کد خبر: ۷۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

جالب ترین دانستنی ها از حافظ و حافظیه

همه مردم ایران حافظ را می شناسند و در خانه هر ایرانی می توان دیوان حافظ را یافت.در این مطلب دانستنی هایی جالب از خواجه شیراز و آرامگاهش می خوانید.مثلا اینکه حافظ در تمام زندگیش فقط به 2 شهر سفر کرده و اینکه اولین آرامگاه حافظ به دستور کریمخان زند بر مزار حافظ بنا شده.
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، قلم منوچهر یوسفی می نویسد:خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی ملقب به حافظ شیرازی از شاعران قرن 8 هجری است. وی در سال 726در شیراز متولد و به سال 791 (ه-ق ) در شیراز در گذشت.

حافظ یکی از غزلسرایان مشهور ایران و در زمانه خود سرآمد بود .در حدود 500 غزل از وی بجا مانده و اکثر عمر شریف خود را در شیراز سپری کرد و یکی دو سفر به کیش و یزد بیشتر نداشت و آخر هم در شیراز دار فانی را وداع گفت.

آرامگاه خواجه‌ حافظ در شیراز و در دامنه کوه چهل مقام در محله مصلی است.در سال 1187-89 بارگاه او به دستور خان زند ( کریم خان )بر سر تربت نهاده شد که شامل چهار ستون بود و سنگ قبر وی از جنس مرمر زیبا که با اشعار خود حافظ و با قلم حاج آقاسی بیگ افشار آراسته شد.
دانستنی هایی جالب از حافظ و حافظیه
البته مقبره کنونی خواجه شیراز در سال 1316 بدست آقایان حکمت و اندری گدار فرانسوی با طاقی بزرگ از مس و دارای نقاشی، بر مزار وی ساخته شد و چندین بار هم تا کنون تعمیر شده است.
دانستنی هایی جالب از حافظ و حافظیه
آرامگاه این شاعر بزرگ درون باغ زیبایی پر گل و گیاه و درخت ساخته شده و سالانه زیارتگاه عاشقان او در شیراز و محله معروف حافظیه میباشد.
دانستنی هایی جالب از حافظ و حافظیه
تاکنون یک ستون سنگی از چهار ستون زمان کریم خان پابر جا مانده است.در سمت شمال غربی هم چند اتاق موجود است که محل زندگی این شاعر پر آوازه بوده است.

جالب است بدانید که چند بزرگ آسمان علم و ادب از جمله فریدون توللی ، دکتر مهدی حمیدی و همچنین مزار مرحوم رضوی سروستانی(ردیف دان و خواننده بزرگ موسیقی اصیل ایرانی)در جوار حافظ مدفون میباشند.
نظرات بینندگان