کد خبر: ۷۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
زیباکلام در اجتماع مخالفان مذاکره زیرشبح تهدید

لغو تمام تحریم‌ها بعد از توافق دروغ است/ 23 نفر در لیست مصاحبه و 5 مکان نظامی در لیست بازرسی

منتقد دستگاه دیپلماسی خارجی دولت گفت: سیاست خارجی این دولت منجر به تضعیف انقلاب می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، سعید زیباکلام شب گذشته در تجمع مردمی «کدام استقلال، کدام پیروزی» در شیراز، گفت: عرایض خود را نه به اتکای جراید زر و زور و تزویر داخلی و نه به اظهارات محافل فکری و سیاست‌گذاری راهبردی آمریکایی- اسرائیلی استناد می‌کنم و تنها از بیانیه مطبوعاتی لوزان استفاده می‌کنم، چون در این مورد هیچ مناقشه‌ای وجود ندارد.

وی بیان کرد: راجع به تحریم‌ها باید گفت اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های فقط مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای را و آمریکا اجرای تحریم‌های ثانویه مربوط به هسته‌ای را می‌خواهد متوقف کند و فقط همین بند را می‌خواهم توضیح دهم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: همزمان که آژانس انرژی اتمی اجرای تعهدات انرژی هسته‌ای را از سوی ایران راستی آزمایی می‌کند فقط تحریم‌ها طی سازوکارهای قانونی تنها توقف می‌شود نه لغو.

تحریم‌های موشکی و مربوط به حمایت از جبهه مقاومت و مربوط به حقوق بشر برجای خود می‌مانند

زیباکلام تصریح کرد: تحریم‌های موشکی و مربوط به حمایت از جبهه مقاومت و مربوط به حقوق بشر برجای خود می‌مانند و فقط تحریم‌های مربوط به هسته‌ای آن هم ثانویه باقی می‌ماند.

وی با اشاره به تفاوت تحریم‌های ثانویه و اولیه گفت: دولت آمریکا، در تعلیق تحریم‌های ثانویه تنها تحریم‌های کشورها، شرکت‌های و نهادهای دیگر غیر از تحریم‌های کشور خود را برمی‌دارد و تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً برجای خود می‌ماند و البته تحریم‌های بسیاری برجای خود می‌ماند.

همان تحریم‌های ثانویه منحصر به اقتصادی و یا مالی مرتبط با هسته‌ای متوقف و نه لغو می‌شوند

منتقد دیپلماسی خارجی دولت یازدهم ادامه داد: همان تحریم‌های ثانویه منحصر به اقتصادی و یا مالی مرتبط با هسته‌ای متوقف و نه لغو می‌شوند.

زیباکلام با طرح این سؤال که همین تحریم‌ها در چه صورت لغو نه متوقف خواهند شد؟ گفت: آژانس بین‌الملل اتمی تمام تعهدات ایران را راستی آزمایی کند، در این راستی آزمایی باید به عنوان نمونه راکتور اراک بازطراحی و بازسازی شود یعنی قلبش را باید تخریب کنیم یا باید تحویل آمریکا دهیم، که این بازطراحی راکتورها و جرح و تعدیل‌ها در صورت همکاری کشورهای با فناوری پیشرفته شش سال طول می‌کشد.

وی اضافه کرد: پس از آن باید این راکتورها را چک کنند و این چک کردن ممکن است سال‌ها و یا ماه‌ها به طول بکشد و پس از آن به این نتیجه برسند که تحریم‌های مرتبط ثانویه متوقف شود یا نه.

این فعال سیاسی گفت: باید در این راستی آزمایی فردو از مرکز غنی‌سازی تبدیل به مرکز پژوهشی شود و در این راستا هزینه‌ها یعنی میلیاردها دلار و تومان از بیت‌المال که صرف ساخت و طراحی آن شده است، بماند و تمام این‌ها را باید به آزمایشگاه تبدیل کنیم و کدام دانشمندی دیگر به آنجا می‌رود.

