کد خبر: ۶۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
لنکرانی در همایش سلامت زنان:

افزایش مصرف دخانیات در بین زنان/ 60 درصد زنان چاق هستند

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلامت زنان به عنوان محور سلامت خانواده و اجتماع باید در اولویت قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار شیرازه، کامران باقری لنکرانی در آیین گشایش چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان، افزود: با توجه به اینکه سلامت زنان و ارائه آگاهی به آنان موجب سلامت خانواده و در نهایت اجتماع می‌شود، بنابراین این موضوع باید به عنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته شود.

وی بیان داشت: موسسه "پایش نشانگرهای سلامت" با استفاده از اطلاعات سرشماری کشورمان اعلام کرده که امید به زندگی برای زنان ایرانی به 81 سال و برای مردان به 76 رسیده و متوسط امید به زندگی برای هر دو جنس نیز 78 سال است.

لنکرانی بیان کرد: رسیدن به این شاخص یک پیشرفت است اما در کنار افزایش امید به زندگی، مواردی باید رعایت شود از جمله پدیده سالمندی که اگر به عنوان یک واقعیت پذیرفته و برایش برنامه ریزی نشود در آینده با سالمندی ناتوان روبرو خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حال حاضر بر اساس پژوهش‌ها، زنان با 16 سال و مردان با 13 سال ناتوانی در زندگی روبرو می‌شوند که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و برای داشتن سالمندی سالم برنامه ریزی کرد.

لنکرانی ادامه داد: در کشورمان 27 درصد خانم‌های میانسال به بالا، با نمایه توده بندی بالای 30، چاق و 35 درصد از همین گروه نیز اضافه وزن دارند و در مجموع 60 درصد زنان دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این مسئله تأسف آور است.

وی اظهار داشت: مقابله با چاقی، زیاد آسان نیست و بر اساس پژوهش‌ها چاقی ارتباطی با سواد ندارد و زنان دارای اطلاعات سلامت هم چاق هستند، بنابراین برای رفع این مشکل باید بر تغییر شیوه زندگی توجه ویژه نمود.

لنکرانی که ریاست این سمینار را نیز بر عهده دارد، بیان کرد: رشد مصرف دخانیات در زنان بیشتر از مردان شده و بر اساس تحقیقات، زنان بخش مهمی از مصرف کنندگان مداوم قلیان شده‌اند که به این مسئله باید به عنوان یک هشدار نگریست.

وی گفت: برخی از بیماری‌ها بار مهمی دارند ولی نظام‌های سلامت و اجتماعی کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند که یکی از آن‌ها بیماری‌های اسکلتی مانند کمردرد است که حدود 13 درصد بارناتوانی در زنان را به وجود می‌آورد.

لنکرانی تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و همکاری‌های بین بخشی به این موارد پرداخته شود و تنها توجه به حطیه درمانی موجب رفع این مشکل نمی‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این همایش شرایطی فراهم گردد که تحقیقات انجام شده مورد بررسی قرار گیرد و به تعامل و گفتمان بین المللی بپردازیم.

معصومه دستغیب، مشاور استاندار فارس در امور بانوان نیز گفت: رسیدن به جامعه ای سالم در گرو سلامت زنان، مادران و دختران جامعه است و اگر جامعه ای دارای هدف منظم و دقیق نسبت به سلامت زنان باشد، می‌توان گفت که آن جامعه در رسیدن به سلامت موفق عمل می‌کند.

وی بیان کرد: در جامعه امروز در صورتیکه زنان وظایف خانوادگی و شغلی خود را به خوبی انجام دهند، به عنوان فردی سالم در نظر گرفته می‌شوند که هیچ مشکلی از نظر سلامت جسمی و روانی ندارند، اما این مسئله قابل تأمل است.

دستغیب گفت: وظایف و مسوولیت هایی که بر عهده زنان است به دلیل گستردگی در خانواده و اجتماع، شرایط پیچیده ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به اینکه زنان مراقبان بهداشت خانواده هستند و اگر نتوانند به سلامت خود توجه نمایند، نمی‌توان جامعه ای سالم داشت، افزود: با هر میزان سرمایه گذاری در حوزه سلامت زنان، با نتایج مطلوب در کل اجتماع روبرو می‌شویم.

دستغیب برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های متفاوت در حوزه سلامت زنان را پیشنهاد کرد و گفت: تلاش در حوزه سلامت زنان یک وظیفه همگانی است زیرا سلامت زن، سلامت جامعه را در پی دارد.

نجمه مهارلویی دبیر چهارمین سمینار بین المللی سلامت زنان نیز اظهار داشت: این سمینار دو روزه برای چهارمین سال متوالی توسط مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت از 30 اردیبهشت آغاز شده و مهمانانی از سراسر کشور و همچنین از کشورهای هلند و کانادا حضور دارند.

وی ادامه داد: حدود 800 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 760 مقاله وارد داوری نهایی گردید و در نهایت 354 مورد برای ارائه پوستر الکترونیکی انتخاب شد.

نظرات بینندگان