کد خبر: ۶۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

چند درصد مدارس ایران ایمن هستند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: بین سال‌های 2006 تا 2014 ، جمهوری اسلامی ایران 4 میلیارد دلار به بخش مقاوم‌سازی مدارس اختصاص داده است و ایمنی مدارس از 33 درصد در سال 1386 به 67 درصد در سال 1392 رسید.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی در خصوص نسبت مدارس ایمن و غیر ایمن در کشور اظهار داشت: یک سوم مدارس کشور در 31 فروردین 85 ایمن بودند و  دو سوم مدارس غیرایمن بودند که نصف مدارس غیرایمن نیز از نوع تخریبی و نیمی دیگر به بررسی در خصوص مقاوم‌سازی نیاز داشتند.

وی افزود: این نسبت در سال 92 برعکس شد و دوسوم مدارس کشور ایمن شدند و اگر زلزله رخ دهد مشکلی ندارند و یک سوم مدارس ناایمن هستند و نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

رئیسی ادامه داد: بین سال‌های 1384 تا 1392، 2 میلیون و 800 هزار متر مربع از مدارس کشور توسط جمهوری اسلامی ایران مقاوم‌سازی شده است که در این بین 64 هزار و 142 هزار کلاس درس تا پایان سال 92 کار مطالعاتی مقاوم‌سازی آنها انجام شد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی زلزله‌های اخیر در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و فارس گفت:‌در این زلزله‌ها هیچ کدام از مدارس که مقاوم‌سازی شده بودند مشکلی پیدا نکرد و حتی یکی از مدارس در زمان زلزله آذربایجان تبدیل به بیمارستان شد.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی سازمان نوسازی مدارس با نهادهای مختلف خاطر نشان کرد: نخستین نشست کاهش خطرپذیری توسط سازمان ملل متحد در ترکیه برگزار شد و دومین نشست این موضوع در ژنو برگزار شد و قرار است سومین نشست در ایران برگزار شود.

رئیسی افزود: در نشست ایران قرار است 27 کشور شرکت کنند که 17 کشور در سطح وزرا حضور خواهند داشت؛ هدف این است که طی سال‌های 2015 تا 2030 یک میلیون واحد آموزشی و بیمارستان در جهان کاملاً ایمن‌سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه افزایش فرهنگ ایمنی مدارس باید به کتاب‌های درسی وارد شود، تصریح کرد: آموزش دانش‌آموزان، اولیا و مسئولان مدارس باید در دستور کار قرار گیرد که در این بخش مشکل داریم و تمام نهادهای کشور باید در این بخش کمک کنند.

به گزارش فارس، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به هزینه‌هایی که برای مطالعات مقاوم‌سازی مدارس انجام شده است، اظهار کرد: 100 میلیارد تومان صرف مطالعه و کار تحقیقاتی و 600 میلیارد تومان صرف مقاوم‌سازی این مدارس شد.

وی با بیان اینکه پس از نخستین نشست سازمان ملل متحد در خصوص کاهش خطرپذیری، این سازمان مطلبی را درباره ایران منتشر کرد، گفت: سازمان ملل متحد اشاره کرده است که دولت جمهوری اسلامی ایران از سال 2006 تا 2014 حدود 4 میلیارد دلار برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس اختصاص داده است که باعث افزایش سطح ایمنی مدارس بود و ایمنی مدارس از 33 درصد در سال 1386 به 67 درصد در سال 1392 رسیده است و چنین کاربردی می‌تواند برای کشورهای دیگر یک  الگو باشد.

وی افزود:‌ در ادامه این مطلب آمده است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد اقدامات انجام شده خود را به سایر دولت‌ها در زمینه مدارس ایمن ارائه دهد و انتقال تجربیات به دیگر کشورها را دنبال کند.

رئیسی ادامه داد: به دنبال آن هستیم در نقشه راه کاهش خطرپذیری سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران یک نقش ویژه داشته باشد که در این رابطه یک کمیته‌ای تشکیل شده است و کار دنبال می‌شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توجه دولت و مجلس به بحث مقاوم‌سازی مدارس گفت: دولت برای بودجه سال 93 و برای مقاوم‌سازی مدارس 500 میلیارد تومان در نظر گرفته بود که در مجلس 200 میلیارد تومان به آن اضافه شد و در مجموع 700 میلیارد تومان بودجه مقاوم‌سازی مدارس در سال 93 شد.

وی در پایان گفت: درصدد بارگذاری پرتال مدارس ایمن (SAFE SCHOOLS) در سایت سازمان نوسازی مدارس کشور به منظور معرفی اقدامات سطح ایمنی مدارس هستیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان