کد خبر: ۶۹۸۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴

آسفالت خیابان های ارسنجان یک روزه خراب شد! + تصاویر

دقت و رعایت اصول فنی قبل، حین و پس از اجرای روکش آسفالت، باعث جلوگیری از اتلاف و هدر رفت هزینه هایی می شود که در اصل متعلق به شهروندان است و عدم رعایت این اصول، باعث تخریب آسفالت و در واقع تضییع حقوق و اموال مردم می شود
به گزارش شیرازه به نقل از ارسن نیوز،مدتی است که شهروندان ارسنجان شاهد عملیات روکش آسفالت معابر مرکزی شهر ارسنجان توسط شهرداری هستند.

در حال حاضر ارزش هر متر مربع روکش یک لایه آسفالت به گفته مسوولین شهرداری چیزی در حدود 25 هزار تومان است. برای مثال آسفالت یک خیابان با عرض 20 متر و طول 300 متر، 150 میلیون تومان برای شهرداری ارسنجان هزینه در بر دارد.

بدیهی است دقت و رعایت اصول فنی قبل، حین و پس از اجرای روکش آسفالت، باعث جلوگیری از اتلاف و هدر رفت هزینه هایی می شود که در اصل متعلق به شهروندان است و عدم رعایت این اصول، باعث تخریب آسفالت و در واقع تضییع حقوق و اموال مردم می شود.

زمانی که برای تهیه گزارش تصویری از آسفالت های نوی معابر شهر به خیابان شهید بهشتی ارسنجان رفته بودیم، متوجه تخریب آسفالت در چند نقطه از این خیابان آن هم به فاصله ی یک روز از اجرای روکش جدید شدیم!

ظاهراً ریخته شدن مقادیری گازوییل بر روی آسفالت باعث این تخریب ها شده بود. این ماده حلّال قوی انواع روغن و قیر شناخته می شود. به طوری که ریخته شدن حتی مقدار کمی گازوییل بر سطح آسفالت، باعث حل شدن قیر و گسستن پیوندهای مولکولی آسفالت می شود و در نتیجه آسفالتی به آن سختی، بلافاصله به ماده ای نرم و شن مانند تبدیل می شود که با کوچکترین حرکت و فشاری حتی حرکت ملایم پا، پخش و تخریب می شود. و شدت این تخریب در آسفالت تازه اجرا شده، بیشتر از آسفالت کهنه است.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 البته دامنه تخریب به همین جا ختم نمی شود. از بین رفتن بخشی از سطح آسفالت اگر به موقع ترمیم نگردد، باعث نفوذ آب در زیر لایه های قسمت های دیگر شده و دامنه تخریب به مرور گسترش می یابد.

اتفاقی که در خیابان شهید بهشتی افتاده بود، دقیقاً به همین علت بود. برای اطلاع بیشتر از این ماجرا، تماس تلفنی با شهردار ارسنجان برقرار کردیم.

مهندس مجید ابراهیمی با تأیید این مطلب گفت: «متأسفانه سهل انگاری و بی توجهی یکی از شهروندان که راننده یک دستگاه تریلی است، باعث ریخته شدن مقداری گازوییل بر روی روکش جدید آسفالت این خیابان و در نتیجه تخریب سریع آن شده است.»

وی با اشاره به هزینه زیادی که صرف روکش آسفالت می شود افزود: «هزینه ترمیم نقطه ای آسفالت چندین برابر هزینه اجرای یک دست آن است به طوری که میزان دقیق خسارت وارده باید توسط کارشناس مشخص شود.»

شهردار ارسنجان با اشاره به پیگرد این شهروند سهل انگار  گفت: « با کمال تأسف برخی شهروندان نسبت به این امور بی توجهی می کنند به طوری که در چند نقطه از شهر که روکش جدید آسفالت اجرا شده، برخی شروندان بلافاصله اقدام به شست و شو و حتی تعمیر کامیون های سنگین بر روی آسفالت نو کرده اند که تخریب و کاهش عمر آن را در بر دارد.»

مجید ابراهیمی با گلایه شدید از این شهروندان، گفت: «عموم اهالی شهر ارسنجان مردمی فهیم و با فرهنگ هستند و از آنان خواهش می کنیم در حفظ و نگهداری از معابر و تأسیسات شهر بیش از پیش کوشا باشند چرا که این ها در اصل اموال خود آن هاست و در صورت بروز خسارت، هزینه آن هم در اصل از جیب مردم پرداخت می شود.»

ما نیز امیدواریم ضمن رعایت کامل اصول فنی توسط شهرداری و قاطعیت این نهاد و دیگر مراجع ذی صلاح در برخورد با متخلفان و کسانی که به تأسیسات شهری آسیب می زنند، مردم فهیم و با فرهنگ ارسنجان نیز نسبت به این موارد حساس تر بوده و ضمن تذکر به آن تعداد کمی از شهروندان که با سهل انگاری و بی توجهی باعث وارد شدن خسارات به اموال عمومی می شوند، در صورت نیاز آنان را به مراجع ذی صلاح معرفی نمایند تا حقوق عامه مردم ضایع نگردد.

(ترکیدن لوله آب در بلوار شهید علیرضا اسکندری بلافاصله پس از روکش آسفالت)

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
0
سلام باور کنید من بعنوان یه غریبه میگم اصلا کاری به شهردار نداره نظارت بر کارخانه های اسفالت نیست