وی با تصریح بر این موضوع که پس از این راستی آزمایی‌ها تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای تعلیق می‌شوند نه لغو، تأکید کرد: راستی آزمایی که حاصلش تحریم باشد و تحریم‌های ثانویه مرتبط با اقتصادی مالی تنها تعلیق می‌شوند و تحریم‌های موشکی و مابقی برجای خود باقی می‌مانند.

این‌هایی که دارند جشن می‌گیرند نمی‌دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد

زیباکلام تصریح کرد: این چطور دیپلماسی برد- برد است؟ کدام قسمتش برد- برد است، این‌هایی که دارند جشن می‌گیرند نمی‌دانند چه اتفاقی دارد می‌افتد.

وی گفت: سال‌ها وقت می‌برد برای راستی آزمایی و اگر جوابمان مثبت باشد آنگاه فقط تحریم یا ثانویه مالی و اقتصادی مرتبط به هسته‌ای برداشته می‌شود.

سرداران دیپلماسی چرا دروغ می‌گویند؟ و بیان می‌کنند تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برداشته می‌شود

این فعال اسبق دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سرداران دیپلماسی چرا دروغ می‌گویند؟ و بیان می‌کنند تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برداشته می‌شود؛ درصورتی‌که تمام قطعنامه‌های غیرهسته‌ای برجای خود می‌ماند و امکان انسداد سرمایه‌های ما مجدداً درج می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یک نفر از آمریکا پیدا کنید که بگوید تحریم‌ها برداشته می‌شود، همه بدون استثنا می‌گویند تحریم‌ها برجای خود می‌ماند، آیا دروغ گفتن حد و حدود ندارد.

وی بیان داشت: در مورد پنج مکان نظامی توافق شده و 23 نفر از رجال کشور برای مصاحبه و همان بازجویی مشخص شده‌اند، اگر ورود شخص مقام معظم رهبری نبود معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

زیباکلام با بیان آنکه آتش بدی در دامان خانه انقلاب افتاده است، گفت: دستگاه دیپلماسی به کدام سمت دارد می‌رود، زمانی که قرار است از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بازجویی کنند؟ این کاروان تدبیر به کجا می‌رود؟

وی افزود: نام فریدون عباسی دانشمند هسته‌ای و رئیس سابق سازمان که چند بار ترورشان کردند و جان سالم بدرد می‌آورند، نیز در این لیست 23 نفری است.

این منتقد دولت در عرصه سیاست خارجی گفت: تدابیر دولت این است که چند جوان شفیق انقلاب را که مطالبه‌ای در سطح ملی مطرح می‌کنند را مورد ضرب و شتم قرار دهد؟ چه اشکالی است که فکت شیت ایرانی آن هم در سطحی که مطالبه آن حتی از سوی رهبر معظم انقلاب بوده است، منتشر نمی‌شود، جز اینکه توافق‌هایی شده که نمی‌توانند اعلام کنند، این‌ها روی تعداد افرادی که باید بازجویی شوند توافق کرده‌اند.

وی با مقایسه مجلس شورای اسلامی با مجلس سنا و کنگره امریکا عنوان می‌کند: چرا مجلس شورای اسلامی می‌گوید روند مذاکرات عقلانی است و این واقعاً برای مجلس ما شرم‌آور است.

زیباکلام گفت: شیراز یکی از پیشگامان برجسته این مسیر شده من از باب تکلف یا تملق نمی‌گویم شیراز در باب روشنگری در این مسیر کار کرده است و به عنوان یک شیعه الآن وظیفه داریم با قدرت در این مسأله عبور کنیم.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فقط یک تلنگر زدند که این‌ها مشکلشان هسته‌ای نیست و گام‌های جدی‌تری در پیش دارند.

