کد خبر: ۷۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴

طرح کوچ نوین عشایر استان فارس اجرا می‌شود

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: برنامه‌های مطالعاتی برای طرح کوچ نوین در حال اجرا است و عمده هدف این طرح انجام برنامه‌هایی برای علاقه‌مند کردن جوانان به حفظ فرهنگ کوچ است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم،صادق نکوئیان اظهار داشت: امروزه بسیاری از عشایر به یکجانشینی روی آورده‌اند و همین امر سبب شده که کوچ عشایر که یکی از مظاهر هویتی این قشر است، کمرنگ شود.

وی با اشاره به اقدام اداره امور عشایر استان فارس برای اجرای طرح کوچ نوین گفت: برنامه‌های مطالعاتی برای طرح کوچ نوین در حال اجرا است و عمده هدف این طرح انجام برنامه‌هایی برای علاقه‌مند کردن جوانان به حفظ فرهنگ کوچ است.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه نتیجه و دستاورد این مطالعات ارائه راهکارهایی برای جوان‌پسند کردن کوچ است، افزود: رمه‌گردانی یکی از شیوه‌های کوچ نوین است  که در مناطقی که مشکل ایل‌راهی وجود داشته باشد پیشنهاد می‌شود.

وی در تشریح شیوه رمه‌گردانی خاطرنشان کرد: در شیوه رمه‌گردانی، دام با یک نفر از اعضای خانواده کوچ‌نشینی را ادامه می‌دهد و دیگران در مکان‌هایی مستقر می‌شوند.

نکوئیان با اشاره به اینکه اسکان عشایر به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از مزایای اسکان عشایر و ایجاد شهرک‌های اسکان جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی است و در صورتی‌که بتوان در شهرک‌های اسکان برای عشایر فرصت‌های شغلی ایجاد کرد هم فرهنگ عشایری حفظ می‌شود و معضل حاشیه‌نشینی هم کم‌رنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه اسکان عشایر در همه نقاط استان فارس یکسان نیست، بیان کرد: در شهرستان‌های رستم و ممسنی به‌ واسطه شرایط محیطی کمترین میزان اسکان وجود دارد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان