کد خبر: ۶۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
رئیس کل دادگستری استان فارس:

اگر ورود نمی کردیم منطقه بهرام گور چپاول می شد/ با احداث پالايشگاه دوم شيراز در بمو مخالفیم

بحث سياسي و جناحي نيست، بحث وظيفه است، دستگاه قضايي هم به نظرات كارشناسي احترام می گذارد

به گزارش شیرازه، رئيس كل دادگستري استان فارس با بيان اينكه هنوز اهميت محيط زيست هنوز براي بسياري افراد شناخته نشده يا عده‌اي به شناخت آن التزام عملي كافي ندارند، دست‌يابي به توسعه اقتصادي و اجتماعي به هر قيمتي را رد كرد.

بر اساس گزارش علي القاصي شنبه دوم خرداد در مراسم توديع و معارفه مديران قديم و جديد حفاظت محيط زيست استان فارس، گفت: امروز به بهانه طرح‌هيا اشتغالزا و به جهت اينكه قرار است نيازهايي بر طرف شود، شرايطي ايجاد شده كه محيط زيست را دستخوش تغييراتي كرده است.

وي اضافه كرد: عده‌اي كه در عرصه‌هاي اقتصادي و اجتماعي فعال هستند براي رونق سرمايه‌گذاري تلاش مي‌كنند اما غافل هستند كه رفع مشكل اقتصادي به چه قيمتي بايد انجام شود و چه اثرات مخربي بر محيط زيست خواهد داشت.

القاصي با تاكيد براينكه حفاظت محيط زيست دستگاهي است كه به شكل مستقيم با اين موضوع درگير است، گفت: اما حفظ و حراست از محيط زيست تنها وظيفه آن سازمان نيست، اين وظيفه همه انسان‌هايي است كه در يك محيط با هم سهيم هستند، اين يك وظيفه شرعي، قانوني و انساني است كه مقابل دخل و تصرف‌ها ايستادگي كنيم.

وي ورود مسائل سياسي و جناحي به عرصه وظايف محيط زيست را بزرگترين تهديد و آسيب دانست و تاكيد كرد: محيط زيست يك سازمان سياسي نيست، بلكه سياست و رسالت ثابتي دارد كه براساس قانون تدوين و مشخص شده است، مانند دستگاه قضايي، اين وظايف با تغيير دولت‌ها تغيير نخواهد كرد، ملاك كار قانون است.

القاصي با يادآوري اينكه وظيفه اصلي حفاظت محيط زيست، حفظ سلامت جامعه انساني و ساير موجودات برشمرد و تاكيد كرد: دولت‌ها و تغيير و تعويض آنها نبايد در انجام ماموريت اين سازمان تاثيرگذار باشد، شايد در ساختارهاي تشكيلاتي اين سازمان بايد تجديد نظر شود، حفاظت محيط‌زيست يك دستگاه حاكميتي است كه ماموريتي مشخص دارد لذا نبايد رويكرد و نگرش ما به‌ آن جناحي باشد.

وي با تاكيد براينكه يك كارشناس و مسئول در سازمان محيط زيست نبايد به‌دليل ارائه يك نظريه كارشناسي مورد انتقاد و ايراد قرار گيرد، گفت: اين نظرات را بايد به‌عنوان يك ارزش پذيرفت، متاسفانه يكي از مواردي كه مواجه هستيم و در آسيب‌شناسي‌هاي انجام شده در كشور و در فارس هم وجود دارد، ميل به ثروت و ميل به تبديل منافع عمومي به منافع شخصي است كه روز به روز هم در حال افزايش است.

القاصي با بيان اينكه ريشه بسياري از تخريب‌ها و تصرف‌ها در عرصه‌هاي طبيعي و اراضي ملي، زياده‌خواهي‌هاي انسان‌ها است، به نقطه‌نظرات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم توجه به عرصه‌هاي ملي و طبيعي اشاره و تصريح كرد: مطالب طرح شده از سوي مقام معظم رهبري يك سند ملي است كه بايد به شكل كامل به آن توجه داشت.

