کد خبر: ۷۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

واکنش سرویس اطلاعات روسیه به خبر زخمی شدن کری توسط داعش

سورشا فال اطلاعات خود را به گزارشی که توسط سرویس خارجی اطلاعات روسیه منتشر شده است نسبت می‌دهد در حالی که "سرگی ایوانوف" سخنگوی سرویس خارجی اطلاعات روسیه در تماس خبرنگار بین‌الملل مشرق با وی برای مطلع شدن از صحت این خبر گفت: این خبر کذب است و ما چنین گزارشی را منتشر نکرده‌ایم.
شیرازه: به گزارش مشرق، (13 خرداد) خبری منتشر شد که توانست به سرعت راه خود را در رسانه‌های داخلی پیدا کند و تبدیل به یکی از پربازدید ترین خبرهای روز شود. فردی به نام سورشا فال که هویت واقعی او مشخص نیست با کنار هم قرار دادن برخی اطلاعات و با نقل‌قول کردن از سرویس خارجی اطلاعات روسیه مدعی شده است که جان کری وزیرخارجه روز 31 ماه مه دیداری مخفیانه ای با یکی از سران داعش داشته که در نهایت به درگیری مسلحانه و تلاش برای ترور وی ختم شد مجروح می‌شود و برای پوشش این واقعه گفته شده که وی در یک حادثه دوچرخه سواری مصدوم شده است.
خبری که سرویس خارجی اطلاعات روسیه در پاسخ به مشرق تکذیب کرد / آماده انتشار
گزارش منتشر شده توسط "سورشا فال"

خبری که سرویس خارجی اطلاعات روسیه در پاسخ به مشرق تکذیب کرد / آماده انتشاربه ادعای این نویسنده روایت جعلی آمریکا درباره جراحت های "جان کری" بر این استوار بود که او در یک سانحه دوچرخه سواری در شهری در 40 کیلومتری ژنو مصدوم شده است تا بر این اساس بتوان توضیح داد چرا کری توسط یک بالگرد پزشکی فرانسه به بیمارستانی در ژنو انتقال یافته است. سورشا فال اطلاعات خود را به گزارشی که توسط سرویس خارجی اطلاعات روسیه منتشر شده است نسبت می‌دهد در حالی که "سرگی ایوانوف" سخنگوی سرویس خارجی اطلاعات روسیه در تماس خبرنگار بین‌الملل مشرق با وی برای مطلع شدن از صحت این خبر گفت: گزارشی درباره زخمی شدن کری توسط داعش منتشر نکردیم. این خبر کذب محض است.

با این حال و صرف‌نظر از این‌که این خبر کذب است یا خیر انتشار خیر، مصدومیت جان کری و عدم انتشار تصاویر مستند از او در بیمارستان در شرایط حساس مذاکرات میان ایران و کشورهای 5+1 بسیار شک برانگیز است. در ادبیات سیاسی واژه ای به نام مریضی دیپلماتیک (Diplomatic illness) وجود دارد که در توضیح آن آمده است که این بیماری نوعی تمارض به بیماری در میان برخی از سیاستمداران عالی‌رتبه در کشورهای مختلف است و زمانی صورت می‌گیرد که این سیاستمداران بخواهند به گونه‌ای مودبانه و یا به صورت موجه، از حضور در جلسه‌ای و یا دیده شدن اجتناب کنند. نمونه اخیر این نوع بیماری ها را می‌توان در اخبار منتشر شده درباره بی هوشی هیلاری کلینتون و پیدا شدن لخته خون در پای او پیگیری کرد. برخی از جمهوری خواهان معتقد هستند بیماری کلینتون بهانه ای برای اجتناب از حضور در کنگره و شهادت دادن در مورد حادثه کشته شدن سفیر آمریکا بوده است.

برخی تحلیل گران درباره این مسئله می گویند: آمریکا بواسطه شکست راهبردی عربستان در یمن به دنبال خریدن زمان برای داشتن دست برتر در مذاکرات هسته‌ای با ایران است زیرا اگر وضعیت بحران یمن به همین شکل پیش برود، عربستان برای خلاصی از باتلاق یمن، حاضر است به جای آمریکا، به ایران وعده و تعهد بدهد و این بیماری عملا برای خریدن زمان و در جهت مصالح امریکا است.

نظرات بینندگان