کد خبر: ۷۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

نامه 12 دفتر انجمن‌های اسلامی خطاب به رئیس جمهور

متاسفانه برخی به اشتباه گمان برده‌ند که مردم از ایستادگی پای عزت و استقلال خود خسته شده و می‌خواهند برای زندگی راحت تر، از آرمان‌های خود کوتاه بیایند، و این تحلیل کاملا غلطی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، متن نامه 12 دفتر انجمن‌های اسلامی خطاب به رئیس جمهور به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿۱۳۹

و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی 139

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

با اهدای سلام و صلوات بر محمد و آل محمد

و با سلام خدمت جنابعالی

با عنایت به قرار داشتن پرونده هسته ای میهن عزیزمان در مراحل سرنوشت ساز خود و از روی احساس وظیفه و دغدغه مندی نسبت به سرنوشت و آینده‌ی کشور، در این خصوص چند سطری به حضور شما مرقوم داشته‌ایم:

جناب آقای روحانی

تاریخ کهن ملت بزرگ ایران شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. گاهی کشور ما از حیث قدرت سیاسی در اوج بوده و بزرگ‌ترین حکومت زمان خود شناخته می‌شده و گاهی آنچنان درحضیض بوده است که در برابر تقسیم کشور خود بین قدرت‌های خارجی، توانایی هیچ گونه عکس العملی نداشته است. فرمانروایان زیادی در این کشور بر اریکه‌ی قدرت نشسته‌اند که بیشتر آن‌ها نسبت به مردم به شدت زورگو و مستبد و در مقابل بیگانگان و متجاوزان نرم خو و منعطف بوده‌اند.

اما در خلال همه این رفت و آمدها، جریان اصیل ملت ورای تمام سلیقه‌های موجود در جامعه، تنها به دنبال یک چیز بوده است: زندگی سالم و با عزّت در صلح و آرامش. علیرغم وجود معدود حکام کشور گشا، ملت ایران هیچ گاه به دنبال تسلط بر دیگر ملّت‌ها نبوده است و علیرغم وجود حکام ذلیل و وطن فروش، ملّت ایران هیچ گاه سلطه پذیر نبوده است و از همین رو نه از حکام سلطه جو و نه از حکام سلطه پذیر نام نیکی بر جا نمانده است. ملّت ایران هیچ گاه به ملّت‌های دیگر نگاه سلطه طلبانه نداشته و هرگز در کار ملّت‌ها دخالتی نکرده است و تنها هنگام استمداد مظلومان به یاری آن‌ها رفته است. درعین حال این ملّت هیچ گاه نتوانسته با دخالت بیگانگان و سلطه طلبی آن‌ها کنار بیاید و هرگاه تسلط حکام بی عرضه و ذلیل باعث سلطه‌ی بیگانگان شده ملّت خون دل بسیار خورده است. هنوز شاهدان 28 مرداد 1332 بین ما هستند؛ و هنوز غم آن روز در نگاه‌ها و صداهایشان آشکار است.

هنوز صدای آن‌ها که مرداد 1332 را دیده‌اند آهنگ غم دارد. سلطه پذیری حکام دست نشانده از دوره‌ی قاجار فزونی گرفت و در دوره‌ی پهلوی دوم به اوج رسید تا اینکه کاسه‌ی صبر ملّتِ آبرومند و نجیب ایران لبریز شد و با دست خالی پنجه در پنجه وطن فروشان و تمام حامیان زورگو و دژخیمان انداخته و با توکل بر خدای عزیز و حکیم و با اقتدا به صاحب شعار " هیهات منا الذله " و فرزند حکیم و شجاعش، خمینی کبیر، ذلت در برابر فرومایگان را به بهای خون فرزندان رشیدشان با عزّت، استقلال و آزادی معاوضه کردند. این ملّت نه برای نان انقلاب کرد و نه برای سلطه جویی 8 سال جنگید، این ملّت سالهاست که زندان و شکنجه، جنگ و جراحت، شهادت و اسارت، تحریم و تهدید را با نجابت تمام تحمل کرده تا برای خود و نسل‌های بعدش امکان انتخاب راه و روش درستِ زندگی کردن را به دست آورده و بقای آن را ضمانت کند.

