کد خبر: ۶۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

صدای دلنشین پرندگان و چشمه‌های طبیعت استهبان + تصاویر

شهرستان استهبان با دارا بودن کوه‌هایی سرسبز و چشمه‌هایی روان این روزها مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح سالم خانوادگی است.
به گزارش شیرازه به نقل از تصدای دلنشین پرندگان و چشمه‌سارها در دل‌طبیعت استهبان + تصاویرسنیم، شهر استهبان با کوه‌های سرسبز و سربه فلک کشیده در دامنه کوه‌های سرسبز جنوب شرق استان فارس و در انتهای رشته کوه زاگرس واقع شده است.

نام این شهرستان از لغت سته به معنای انگورستان گرفته شده و آبادانی این شهر ازسال746 هجری قمری پس ازویرانی آن در دوره مغول به‌دست امیرمبارزالدین آل مظفر صورت گرفته است.

حمداله مستوفی ازآن به عنوان شهرکی پر درخت که آب وهوای معتدل و میوه فراوان دارد یادکرده است.جغرافی‌نویسان اسلامی نیز نام آن را اصطهبان وگاهی هم اصطهبانات ثبت کرده‌اند ولی باگذشت زمان، فارسی‌زبانان آن را استهبان نامیده‌اند و در زبان محلی سابُنات یا صابونات گفته می‌شود.

استهبان را "شهرستان قرآنی" نامیده‌اند واز قدیم نیز به نجف کوچک مشهور بوده است، چرا که رونق مساجد، دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی و مذهبی این شهرستان از دیر باز زبانزد بوده و همچنین دارای تعداد زیادی حافظ کل قرآن کریم است.مردم شهرستان استهبان با تقدیم 500 شهید در دوران جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد شهید را در کل کشور تقدیم کرده‌اند.


آنچه به لحاظ گردشگری در شهر استهبان از اهمیت بالایی برخوردار است، آبشار آن  است که چشمه‌های اصلی آن در دل کوه و در میان درختان سر به فلک کشیده جاری هستند.

در این زمینه پژوهشگر استهبانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در گذشته، مردم استهبان با استفاده از شیب تند زمین و آب فراوانی که از چشمه‌های «قهری»، «پازهری»، «مرخنه» و «بک بکو» سرازیر می‌شده و آنها را به یک جدول اصلی هدایت می‌کرده‌اند.

رضا آل ابراهیم افزود: 11 آسیاب آبی در مسیر این آبها تعبیه کرده‌اند که برخی از آنها سالم و پابرجاست که در حال حاضر فقط دو آسیاب هشتمی و نهمی هنوز فعال است و سنگ آن  می‌چرخد، ولی به جای گندم، جو، ذرت، الم و حنا، سنگ را پودر می‌کند و به مصرف تهیه سفید آب حمام رسانیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام این آسیاب‌ها از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند تصریح کرد: در تابستان هوای مرطوب و فرح بخش باغ‌ها و سایه خنک درختان بر دیواره تنوره‌ها و جدول آسیاب و نمناکی دیواره‌ها، آنچنان لطافت و زیبای به ارمغان می‌آورد که تن خسته و قلب افسرده انسان را جلا می‌بخشد.

آل ابراهیم گفت: آمیختگی صدای دلنشین چشمه‌سارها و پرندگان در دل‌طبیعت و وجود باغ‌های مختلف بادام، انجیر و انگو در کوه‌های استهبان دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند.

پژوهشگر استهبانی این شهرستان را بزرگترین باغ‌شهر انجیر دیم و قطب تولید انجیر خشک جهان برشمرد و افزود: بیش از دو میلیون اصله درخت انجیر در سطح بیش از  22 هزار هکتار مناظر بدیع و بی‌نظیری را در این شهرستان خلق کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ نوع و کیفیت، انجیر استهبان در جهان بی‌نظیر است و افزون بر80 درصد انجیر خشک استهبان به کشورهای چین، مالزی، سنگاپور، کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه، آلمان، لیبی و هنگ‌کنگ صادر می‌شود .

آل ابراهیم با بیان اینکه استهبان قطب تولید زعفران در استان فارس است و به سبب آب و هوای مناسب بیش از 90 درصد زعفران استان را تولید می‌کند گفت: ویژگی بارز زعفران استهبان، عطر بی‌نظیر آن است که گوی سبقت را از زعفران نواحی شمال شرق کشور نیز ربوده است.

آبشار استهبان پذیرای مسافران استان‌های همجوار استان فارس است

شهردار استهبان نیز با دعوت از مردم برای گذراندن اوقات فراغت و طبیعت‌گردی در این شهر اظهار داشت: آبشار استهبان به عنوان یک منطقه بکر و زیبا همواره پذیرای مسافرانی است که راهی طولانی در پیش داشته و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند.

احمدفقیهی‌کیا با اشاره به اینکه  آبشار استهبان با ریزش مداوم آبی زلال و گوارا از چشمه‌های کوه‌های استهبان تشکیل می‌شود افزود: این شهرستان نسبت به شهرستان‌های همجوار خود در زمینه گردشگری و وجود جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی و شرایط آب و هوایی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و پذیرای مسافران استان‌های همجوار استان فارس است.

وی با اشاره به قدمت دیرینه آسیاب های آبی قدیمی استهبان که با ساروج ساخته شده و در دل کوه با چشمه سارهایی پرآب است، گفت: پیگیری ثبت ملی منطقه گردشگری سرآسیاب در سازمان میراث فرهنگی یکی از اقدامات جدی شهرداری استهبان برای تبدیل این شهر به منطقه نمونه گردشگری است.

شهردار استهبان خاطرنشان‌ کرد: شهرداری استهبان با جذب سرمایه‌گذار در تبدیل شهر استهبان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری جنوب کشور، آماده مشارکت و همکاری با سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری در تفرجگاه‌های گردشگری و توریستی شهر، احداث شهربازی در تفرجگاه سرآسیاب و همچنین احداث هتل و اقامتگاه است.

فقیهی‌کیا به برنامه‌های شهرداری در توسعه و رونق تفرجگاه آبشار استهبان اشاره کرد و گفت: شهرداری استهبان در اواخر سال گذشته آبشار بزرگ مصنوعی جنوب کشور را در این تفرجگاه افتتاح کرده و امروز این آبشار نیز به مرکز تفریح مردم شهرهای مختلف استان فارس و اردوهای دانش‌آموزی تبدیل شده است.

شهردار استهبان به صنایع دستی تولیدی در شهر استهبان اشاره و از مهم‌ترین آن را ساخت ظروف سفالی لعاب‌دار و ظریف، کاشی‌های هنری، فرش‌بافی، نمد‌مالی، کلاه‌بافی، ملکی‌دوزی، رواردوزی، مشکودوزی، شیوه‌بری، کرباس‌بافی، پالان‌دوزی، جوغ‌ تراشی (هاون سنگی)، مسگری، شیشه‌گری، صابون پزی، گیوه‌دوزی، چرم‌سازی، گبه بافی، سفالگری و منبت‌کاری عنوان کرد.

فقیهی‌کیا همچنین سوغاتی‌های استهبان را انجیر، زعفران، مویز، شیره انگور، لور یک نوع محصول لبنی، نان‌شیرین، نان زرد، نان‌لمو (نرم)، شیرینی کماچ، نان گرده اسفناجی و صنایع دستی مختلف عنوان کرد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان