کد خبر: ۷۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

زیرساخت‌ لازم برای صنعت گردشگری عشایر فارس نداریم

استان فارس در بخش‌های مختلف مذهبی، تاریخی، طبیعی و پزشکی دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری است که در زمینه گردشگری عشایری تاکنون زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است و این صنعت مغفول مانده است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، بهار که می‌شود در گوشه گوشه طبیعت سرسبز استان فارس می‌توان چادرهایی را دید که هر چند دیگر سیاه چادر نیستند اما همچنان نشانگر یک زندگی بکر هستند. زندگی که به طبیعت نزدیک و وابسته به آن است.

در کنار هر چادری کودکانی مشغول بازی هستند و اگر از نزدیکی این چادرها عبور کنی به خوبی می‌توانی بوی تازه نان را استشمام کنی که با محصولات لبنی تازه مزه‌ای فراموش نشدنی دارند. اینها بخشی از زندگی عشایر استان فارس است که چشم هر بیننده‌ای را به خیره می‌کند و خیال، همسفر با آنان رهسپار دامان طبیعت و زندگی در آن می‌شود.

از  آنجا که زندگی عشایری در بسیاری از کشورها از بین رفته، این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند. عشایر و زندگی عشایری از جمله جاذبه‌های توریستی هستند که با وجود تعداد زیادی از ایلات و عشایر در مناطق مختلف استان فارس می‌تواند زمینه‌ای برای رشد و توسعه صنعت توریسم و توریسم عشایری باشد.

از طرفی بیکاری، اشتغال و کارآفرینی از جمله مسائل در خور توجه جوامع کنونی هستند و با توجه به نقش و ظرفیت‌های صنعت توریسم در اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی، مطالعه وبرنامه‌ریزی برای آن بسیار مهم است این امر در مناطقی با جاذبه‌های اکوتوریسمی اهمیت بیشتری دارد.

عشایر استان فارس از سه ایل  بزرگ قشقایی، خمسه، لر و 8 طایفه مستقل تشکیل شده‌ است که 44 درصد از صنایع دستی و 25 درصد گوشت قرمز استان را تامین می‌کنند علاوه براین نحوه کوچ کردن، صنایع دستی، موسیقی و بسیاری دیگر از سنت‌های زندگیشان جاذبه‌های خوبی برای گردشگران هستند که باید از آن استفاده کرد.

موید محسن‌نژاد معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس معتقد است که در گردشگری عشایری مهم حفظ فرهنگ عشایر است و گردشگران بیشتر تمایل دارند با نوع زندگی طبیعی عشایر آشنا شوند.

وی می‌گوید ترویج گردشگری عشایری نباید به هویت و اصالت زندگی عشایر خدشه وارد کند و به همین دلیل باید تورهای گردشگری با زندگی عشایری و ظرفیت مناطقی که عشایر در آن مستقر هستند، آشنا باشند.

به گفته محسن‌نژاد آشنایی تورهای گردشگری با ظرفیت‌ها و هویت زندگی عشایری از نخستین گام‌ها برای توسعه و رونق گردشگری عشایری در استان فارس است.این آشنایی سبب می‌شود که اعزام گردشگر متناسب با ظرفیت منطقه عشایری باشد و گردشگر نیز بتواند به راحتی با نحوه زندگی عشایری آشنا شوند.

صادق نکوئیان، مدیرکل امور عشایر استان فارس نیز معتقد است که عشایر استان فارس ظرفیت عظیمی در بحث گردشگری دارند که تاکنون چندان توجهی به آن نشده است و در سفر رئیس جمهور به استان فارس پیشنهاد ایجاد مناطق گردشگری عشایری در شیراز و فیروزآباد ارائه شده است.

وی می‌گوید در این مناطق دو سایت گردشگری عشایر راه‌اندازی می‌شود که نشانگر زندگی عشایری استان است و می‌تواند به‌عنوان دهکده گردشگری، توریستی و فرهنگی عشایر کشور شناخته شود.

محسن‌نژاد، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس نیز از راه‌اندازی یک اکوموزه عشایری در منطقه فراشبند استان فارس خبر داد که در این منطقه نحوه زندگی، تولیدات عشایر، محصولات غذایی و صنایع دستی عشایر نشان داده می‌شود و گردشگران می‌توانند با زندگی عشایری به طور کامل آشنا شوند.

راه‌اندازی سایت‌های گردشگری عشایری در استان فارس ظرفیت تازه‌ای در صنعت گردشگری استان است که می‌تواند سبب رونق بیشتر این صنعت شود و سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در این زمینه از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

اما نکته‌ای که لازم است در بحث گردشگری عشایری مورد توجه قرار گیرد افزایش و ارتقا زیرساخت‌های متناسب با ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای است که مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد آن را یکی از سیاست‌های راهبردی این سازمان عنوان کرده است. 

وی در این سفر از تقویت و توسعه جایگاه گردشگری عشایری به عنوان یکی از افق‌ها و برنامه‌های راهبردی در جهت رونق بخش گردشگری نام برده و از انعقاد یک تفاهمنامه با سازمان امور عشایر کشور خبر داده است.

تغییر سبک زندگی و وجود پیشرفت‌ علم و تکنولوژی سبب شده که بسیاری از سنت‌های گذشته از بین رود حال آنکه همان سنت‌ها در زندگی عشایر حفظ شده و حفظ این فرهنگ در زیر سایه گردشگری عشایر امکانپذیر است اما مشروط به اینکه توسعه گردشگردی عشایری منجر به از بین رفتن فرهنگ و هویت اصیل عشایر نشود.

این مسئله ضرورت توجه به حفظ فرهنگ و هویت اصیل عشایری را ایجاب می‌کند، امری که معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس نیز بر آن اذعان داشت و نباید فراموش شود.


نظرات بینندگان