کد خبر: ۷۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس:

چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید مخالف احداث پالایشگاه شیراز هستیم/ هرگز به سد تنگ سرخ مجوز نداده ایم

حمزه ولوی گفت: برای رفع ریزگردها نیاز به همکاری بین‌المللی است که در زمان کنونی با توجه به حضور داعش امروز هیچ کاری نمی‌توان انجام شود.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، حمزه ولوی در نشست خبری هفته محیط‌ زیست با اشاره به اینکه شعار امسال «هفت میلیارد رؤیا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم»، اضافه کرد: هفت میلیارد و 200 میلیون نفر بار زیادی را بر دوش کره زمین می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه منابع تجدیدپذیر و تجدید پذیر روی زمین وجود دارد، افزود: اگر مقداری که طبیعت تولید می‌کند استفاده شود مشکلی ایجاد نمی‌شود اما بدترین مسئله این است که انسان‌ها بیشترین بهره‌برداری را می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با بیان اینکه برخی منابع محدود هستند و امکان جایگزینی آن نیست، گفت: آلودگی که وارد رودخانه می‌شود تنها یک مقداری قابل تجزیه و پالایش است.

ولوی با تأکید بر اینکه شیوه‌های تولید در کشورهای توسعه‌یافته به شکلی است که تولید پاک انجام می‌شود، افزود: بیشترین صدمه به محیط‌ زیست را کشورهای درحال‌توسعه و کشورهای فقیر وارد می‌کنند، باید این‌گونه کشورها به مرحله‌ای از رفاه برسند که مردم نیازی به برداشت از محیط‌زیست نداشته باشند.

همه دشت های فارس ممنوعه هستند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه منابع آب ما به سرعت به دلیل رشد تک‌بعدی به شدت رو به کاهش است، خاطرنشان کرد: در فارس به جز یک مورد، هیچ دشتی وجود ندارد که آب‌های آن ممنوعه نشده باشد.

وی رسیدن آب در جهرم به عمق 300 متر را زنگ خطری برای همگان عنوان کرد و بیان کرد: اگر این رویه ادامه داشته باشد به‌طور حتم سطح آب از این هم پایین‌تر می‌رود و به شوری آب می‌رسد.

مدیریت آب استان باید به درستی انجام شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه کشاورزی و باغات در جهرم در خطر هستند، افزود: متأسفانه کشور ما آب شرب خود را به شیوه‌های دیگر صادر می‌کند، زمانی که گوجه‌فرنگی و هندوانه که دو میوه آب بر هستند و آب زیادی مصرف می‌کنند تا ثمر دهند را صادر می‌کنند، انگار آب را صادر کرده‌اند و باید مسئولین در این خصوص توجه لازم را داشته باشند و مدیریت آب استان باید به درستی انجام شود و همچنین باید برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی کمتر شود.

لزوم ایجاد تصفیه‌خانه‌های مدرن در شهرها برای تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی

ولوی بر لزوم ایجاد تصفیه‌خانه‌های مدرن در شهرها برای تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی تأکید و تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی روی دهد می‌توان آن آب‌ها را به چرخه حیات بازگرداند و حداقل فضای سبز آن شهر را با آن آبیاری کرد.

خشکسالی‌ها، ورود ریزگردها، چرای بی‌رویه و آتش‌سوزی از عوامل از بین رفتن جنگل‌های زاگرس هستند

وی جنگل‌های زاگرس را نمونه‌ای نادر و طبیعی از جنگل‌های موجود کشور دانست و ضمن انتقاد شدید به افرادی که سهواً و یا عمدی نسبت به آتش زدن جنگل‌ها اقدام می‌کنند، گفت: خشکسالی‌ها، ورود ریزگردها، چرای بی‌رویه و آتش‌سوزی از عوامل از بین رفتن این جنگل‌ها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس بر لزوم احیای مکان‌های آسیب‌دیده تأکید کرد و گفت: وجود عشایر در جنگل‌های استان و گردشگران غیرمسئول در عرصه‌های طبیعی از دیگر دلایل از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع هستند که متأسفانه روزانه با 15 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها مواجه هستیم باعث تأسف است که آتش‌سوزی‌ها گاهی عمدی هستند.

