابط عمومی شهرداری شیراز، شهرداری‌های مناطق نه‌گانه، سازمان‌های شهرداری و شورای شهر به مناسبت هفته روابط عمومی تجلیل شد.

پس از اتمام جلسه علنی نیز اعضای شورای اسلامی بنابه سنت حسنه دیدار با خانواده معظم شهدا این هفته به دیدار خانواده شهید مجتبی قطبی رفتند.

نظرات بینندگان