کد خبر: ۷۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

رییس دادگستری فارس: پیش‌فروش ساختمان ثبت نشود فرد خاطی زندانی می شود

رئیس‌ کل دادگستری فارس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پرونده‌های محاکم قضایی ما به ‌پیش‌فروش اپارتمان‌ها مربوط می‌شود، گفت: ثبت پیش‌فروش ساختمان الزامی است و هرکس به آن توجه نکند برای وی حبس پیش‌بینی‌ شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی القاصی‌مهر  امروز در آیین تودیع و معارفه مدیران کل قدیم و جدید ثبت‌ اسناد فارس اظهار داشت: افرادی با گرفتن یک پروانه ساختمانی تعدادی آپارتمان را به افراد بسیاری می‌فروشند.

وی اظهار کرد: درصد بالایی از پرونده‌های محاکم ما مربوط به این‌گونه افراد است که برخی از آنان بر سر مردم کلاه می‌گذارند و اموال آنان را چپاول می‌کنند.

رئیس شورای عالی قضایی فارس ادامه داد: حتی در جلسات عمومی نیز با موارد بسیاری از فروش یک آپارتمان به چند نفر روبه‌رو می‌شویم که تعداد بسیاری مالباخته از شکات این پرونده‌ها هستند.

وی تبیین کرد: اگر دستگاه‌های مربوطه با استناد به قانون ثبت پیش‌فروش مصوب سال 89 عمل کنند، چنین مشکلاتی بروز نخواهد کرد.

القاصی‌مهر عنوان داشت: شهرداری شیراز ملزم شد که شناسنامه فنی ساختمان را تهیه کند و در همین راستا نیز زمینه اتصال نرم‌افزاری برای وصل دفاتر ثبت‌اسناد به شهرداری ایجاد شد.

رئیس دادگستری فارس متذکر شد: ثبت رسمی در دفاتر رسمی اسناد موجب می‌شود که نه‌تنها اجرای محتویات قرارداد برای هردو طرف الزامی شود، بلکه حقوق دولت نیز در این میانه از بین نمی‌رود.

القاصی‌مهر با بیان اینکه یکی از مشکلات محاکم ما املاک مشاعی است، ابراز داشت: این‌گونه املاک به‌ دلیل ارزش‌ افزوده زمین و ملک مورد دعاوی متعدد واقع می‌شود که اگر مالکیت مشاع در پرونده تبدیل به مالکیت مفروض شود، از بروز مشکلات جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اختلافات مالکان و زارعان، اذعان کرد: در رژیم گذشته اسناد مالکان زمین‌های کشاورزی به‌ جز زمین‌های دیم ابطال و زارعان اراضی را به تصرف درآوردند؛ اما بعضی محاکم با شکایت وارثان ملک‌های زراعی گذشته حکم به خلع‌ید زارعان می‌دهند که باید در این مورد شفاف‌سازی و میزان مالکیت به‌ اندازه‌ای که در تصرف آن‌هاست، معین شود.

این مسئول در پایان درباره خریدوفروش خودرو گفت: خریدوفروش خودرو باید به‌حتم در دفاتر ثبت ‌اسناد رسمی ثبت شود اما درعمل می‌بینیم که این قانون به اجرا در‌نمی‌آید که انتظار داریم پیگیری و الزام قانونی آن عملیاتی شود.


نظرات بینندگان