کد خبر: ۷۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

فتوای شرعی آیت الله مکارم درباره وقف نامه ی حسینیه سید الشهداء رهپویان وصال شیراز

آیت الله مکارم در پاسخ به استفتاء مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال نوشت: باید مطابق وقف نامه اول عمل شود و وقف نامه ای که به تاریخ بعد تنظیم شده یا تاریخ ندارد، اعتباری ندارد.
به گزارش شیرازه به نقل از سایت کانون رهپویان وصال، ضمن عرض تبریک بمناسبت میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج)، نظر به اهمیت مسئله ی وقف، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی کلیه ی مدارک و مستندات پرونده ی حسینیه سید الشهداء(ع) رهپویان وصال را ملاحظه نموده و نهایتا فتوای خود را نسبت به استفتای صورت گرفته ی دفتر شیراز ایشان توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد انجوی امیری(امام جماعت محترم مسجد خیرات و عضو هیات امنای حسینیه)، طی نامه ی شماره ی 196250 مورخ 1394/3/11 به شرح ذیل مرقوم داشته اند. از محضر حضرت حق سلامتی و دوام توفیقات ایشان را در ظل عنایات حضرت ولی عصر(عج) مسئلت داریم.

باسمه تعالی
باید مطابق وقف نامه اول عمل شود و وقف نامه ای که به تاریخ بعد تنظیم شده یا تاریخ ندارد، اعتباری ندارد.
همیشه موفق باشید.
ناصر مکارم شیرازی
1394/3/11

- متن استفتاء صورت گرفته:
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته
با سلام، به عرض می رساند که مسجد و حسینیه رهپویان وصال که مستحضرید با اقدام جنابعالی، از سازمان اوقاف تهران آمدند و با همکاری اوقاف شیراز و ملاحظه مدارک نظر دادند که واقف حین الوقف که خود را متولی قرار داده قبول است و اما مدرکی که بعد از تحقق وقف نوشته شده و اولاد ذکور را بعد از خود متولی قرار داده اعتبار ندارد. علی هذا رای دادند که متولی بعد از واقف، اداره اوقاف است و با تعیین هیئت امناء اداره می شود و سه نفر را به اضافه پسر و برادر واقف هیئت امناء قرار دادند. اما پسر مرحوم جلایر نپذیرفت و باستناد دستخطی که از حجت الاسلام آقای سید علی اصغر دستغیب نمود با اینکه دلالت صریح بر تولیت ایشان ندارد و مدعی تولیت شرعی است و نزاعی پیش آمده و اظهار می دارد که آقای انجوی نژاد مسئول رهپویان وصال باید مورد وقف را تحویل ایشان بدهد با اینکه نظر امام جمعه محترم هم با رأی اوقاف از اول موافق بوده اعتنائی نکردند. لذا احتیاج به فتوای حضرتعالی است که با مدارک ارسالی خدمتتان حکم شرعی را مرقوم فرمائید که ان شاءالله اصلاحی بشود و این کانون تبلیغی تعطیل نگردد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
ایام عزت مستدام باد.
ملتمس دعا ـ سید محمد انجوی امیری
94/3/9

- پاسخ استفتاء:
باسمه تعالی
باید مطابق وقف نامه اول عمل شود و وقف نامه ای که به تاریخ بعد تنظیم شده یا تاریخ ندارد، اعتباری ندارد.
همیشه موفق باشید.
ناصر مکارم شیرازی
1394/3/11

نظرات بینندگان