یکی از راه‌های درستی که ایرانیان هرگاه آزادی عمل داشته‌اند آن را پوییده‌اند، دانش اندوزی، کسب معرفت و استفاده از علم جهت تسهیل زندگی بشر بوده است. برای اثبات این ادعا تنها ذکر نام بزرگانی چون ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی، ابوریحان بیرونی، غیاث الدین کاشانی، خوارزمی و امثال آن‌ها کافی ست.

در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اضمحلال سلسله‌های پادشاهی، سایه‌ی سنگین از خود بیگانگی و اساس حقارت نیز از این میهن رخت بربست و با ایجاد فضایخودباوری و استقلال حاکمیتی و حکومت مردان دلسوز و ولایت پرهیزگاران، جهش علمی بی نظیری در کشور عزیزمان پدیدار شدکه حضرتعالی و ملت رشید ایران به خوبی از ابعاد آن آگاه هستند. ملّتی که روزی گمان نمی‌شد که لولهنگ بسازد، موفق شد سفینه فضایی بسازد. ملّتی که از سایر کشورها پزشک وارد می‌کرد، به قطب گردشگری سلامت تبدیل شده است و ملّتی که جزء عقب مانده‌ترین کشورها از نظر تولید علم بود به یکی از 10 کشور صاحب دانش در عرصه نانو فناوری تبدیل شده است و ده‌ها نمونه از این دست در مقابل دیدگان ماست.

ملّت ایران هرگاه در زمینه‌های علمی پیشرو بوده است، این علم را سخاوتمندانه در اختیار ملّت‌های دیگر گذاشته است، امّا در دنیای امروز کسانی که به ناحق بر جایگاه پیشتازان علم و فناوری تکیه زده‌اند، بی آنکه کمترین بویی از اخلاق برده باشند، علم را وسیله ای برای تسلط و استضعاف ملّت‌ها قرار داده‌اند و نیک می‌دانند که شکستن انحصار علمی آن‌ها در عرصه فناوری‌های پیشرفته، اتّحاد شومشان برای ظلم به محرومان و مستضعفان جهان و سرکیسه کردن آن‌ها را بی ثمر خواهد کرد و علم را به جایگاه حقیقی‌اش که خدمت به بشریت است بازگردانده و دیگر ابزار دست آن‌ها برای ثروت اندوزی و سلطه گری نخواهد بود.

فناوری هسته ای یکی از این فناوری‌های پیشرفته است که دستیابی ایران به آن چندین سال است آن‌ها را به تکاپو انداخته تا از منافع اقتصادی- سیاسی بلند مدت انحصار آن در دست خود دفاع کنند و در این راه از هیچ ابزار خلاف اخلاق و انسانیت چشم پوشی نکرده‌اند و به قول خودشان فلج کننده ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ملت شریف و مظلوم ایران به کار برده‌اند. امّا ملّت ایران همواره این فشارها و سختی‌ها را به امید هدف والای خود که همانا حفظ استقلال، آزادی و شرف خویش بوده است، تحمل کرده و حتّی خم به ابرو نیاورده است.

امّا پاره ای از سوء مدیریت‌ها در عرصه سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی در دولت قبل، بسیاری از مردم را به این نتیجه رساند که برخی از مشکلاتی که تحمل می‌کنند، نه از فشارهای بیگانگان که ناشی از سوء مدیریت است. از طرفی جنابعالی در سخنرانی‌های انتخاباتی با بیان این واقعیّت که چرخ زندگی مردم نیز باید همراه با چرخ هسته ای بچرخد، ملّت را امیدوار کردید که می‌شود با مدیریت بهتر، ضمن حفظ صنعت هسته ای و دستاوردهای علمی آن، معیشت بهتری را برای مردم فراهم کرد.

