کد خبر: ۷۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

جدیدترین گوش‌ ایرانی برای رصد سیگنال‌های ماهواره‌ای +عکس

این سامانه‌های شناسایی بر روی یک دستگاه کامیون یا شناور نصب می شوند و توان عملیات 24 ساعته را دارند و در عین حال با توجه به استفاده از حالت غیرفعال در سامانه ELINT، امکان کشف این سامانه برای طرف مقابل بسیار مشکل خواهد بود.
ELINT سامانه ای برای جاسوسی الکترونیک در نبردهای جدید

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، اطلاع حاصل کردن از مکالمات و تحرکات دشمن یکی از اولویت های اصلی هر نیروی نظامی در طول تاریخ بوده و به علت حساسیت این موضوع در دهه های اخیر، بخش قابل توجهی از مکالمات و ارتباط بین ارکان ارتش ها بر اساس سامانه های الکترونیکی صورت گرفته است اما در این میان، رهگیری مکالمات و اطلاعات تبادل شده بین یگان های طرف مقابل و مکان یابی آنها، از گذشته تا امروز یکی از اولویت های اصلی به حساب می آمده است.

با توجه به اهمیت کسب اطلاعات، جمع آوری اطلاعات مربوط به سیگنال های الکترونیکی همواره در اهمیت ویژه ای قرار داشته و در این بخش، "ELINT" به مجموعه ای از سامانه ها اطلاق می شود که امر شنود و مکان یابی فرستندها، مکالمات و رادارهای دشمن را در این حوزه بر عهده دارند.

سامانه های ELINT معمولا در نیروهای هوایی و روی هواپیماها سوار شده و به ایفای نقش می پردازند اما این سامانه ها قابلیت نصب بر روی کشتی و خودروهای زمینی را نیز دارند. به عنوان مثال، در طول جنگ سرد سامانه های ELINT نقش بسیار مهمی در جاسوسی دو طرف شرق و غرب از یکدیگر ایفاء کرده و بر روی انواع پلتفورم ها مثل هواپیما و کشتی ها از این سامانه ها استفاده می شد. امروزه هم انواع کشتی ها، ماهواره ها، هواپیماها، پهپادها و زیردریایی ها سامانه های ELINT مجهز شده اند.

سامانه های ELINT ایرانی سوار بر کامیون و کشتی به میدان نبرد آمدند+عکس
کشتی نیروی دریایی آلمان مجهز به سامانه ELINT

سامانه های ELINT ایرانی سوار بر کامیون و کشتی به میدان نبرد آمدند+عکس
TU-214R نیروی هوایی روسیه مجهز به سامانه ELINT

این حامل های سامانه ELINT در نزدیکی مناطق مورد نظر چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح مستقر شده و به استراق سمع و جمع آوری اطلاعات مختلف می پردازند. برای نمونه هم اکنون یک فروند کشتی فرانسوی با قابلیت شنود و مجهز به سامانه های ELINT وارد دریای سیاه شده و تحولات شرق اوکراین را زیر نظر دارد.

ELINT های ایران سوار بر کشتی و کامیون به میدان نبرد آمدند

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سامانه های ELINT ساخت آمریکا بر روی تعدادی از هواپیماهای بوئینگ 707 و سی 130 نیروی هوایی نصب شده بودند اما با توجه به اهمیت طراحی و ساخت چنین سامانه هایی در نیروهای مسلح کشورمان، صنایع دفاعی ایران 3 مدل از رادارهای ELINT را برای نصب و استفاده بر روی یک خودروها توسعه داده اند.

این سه مدل که با نام های EL 418 ، EL 118 و EL 818 شناخته می شوند در نقش جستجوگر غیر فعال برای شناسایی و مکان یابی دقیق سامانه های ارتباطی دشمن به کار می روند. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، فرکانس های عملیاتی این 3 مدل به ترتیب 0.4 تا 18 گیگاهرتز ، 1 تا 18 گیگاهرتز و 8 تا 18 گیگاهرتز است. 

این مجموعه های شناسایی که بر روی یک دستگاه کامیون نصب می شوند توان عملیات به مدت 24 ساعت با یک منبع برق 220 ولت را دارد که با توجه به تحرک بالای حمل کننده این سامانه ها، قابلیت مناسبی برای طی کردن مسیری قابل توجه و کسب اطلاعات از نقاط مختلف را فراهم می سازد.

البته با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف به تحرکات یگانهای مختلف در اطراف مرزهای آبی و خاکی کشورمان، مدل EL 418 موجود در ایران، به غیر از نصب بر روی یک کامیون قابلیت نصب بر روی کشتی را نیز دارد. با استفاده از این مجموعه می توان به اطلاعاتی همچون فرکانس تکرار پالس راداری، فرکانس های راداری، تعداد پالسهای راداری، پهنای باند راداری و مکان دقیق رادارهای هدایت کننده برای انواع هواپیماها و موشک های متخاصم پی برد. این سامانه ها قابلیت شبکه شدن با یکدیگر را داشته و می تواند تا 3600 واحد در سمت و 600 واحد در ارتفاع را اسکن کند.

همچنین بر روی این سامانه، سیستم تست برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه و همچنین سامانه ذخیره اطلاعات نیز تعبیه شده است و در عین حال، با توجه به استفاده از حالت غیر فعال در سامانه ELINT (پسیو) امکان کشف این سامانه بسیار مشکل خواهد بود.
نظرات بینندگان