کد خبر: ۶۹۸۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴

قیمت آب خلیج فارس در شیراز مشخص شد/ فارس سومین استان کم آب کشور است

در صورتي كه این سیکل خشکسالی که الان ١٠ ساله شده است به ٢٠ یا ٣٠‌سال افزایش پیدا کند چه سرنوشتی انتظار استان را می‌کشد.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس گفت: در استان فارس تنوع شغلی بسیار كمي وجود دارد که همان تعداد اندك نيز وابسته به کشاورزی و دامداری است که وابستگی کامل به آب دارند. روشن ‌تر که بگویم  در ٢٩ شهرستان استان، راه معیشتی غالب مردم کشاورزی و دامداری است.

محمد احمدی استاندار فارس در گفتگو با «پارس» اظهار داشت: عمق برخي از چاه ‌های آب در سطح استان فارس به ٤٠٠ و حتی ٥٠٠ متر رسیده است و با این وجود تعداد چاه‌های خشک شده ‌نیز کم نیست. در برخی از نقاط استان عمق چاه به ٥٠٠ متر رسیده است که آن هم به دلیل شوری بیش از حد، دیگر قابل مصرف نیست.

وي افزود: در ١٣ استان كشور كه به شدت با مشكل خشكسالي و كم آبي روبرو هستند، استان فارس، سومین استان است و این عمق مساله را نشان می ‌دهد.

وي اضافه كرد: در صورتي كه این سیکل خشکسالی که الان  ١٠ ساله شده است به  ٢٠ یا ٣٠‌سال افزایش پیدا کند چه سرنوشتی انتظار استان را می‌کشد. 

احمدی در مورد وضعیت سدهاي استان فارس گفت: سد سیوند خالی است، سد تنگاب فیروزآباد صفر است، سد داراب صفر است، سد درود زن در بحران است از سد سلمان فارسی آبی برای کشاورزی نداده‌ایم و بیشتر برای شرب مناطق لارستان و اطراف نگه داشته ‌ایم.

استاندار فارس در مورد برنامه هاي لازم براي جلوگيري از تداوم خشكسالي در استان فارس گفت: دو برنامه داریم که یکی انتقال حوضه به حوضه است، یعنی از سرشاخه‌های کارون و از منطقه کهگیلویه آب بیاوریم، در یک نمونه در تنگه سرخ یاسوج ٧٠‌میلیون مترمکعب را فریز کرده‌ایم که بیاوریم به سد درودزن و از آن‌جا تأمین مصارف کشاورزی بدهیم. یا از ارتفاعات سمیرم آبی که درحال رفتن به سمت دریاست را با احداث سد برای مصارف شهرستان‌های آباده و اقلید صرف کنیم که به شدت در مشکل هستند.

وي افزود: برنامه دوم انتقال آب از خلیج ‌فارس به استان فارس است که این هم مقدماتش با وزارت نیرو فراهم شده است و یکی از خواست‌های اساسی ما از سفر ريیس‌ جمهوری پیگیری همین انتقال است.

احمدی در مورد برآوردهاي اقتصادي و هزينه اي انتقال آب خليج فارس به استان فارس گفت: این کار هنوز در مرحله پیشنهاد خام است، اما بی‌شک گران خواهد شد، فکر می‌کنیم که تولیدش هر مترمکعب دوهزار تومان باشد و با انتقالش به  ١٠‌هزار تومان هم برسد.

استاندار فارس تاكيد كرد: البته این پیشنهاد خام ماست که در این سفر به ريیس‌جمهوری ارایه خواهد شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴
0
ایا تلمبه خودش در قیر اب دارد عمق چاهش چه میزان باغش در دارالمیزان چع وضعیتی دارد