این ادعای درست، اعتماد اکثر رأی دهندگان را به شما جلب کرد و توفیق خدمت به آن‌ها برای جنابعالی و همکارانتان فراهم شد. به اعتقاد ما این پیام واقعی انتخابات 24 خرداد 92 است. امّا متاسفانه برخی به اشتباه گمان برده‌اند که مردم از ایستادگی پای عزت و استقلال خود خسته شده و می‌خواهند برای زندگی راحت تر، از آرمان‌های خود کوتاه بیایند، و این تحلیل کاملاً غلطی است. حاشا که این ملّت با تقدیم هزاران شهید و جانباز از ادامه‌ی این راه پر افتخار و خوش عاقبت پشیمان شده باشد، مگر جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی و مادران و همسران شهدا و جانبازان که هنوز بین ما هستند، خسته شده‌اند که ملّت از راه برگردد؟

لذا لازم است گروه مذاکره کنندگان پرونده‌ی هسته ایبه سرپرستی جناب آقای دکتر ظریف این مسأله را به دقت مد نظر قرار دهند که اگر چه ملّت ایران به امید تدبیرهای بهتر در دولت یازدهم به شما اعتماد کرده و اگر چه امیدوار بوده‌اند که گروه جدید مذاکره کنندگان بهتر از گروه قبل، مذاکرات را مدیریت کنند، امّا از آن‌ها انتظار معجزه هم نداشته‌اند، ملّت ضمن اینکه به جِد خواهان فیصله‌ی مسئله‌ی هسته ای است، قطعاً پذیرش توافقی که متضمن زیر سؤال رفتن تمامیت و عزت کشور باشد را از گروه مذاکره کننده انتظار نداشته و نخواهد پذیرفت و اگر برای مذاکره کنندگان عزیز راهی جز پذیرش چنین توافقی نمانده باشد، ملّت عدم پذیرش آن را شکست تلقی نخواهد کرد و قدردان زحمات آن‌ها خواهد بود، چرا که ملّت به خوبی آگاه است که اگر عزّت کشور خدشه دار شود، امنیت، پیشرفت و اقتصاد کشور هم لطمه خواهد دید و از مولای خود امیرالمؤمنین (ع) اینچنین آموخته است که " من صلح را کارساز تر از جنگ یافته‌ام، مادام که مایه‌ی وهن اسلام نباشد."

و نیز ملّت فهیم ایران به خوبی آگاه است که اگر سنگر هسته ای را به حریف تحویل دهد، او به سراغ سنگرهای علمی دیگر خواهد آمد و قطعاً برای هر کدام از آن‌ها نظیر صنعت فضایی و فناوری نانو مقاصد غیر صلح آمیزی را خواهد جست و آن‌ها را نیز بهانه خواهد کرد.

در پایان از جنابعالی و سایر همکارانتان در دولت محترم می‌خواهیم که همت خود را معطوف اصلاح معضلاتی فرمایید که سالیان سال است گریبانگیر مردم ایران و منشأ واقعی مشکلات کشور می‌باشد؛ یعنی فساد و تبعیض و فرزند شوم آن‌ها فقر. و در این راه از خداوند منّان برایتان توفیق و سربلندی مسألت می‌نماییم. و الا رفع تحریم‌هایی که حتی در صورت وفای به عهد طرف مقابل، باز ممکن است به همان شکل تحت عناوینی مثل حقوق بشر، حمایت از تروریسم و امثال آن تجدید شود، آن هم به قیمت جسور کردن زورگویان برای مداخله در امور کشور، چندان قابل اتکا و امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد.

با آرزوی توفیق الهی برای شما و خدمتگزاران مردم در دولت محترم و مخصوصاً سربازان وطن در خط مقدم مذاکرات.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشهر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مستقل علوم پزشکی زاهدان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد ایذه

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد شهر کرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهر کرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه زابل

نظرات بینندگان