کد خبر: ۷۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

صندوق‌ها شفافند؛ رفقا را دریابید!

رئیس‌جمهور دیروز خواستار استفاده از صندوق‌های رأی پلاستیکی و شفاف شد تا سلامت انتخابات تضمین شود؛ اما مرور رفتار برخی دولتمردان نشان می‌دهد به جای صندوق‌ها، باید رفتارها شفاف شود.
به گزارش شیرازه، خبرگزاری نسیم نوشت: این روزها خبرنگاران حوزه دولت در پوشش سخنرانی‌های رئیس‌جمهور، شاید استرس کمتری برای انتخاب تیتر و تنظیم متنی جنجالی داشته باشند؛ مدتهاست که آقای روحانی خودش زحمت تیترهای هیجانی و احساسی و پرهیاهو را می‌کشد.

"آقای رئیس‌جمهور عصبانی است!" این جمله‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود؛ و شاید همین عصبانیت منشاء بعضی حرف‌های زمخت و کنایه‌های تلخ و سخنان گزنده است...

و اما بعد...

رئیس‌جمهور صبح دیروز در همایش سراسری فرمانداران کشور گفت که باید در انتخابات آینده از "صندوق رأی پلاستیکی شفاف" استفاده کنید تا مردم ببینند تا نگویند شفاف نبوده یا یک سومش از قبل پر بوده است. همه چیز شفاف باید باشد. ‫حتی اگر در جایی اگر امکانش بود دوربین هم بگذارید تا مردم شمارش آرا را هم ببینند...

اینکه منظور آقای روحانی از "صندوق پلاستیکی شفاف" چیست، معلوم نیست! چون تا جایی که شواهد نشان می‌دهد صندوق‌های پلاستیکی شفاف– دقیقا مثل همان صندوق‌هایی که در خرداد 92 نام حسن روحانی از آن خارج شد- از سال 86 در همه انتخابات‌ها استفاده شده است.

نمایی دیگر!

با وجود حساسیت رئیس‌جمهور نسبت به برگزاری انتخابات سالم –که حتی این حساسیت تا جزئی‌ترین امور اجرایی انتخابات از جمله اینکه صندوق رأی پلاستیکی و شفاف باشد، پیش رفته است- اما بعضی مواضع و رفتارهای دولتمردان و نزدیکان آقای روحانی که شائبه دخالت در انتخابات و سازماندهی منابع دولتی در این راستا را ایجاد می‌کند، نگرانی‌های "واقعی" را در فضای سیاسی رقم می‌زند.

فارغ از تأکیدات مکرر شخص رئیس دولت مبنی بر اهمیت انتخابات مجلس آینده (که در سخنرانی‌های مهم ایشان از جمله پیام نوروزی و مواضع اولین روز کاری کابینه در سال94 شاهد بودیم)، بعضی از دولتمردان نیز –مستقیم و غیر مستقیم- دائما به جامعه پیام می‌دهند که "اگر منتظر تحقق وعده‌های دولت هستید، باید کار را در مجلس دهم تمام کنید". حتی کار به جایی رسیده که معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در نشست حزب کارگزاران، با آنها درباره انتخابات آینده رایزنی می‌کند. اسحاق جهانگیری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران که در روزهای پایانی فروردین 94 در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد، خطاب به همقطاران خود در این حزب "لیبرال دموکرات مسلمان" با اعلام این هشدار که "اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد ماند" می‌گوید: باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید، باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم..." او همچنان که در حال ترسیم خط و خطوط برای مجلس آینده مطلوبِ دولت است، به رفقایش تاکید می‌کند که "البته انتخابات مجلس باید با سلامت کامل برگزار شود".

بگذریم...

دم خروس و صندوق شفاف!

هنوز چند ساعتی از سفارش رئیس جمهور به استانداران و فرماندارانش درباره استفاده از "صندوق‌های پلاستیکی شفاف" نگذشته بود که مصاحبه‌ای از رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که وی نسبت به ابلاغیه انتخاباتی محمدباقر نوبخت به استان‌ها ابراز نگرانی کرد.

محسن رهامی گفته است: آقای نوبخت به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور نمی‌تواند به یک شخصی در استان که مسئول ستاد روحانی هم بوده، ابلاغ کند که آن شخص طرفداران دولت را جمع کند و بخواهند لیست جدا بدهند و اگر این موضوع پیش آید، نقض غرض است. این کار اگر در دوره آقای احمدی‌نژاد انجام می‌شد اعتراض می‌کردیم و الآن هم ما صددرصد باید اعتراض کنیم. به هر حال دولت نباید از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی کند.

البته رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این مصاحبه گفته است که با آقایان یونسی(دستیار ارشد رئیس‌جمهور)، نوبخت(معاون رئیس‌جمهور)، جهانگیری(معاون اول)، انصاری(معاون پارلمانی رئیس‌جمهور) و مسئولان وزارت کشور جلساتی داشته‌اند.

رهامی همچنین گفته است که مجید انصاری بعنوان رابط انتخاباتی دولت و اصلاح طلبان انتخاب شده است.

نظرات بینندگان