کد خبر: ۷۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 6 خرداد 94

حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس

امروز تیتر های محیط زیستی در روزنامه ها یکه تاز شده است در برخی از روزنامه ها در صفحه اول و در بعضی دیگر این عناوین به صفحات داخلی کشیده شده است.
حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس

به گزارش شیرازه؛ گزیده‌خوانی روزنامه‌های امروز را تقدیم شما خوانندگان عزیز می‌کنیم:

حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس وضعیت بحرانی آبهای زیرزمینی استان باعث شده روستای دیندارلو در معرض تخلیه احتمالی قرار بگیرد. در این اوضاع وخیم خشک‌سالی که چند سالی است گریبان فارس را گرفته، سیاست‌های غلط کشاورزی از یک سو و برداشت‌های بیش از حد چاه‌های غیرمجاز از سوی دیگر باعث کاهش بسیار شدید سطح آب‌های زیرزمینی استان شده است که فروچاله‌های متعدد و خطرناک در جای جای استان نتیجه آن است. تیتر یک این روزنامه به این موضوع اختصاص یافته: «دیندارلو، روستایی که بلعیده می شود».

علاوه بر روستای دیدانرلو که طعمه این پدیده شده است، نقش رستم هم وضعیتی بسیار بحرانی دارد تا آنجا که برخی از کارشناسان اوضاع فروچاله‌های اطراف این اثر تاریخی را بحرانی‌تر از تخت‌جمشید می‌دانند. این موضوع هم در صفحه نخست با تیتر «وضعیت نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید» چاپ شده است.

رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شیراز در نشست علمی چالش‌های نظام تعلیم و تربیت گفته: «مدارس ما مکتب خانه‌های قدیم با ورژن جدید هستند». شمشیری با انتقاد از ساختار آموزشی گفته: «ساختار آموزشی به روش ارباب رعیتی اداره می شود». این خبر هم در صفحه نخست تیتر شده است.

« تنگ چوگان پنج ساعت در آتش سوخت» تیتر داخلی این روزنامه است که در صدر اخبار قرار گرفته. به گفته رییس اداره منابع طبیعی کازرون این آتش سوزی به همت بسیجیان یکی از پایگاه‌های تنگ چوگان مهار شده است.

رییس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت در شیراز گفته: «حوادث ترافیکی به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میرجوانان، سالانه 6 میلیارد دلار هزینه بجا می گذارد». مغیثی که برای شرکت در کارگاه پیشگیری از حواث به شیراز آمده این مطلب را عنوان کرده که با تیتر «جوان کشی در جاده ها» کار شده است.

حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس طی هفته‌های اخیر و به خصوص بعد از سفر استانی دولت به فارس، مسئله بمو مجددا بر سر زبان‌ها افتاد و موضع‌گیری مسئولان و رسانه‌ها در این زمینه مجددا آغاز شد. در این راستا این روزنامه گزارشی با محوریت پارک ملی بمو تهیه کرده است و به بررسی اجمالی اتفاقات اخیر در این رابطه پرداخته است. این مطلب با تیتر «نفس های بمو تنگ می شود» خودنمایی می‌کند.

عکس امروز اما مربوط به تخت جمشید و فروچاله‌هایش است که با تیتر «چاه هایی که تخت جمشید را می بلعند».

حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس تیترهای امروز خود را به دولت اختصاص داده است. از تیتر یک این روزنامه گرفته که به موضوع معیارهای حذف یارانه‌بگیران اختصاص یافته تا عکس امروز که مربوط به رییس جمهور است که در جمع مردم شهرستان‌های غرب استان تهران گفته: «برای حل مشکلات، نیازمند وحدت هستیم».

صدر اخبار داخلی این روزنامه به دبیر ستاد ثبت نام مدارس اختصاص یافته است که در مورد دریافت وجه ثبت نام گفته: «دریافت هرگونه وجه ثبت نام در مدارس ممنوع است». این درحالی است که پرداخت وجوه سرسام‌آور اجباری با عناوین مختلف در مدارس کاملا قانونی است و بدون پرداخت این مبالغ گزاف ثبت نامی صورت نمی‌گیرد.

برگزاری همایش روز ملی «نسیم مهر» در شیراز هم در صفحه سوم این روزنامه در قالب دو تیتر خودنمایی می‌کند؛ آمار 70 درصدی زندانیان بیکار به نقل از دادستان شیراز تیتر اول مربوط به این موضوع است و «رتبه نخست تعداد زنادان‌ها، شایسته این استان نیست» به نقل از القاصی‌مهر دومین تیتر این روزنامه در این رابطه است.

حوادث ترافیکی برای کشور چقدر آب می‌خورد؟/ دهانِ باز فروچاله‌ها برای بلعیدن فارس رییس جمهور در جمع مردم شهرستان‌های غرب استان تهران گفته: «اکثریت قاطع ملت پشتیبان تعامل با جهان هستند». این خبر تیتر یک این روزنامه است. سوال این جاست که کدام نظرسنجی یا معیاری در کشور باعث شده تا رییس جمهور محترم از جانب اکثریت قاطع مردم این حرف را بگوید؟

دیدار مدیر کل صدا و سیمای فارس با مدیر مسئول این روزنامه هم موضوع عکس امروز صفحه نخست است که با «نقد عملکرد صدا و سیما را حق رسانه‌ها می‌دانیم» تیتر شده است.

نظرات بینندگان