وی با اشاره به اینکه زباله‌های متعدد فرایند متفاوتی برای بازیافت دارند، افزود: زباله‌های شهری در استان ما به درستی جمع‌آوری و دفع نمی‌شوند با توجه به مسائل اشتغال می‌توان با گماردن افراد برای تفکیک زباله، هم اشتغال ایجاد کرد و هم اینکه از طلای کثیف به بهترین شکل بهره برد.

برای پسماند صنعتی در فارس هیچ سایتی وجود ندارد

ولوی با تأکید بر اینکه برای پسماند صنعتی در فارس هیچ سایتی وجود ندارد، افزود: این زباله‌ها خطرناک هستند و جز کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه وسعت مناطق حفاظت‌شده فارس از وسعت دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بزرگ‌تر است، افزود: 2 میلیون و 574 هزار هکتار مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع در فارس وجود دارد که وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه یک میلیون و حدود 700 هزار هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس کمبود نیروهای حافظ محیط‌زیست و محیط‌بان، وجود سلاح در دستان مردم و نبود فرهنگ‌سازی در خصوص عدم از بین بردن محیط پیرامونی خود، سه مشکل عدیده ماست، گفت: رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی کنند که ساقط کردن زندگی یک موجود زنده زیبا، چه لذتی دارد، آیا خرید و کباب کردن یک کیلوگرم گوشت تازه آسان‌تر است یا اینکه کشتن یک موجود زنده؛ حتی اسم این مسئله را ورزش و تفریح گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در خصوص گردشگری طبیعی و فرهنگ‌سازی در این خصوص کاری انجام نشده است، افزود: مردم باید بیایند و با طبیعت انس بگیرند و زمانی که زیبایی‌های طبیعت را دیدند به طور حتم دیگر کسی دست به تخریب محیط زیست نمی‌زند.

در خصوص پالایشگاه شیراز از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در خصوص پالایشگاه شیراز نیز گفت: این مسئله یکی از مسائلی است که برخورد روشن با آن نشده است بر طبق اصول اگر صنعتی بخواهد تغییر فرایند بدهد و پاک‌تر شود منع قانونی ندارد و اگر صنعتی جدید بخواهد مستقر شود باید شرایط آن سنجیده شود، ما روی اصول قانونی خود هستیم چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید، ما از مواضع خود که حفظ محیط‌زیست است عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

ولوی با اشاره به اینکه در خصوص بهرام گور مناطق حفاظت‌شده تحت نظر این سازمان باید گفت که بهرام گور در گروه «ب» توافق‌نامه قرار دارد که با رعایت ضوابط زیست‌محیطی می‌توان بهره‌برداری از معادن انجام شود، افزود: گروه «الف» می‌گوید بهره‌برداری از معادن جدید در آن ممنوع بوده است.

وی با بیان اینکه هر نوع معدنی هر نقطه بهرام گور نمی‌تواند مستقر شود و کمترین آسیبی نباید به مناطق وارد شود، تأکید کرد: تنها دو نقطه از پنج نقطه مطرح‌شده از سوی استاندار وقت فارس، مورد تائید ماست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه اگر معدن و راه دسترسی آن در گوشه‌های غیر حساس باشند مشکلی برای بهره‌برداری نیست، افزود: اگر معدن در مکان‌های حساس باشند به‌طور حتم اجازه بهره‌برداری را نمی‌دهیم البته اگر معدن در مکان غیر حساس باشد و راه آنها از مکان‌های حساس بگذرد نیز توافقی انجام نمی‌شود.

سازمان حفاظت محیط زیست هرگز با سد تنگ سرخ موافقتی نکرده است

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هرگز با سد تنگ سرخ موافقتی نکرده است، یادآور شد: این مخالفت همچنان پابرجاست و اگر کاری نیز انجام شود مجوز زیست‌محیطی ندارد.

وی از بین بردن محیط‌زیست برای توسعه صنعتی و کشاورزی را یک توسعه ناپایدار خواند و افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم مجبور نشوند از منابع استفاده کنند.

برای رفع ریزگردها نیاز به همکاری بین‌المللی است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در خصوص ریزگردها نیز گفت: برای رفع ریزگردها نیاز به همکاری بین‌المللی است که در زمان کنونی با توجه به حضور داعش امروز هیچ کاری نمی‌توان انجام شود.

نظرات بینندگان