رئيس كل دادگستري استان فارس با بيان اينكه در اين استان همواره شاهد مشكلاتي در عرصه‌هاي منابع طبيعي و اراضي ملي بوده و هستيم، گفت: در منطقه بهرام گور شاهد بوديم افرادي با نفوذ در مجاري قدرت دنبال اين بودند كه يك عرصه طبيعي را تخريب كنند، به بهانه اجراي يك طرح اقتصادي و اكتشافات در معادن، قصد چپاول داشتند، بررسي‌ها نشان داد كه افرادي سودجو پشت قضيه بودند كه اگر شوراي پيشگيري ورود نمي‌كرد، شاهد از بين رفتن منطقه بوديم.

وي با قدرداني از تلاش‌هاي ابراهيمي‌كارنامي، مديركل سابق حفاظت محيط زيست استان فارس به‌واسطه ايستادگي در مقابل برخي زياده‌خواهي‌ها، گفت: آقاي ابراهيمي علي‌رغم آنكه مسئولان وقت با فشارهايي كه آورده بودند موافقت رئيس سازمان را هم در كشور گرفته بودند و شخصا هم تحت فشار بود، اما منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح داد و ما شاهد ايثار و فداكاري وي بوديم.

القاصي همچنين در خصوص پالايشگاه دوم شيراز نيز گفت: موضوع پالايشگاه نيز بررسي شد، گزارش نشان دهنده اين است كه فاز دوم پالايشگاه در دل پارك بمو قرار است احداث شود، اما براساس نقطه نظرات كارشناسي، حداقل فاصله با اين منطقه بايد 2 كيلومتر باشد، لذا با احداث اين طرح اقتصادي هم پارك ملي بمو و هم سلامت مردم منطقه و حتي شيراز به مخاطره خواهد افتاد. پالايشگاه فعلي هم فيلترهايي دارد كه اگر اين فيلترها برداشته شود، شرايط منطقه حتي به‌لحاظ تنفس مردم با مشكلاتي مواجه خواهد بود.

وي تصريح كرد: بحث سياسي و جناحي نيست، بحث وظيفه است، دستگاه قضايي هم به نظرات كارشناسي احترام گذاشته و مي‌گذارد، بايد فرهنگ و نگرش جامعه را نسبت به مسائل زيست محيطي ارتقا بخشيد.

القاصي همچنين با اشاره به مشكل تالاب‌ها در فارس، گفت: گاهي مواقع با يك تصميم چند صد هكتار از اراضي بيت‌المال واگذار مي‌شود، حال آنكه بررسي كارشناسي نشان مي‌دهد اين ميزان مورد نياز طرح نبوده و اين فراهم شدن كار براي دست‌اندازي به اراضي دولت و بيت‌المال است.

رئيس كل دادگستري استان فارس گفت: بسياري از باغ‌هاي شيراز در گذشته توسط افراد سودجو و با اعمال نفوذ در قدرت، تغيير كاربري داده شد و امروز به‌جاي آنها مشتي آهن و سنگ مي‌بينيم،‌ آنها ثروت هنگفتي به جيب زدند و منظره آهن و سنگ و مشكلاتش براي مردم ماند. اطراف شيراز چرا به اين روز رسيده است، علت اين مشكل را بايد در مديريت مسئولان جست‌و جو كرد در نظارت‌هاي ضعيف.

القاصي تصريح كرد: اگر امروز زندگي سالم و پاك و بدور از تهديدات مختلف را مي‌خواهيم، بايد مسئولان به وظايف خود كاملا واقف بوده و به آنها عمل كنند،‌ اگر مديري به وظيفه‌اش عمل كرد بايد از او دفاع كنيم، نه اينكه به‌دنبال خارج كردن او از صحنه باشيم.

وي بر لزوم شفاف‌سازي قوانين تاكيد و تصريح كرد: دستگاه قضايي در برخورد با افراد سودجو و كسانيكه به‌دنبال دست‌اندازي به بيت‌المال و اراضي ملي هستند و با رايزني و نفوذ در لايه‌هاي قدرت تعرض به انفال عمومي را دنبال مي‌كنند، اغماض نكرده و نخواهد كرد. كوچكترين اغماضي در اين خصوص خيانت به همه مردم و نسل‌هاي آتي است.

در اين مراسم با قدرد داني از حسينعلي ابراهيمي كارنامي كه 5 سال عهده دار مديريت حفاظت محيط زيست فارس بود، ولوي به‌عنوان مديركل جديد اين اداره معرفي شد.

نظرات بینندگان