این فعال اصولگرا گفت: در رابطه با حمابت از مقاومت توسط دولت تدبیر دارد تجدیدنظرهایی می‌شود، خانم اشتون وارد مملکت می‌شود با افراد مساله دار در تضاد با منافع ملی دیدار می‌کند آن وقت وزارت خارجه می‌گوید خبر نداشتیم، مگر این چنین چیزی امکان دارد؟

زیباکلام بیان داشت: این‌ها آرام به دنبال تغییر فرهنگ انقلابی هستند، به دنبال اِعمال حقوق بشر غربی حذف قدرت موشکی و عدم حمابت از جبهه مقاومت هستند.

این روند، روند انحلال انقلاب اسلامی است و هسته‌ای گام اول آن است

وی تصریح کرد: این روند، روند انحلال انقلاب اسلامی است و هسته‌ای گام اول آن است وقتی می‌خواهند از دبیر شورای عالی امنیت ملی بازجویی کنند یعنی اوج تحقیر یک ملت.

زیباکلام در بخش پایانی سخنان خود در تجمع مردمی دفاع از عزت ملی در شیراز گفت: اوباما طی مصاحبه‌ای به راهبرد یکسان آمریکا با اسرائیل در مورد ایران و تفاوت تاکتیکی اشاره می‌کند که اسرائیل خواستار است طی حمله‌ای برق‌آسا به مراکز هسته‌ای ایران همه مشکلات را از بین ببرد.

وی افزود: اما اوباما می‌گوید این‌طور نیست که اگر حمله‌ای انجام شود همه مشکلات حل شود، بلکه اتفاقی که در منطقه خواهد افتاد ما نمی‌بینیم و تبعات آن را نمی‌بینیم.

این استاد دانشگاه گفت: اوباما عنوان می‌کند این اتفاق فقط دو یا سه سال ایران را عقب می‌اندازد و آن موقع این اتفاق تضمین می‌کند ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود.

وی افزود: اما رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که با این مذاکرات عمق چرخه هسته‌ای از معادن و فردو و نطنز تحت نظارت خواهند بود و آن‌ها کل چرخه هسته‌ای را نظارت دارند.

زیباکلام گفت: این سرداران دیپلماسی چه دستاوردهایی دارند؟ در مورد بازدید از مراکز نظامی توافق شده است و اگر رهبر معظم انقلاب سر این قضیه محکم نایستاده بودند این توافقاتی که شده بود اجرا می‌شد، اگر توافق نشده شما چرا صدای ضبط شده را تکذیب نمی‌کنید.

وی با بیان اینکه این صحبت اوباما در حدود 16 -17 فروردین‌ماه است، اظهار داشت: اوباما در این مصاحبه عنوان می‌دارد که از طریق مذاکرات یک سازوکار بین‌المللی درست می‌کنیم که از طریق این سازوکار از هر نقطه ایران بخواهیم بازرسی کنیم و این سازوکار تعیین‌کننده است.

این فعال اصولگرا بیان کرد: اوباما گفته است اسرائیل در برخورد با ایران به روش تاکتیکی در اشتباه است چراکه در منطقه حماس و حزب‌الله و جبهه مقاومت در کنار ایران هستند و این اتفاقات حمله را قابل پیش‌بینی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: از نظر اوباما؛ آمریکا و اسرائیل از نظر راهبردی ناهمسو هستند اما بدانند آن چیزی که اسرائیل از طریق کوبیدن به دست نمی‌آورد، آمریکا از طریق تدبیر به دست می‌آورد.

سیاست خارجی این دولت منجر به تضعیف انقلاب است

زیباکلام با بیان اینکه این دولت با رأی حداقلی و بسیار ضعیف مردم بر سرکار آمده است ولی قانونی است و ما علیه دولتی که حرمت دارد صحبت نمی‌کنیم، گفت: اما سیاست خارجی این دولت منجر به تضعیف انقلاب است، این سیاست خارجی به انحلال انقلاب می‌انجامد و ما باید جلوی این سیاست می‌ایستیم.

نظرات بینندگان