کد خبر: ۷۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

امام جمعه شیراز: دست هایی در كار است تا نماد دروازه قرآن از شيراز گرفته شود

آیت‌الله ایمانی گفت: جامعيت ویژگی قرآن است که بيانگر همه نيازهاي انساني در عرصه هدايت و نجات و سعادت است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، آیت‌الله اسدالله ایمانی در جشنواره سراسري قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسي» با تأکید بر اینکه قران مجيد تنها كتابي است كه هم محتواي و هم عبارت آن از ناحيه خداوند صادر شده است، افزود: توجه به ویژگی‌های قرآن براي هنرمندان خالي از لطف نیست.

وی با بیان اینکه اولين ويژگي قرآن مجيد اصالت آن است كه از مبدأ فيض ازلي آيات و كلماتش صادر شده است، اظهار داشت: مرجع اصلي تمامي معارف ديني قرآن مجيد است، بازگشت صحت و سقم سخنان پيامبر، سخنان منتسب به پيامبر و ائمه هدي هم به قرآن مجيد است كه فرمودند اگر سخنان ما با قران مطابق بود آن را بپذيريد.

امام جمعه شیراز مصونيت قرآن از تحريف محتوايي و ظاهري را دومین ویژگی قرآن عنوان کرد و گفت: نه معناي قرآن دچار تغيير شده و می‌شود و نه كم و كاستي در عبارت‌ها ايجاد شده و يا حرفي و كلمه و جمله‌ای بر آن افزوده شده است، جامعيت هم سومین ویژگی قرآن است که بيانگر همه نيازهاي انساني در عرصه هدايت و نجات و سعادت اوست؛ و بالاخره اين قران جاودانه است و محدود به دوران معيني نيست و يك قانون كلي براي همه زمان‌ها و دوره‌های زندگي انسان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه قرآن داراي بطون و لایه‌های متعددی است، تصریح کرد: قران مجيد ظاهري دارد و باطني دارد و فضاي حركت كردن و تحقيق و پژوهش در عرصه‌های مختلف آن برای هميشه باز است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس بیان کرد: قرآن، مطمئن‌ترین و جامع‌ترین منبع براي همه دوره‌های زندگي انسان است كه هرقدر در آن دقت شود بازهم جاي دقت بيشتري دارد و تحقيق بيشتري را می‌طلبد. اينجاست كه ما می‌توانیم از اين قران خير دنيا و آخرت خود را كسب كنيم

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه قرآن تنها کتاب آخرت نیست و سبك زندگي ما در اين جهان را ترسيم می‌کند، عنوان کرد: اگر مردم ايمان و تقوايشان عمل به قران و كتاب آسمانی‌شان محكم و استوار باشند از بركات آسمان و زمين در زندگي دنيا متنعم می‌شوند بنابراين ما براي انتقال مفاهيم بلند قرآن بايد از بهترين ابزار ممكن در طول زندگي بشر استفاده كنيم. هيچ محدوديتي براي انعكاس مفاهيم بلند قرآن به اشكال مختلف و هنرهاي گوناگون كه لازمه فهم بهتر قران مجيد است در اين رابطه نيست.

وی گفت: امروز اگر می‌بینیم حافظ و سعدي در ميان شعرا سرآمد ديگران هستند برای این است که شعرشان به قران وصل شده و با آيات قران مخلوط و ممزوج شده و اين پيوند شعر و قرآن، شعر آنها را پايدار ساخته است. اگر در ميان هزاران هزار خوشنويس و خطاط می‌بینیم خطوط و نقش محمدرضا عباسي در دوران صفويه پايدار می‌ماند چون به قران و عترت وصل شده است.

باید قرآن را در قالب‌های قابل‌پذیرش براي جامعه مطرح كنيم

امام جمعه شیراز تصریح کرد: امروز نياز داريم در مقابل اين امواج توفنده انحراف و ابتذال كه جامعه ما را از مسير انسانيت و ارزش‌های والاي الهي دور می‌سازد؛ بتوانیم قرآن را در قالب‌های قابل پذيرش براي جامعه مطرح كنيم. دو هزار و 630 اثر به اين دعوت پاسخ دادند؛ يعني تعداد قابل ملاحظه‌اي از دانشجويان صاحب هنر، دغدغه دارند كه هنرشان را در قالب آيات قران منعكس كنند و به اين هنر اعتبار و جاودانگی دهند. در شيراز و فارس استعدادهاي فراواني در عرصه‌های مختلف باسابقه بسيار در انس با قران مجيد داریم.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه نماد شهر شيراز دروازه قران بوده و هست؛ افزود: گرچه در گذشته حتي اين دروازه را تخريب كردند و از بين بردند كه نماد شهر شيراز قران نباشد اما متوكلين آن روزگار خودشان دروازه قران را به همان نحو سابق بازسازي كردند. امروز هم باز دست هایی در كار است كه نقش اين نماد از شهر شيراز گرفته شود اما اميدواريم آن حقيقتت قرآني كه در درون شهر شيراز است و به عناوين مختلف تبلور پيدا كرده و خودش را در جای‌جای اين شهر نشان داده است در آينده هم شيراز به عنوان شهر قرآن و قطب قراني در عرصه‌های مختلف باشد.

نظرات بینندگان