کد خبر: ۷۰۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
در آستانه تغییر نام قادر آباد:

قادرآباد فارس را بهتر بشناسید

این شهر در جلگه تاریخی مشهدمرغاب واقع شده است و طبق اسناد کشف شده جدید در غار معروف قادرآباد قدمت 7000ساله دارد .

به گزارش شیرازه، قادرآباد در 120کیلومتری شمال شیراز 53درجه و 16 دقیقه شرقی و 30درجه و 17دقیقه شمالی ، در میان  رشته کوههای زارگرس واقع شده است .

شهر قادرآباد مرکز بخش مشهدمرغاب ، به دلیل واقع شدن در ارتفاعات رشته کوههای زاگرس، یکی از منحصر به فردترین نقاط استان فارس از لحاظ تعداد و تنوع گردشگری تفریحی می باشد که وجود مراتع ، باغ ها، چشمه سارها ، رودخانه ها و جنگل های زیبا این منطقه را نگین سبز شمال فارس نیز گویند.

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بام فارس در ادامه نوشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در میان رشته کوههای زاگرس از طریق سه گردنه ساقه بلند ، شهیدآباد و احمد بیگی با شهرهای مجاور در ارتباط است.

این شهر از جنوب به شهرستان پاسارگاد ، از شمال به شهرستان خرم بید ، از شرق به بوانات  و از غرب به ارتفاعات شهرستان اقلید متصل است .

دو رودخانه دائمی چشمه بناب و قادرآباد و چهار رودخانه فصلی تنگه خضری ، احمد بیگی ، دو زاغان و خشک، ارتفاعات جنگلی ، مراتع چنارو و دو زاغان شرایط ویژه ای را در منطقه ایجاد کرده است.

نام مشهدمرغاب  برگرفته از چند استناد تاریخی  می باشد که یکی اینکه جلگه مشهدمرغاب دارای تمدن سه هزار ساله می باشد و رودخانه پلوار یا قادرآباد که به گفته مورخین از دیر باز مبارک بوده است دشت مرغاب را چنان سیراب می کرده که این ناحیه را مرغزار یعنی دشت خرم می خواندند و مولف فارسی نامه ، هزار سال پیش آن را مرغزار کالان نامیده است که به تدریج مرغاب تغییر کرد.

مرحوم حاج میرزا حسن فصاحی صاحب فارس نامه ناصری نیز در مورد تسمیه این منطقه به مشهد ، چنین می گوید:"مشهد به محل شهادت و قبر انبیاء  واولیاء و بزرگ زادگان می گوینده که این  منطقه را مشهد النبی گفته اند چون عجم حضرت سلیمان و جمشید را یک نفر دانسته اند".

روایتی است زمانی که اعراب  در جنگ با سلسله ساسانیان بودند و کم کم به فارس می رسیدند  ، حاکمان این منطقه در تدبیری نیکو و جالب برای  جلوگیری از تخریب بناهای پاسارگاد وآثار تاریخی به جا مانده از دوره هخامنشیان دستور دادند تا مسجدی در این منطقه ساخته شود – هنوز کتیبه های عربی آن در کاخ اختصاصی کورش باقی مانده است- و مقبره ای زیبا به رسم اعراب ساخته شد و آن را محل دفن مادر حضرت سلیمان نام نهادند .

از آنجا که اعراب به حضرت سلیمان علاقه وافری داشتند این منطقه را مشهد ام النبی نام گذاری کردند .با این تدبیر از تخریب در امان ماند و به مشهد ام النبی نام گرفت.

بنا به روایتی مرغاب ، نام یکی از سرداران کورش بوده که در یکی از جنگ ها کشته می شود و به دلیل احترامی که در نزد کورش داشته نام این سردار روی این رودخانه که امروز از میان دو منطقه شهری قادرآباد و مرغاب می گذرد ،گذاشته می شود تا همیشه نزد مردم زنده و جاوید بماند.

آرامگاه کورش نیز در بخش مشهدمرغاب قرار داشت که بنا به تصمیمات دولت چند سال قبل از این منطقه جدا گردید و به شهر سعادتشهر پیوست و شهرستان پاسارگاد به وجود آمد.

شهر قادرآباد در جلگه تاریخی مشهدمرغاب واقع شده است این جلگه تمدنی 3000ساله  ویا به عبارتی طبق اسناد کشف شده جدید در غار معروف قادرآباد قدمت 7000ساله دارد .

رودخانه قادراباد یا پلوار  خواستگاه تمدن باستان ایران است .در زمان هخامنشیان ،  آن را رود ماری می نامند و یونانیان ازآن به عنوان رود مدوس یاد کردند.

از آثار تاریخی این منطقه می توان ، سدهای هخامنشی ، باغ رکنی و کوه پیر قنبر نام برد.

از نظر آب وهوایی و پوشش گیاهی و جانوری ، این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا  و وجود کوهستان های اطراف ، دارای آب وخوای معتدل کوهستانی و زمستان نسبتاً طولانی و سرد و تابستان معتدل و خنک است. در جه حرارت 12- درجه تا 37+درجه در سردترین و گرم ترین ماه های سال است . میانگین بارندگی سالانه آن در سال 180میلیمتر است.

وجود کوههای فراوان و موقعیت جذاب منطقه، زمینه تجمع و زندگی انواع جانوران و پرندگانی همچون میش ، قوچ، آهو،کبک و تیهو را در آن فراهم آورده است  و البته به علت خشکسالی های متوالی سال های اخیر و شکار بی رویه و غیر مجاز، امروز به ندرت از جانوران مشهور منطقه باقی مانده است.

در پایان ، تفرجگاه سرآسیاب این شهر، بی شک یکی از بهترین و زیباترین مراکز تفریحی و گردشگری شمال استان فارس می باشد.

قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر از سطح زمین ،وجود یک دریاچه مصنوعی زیبا در مرکز آن،کوهستانی بودن منطقه ،نزدیک بودن به باغات انبوه و سرسبز شهر و مهمتر از همه همجواری با تپه نور الشهدا و مزار دو شهید گمنام دفاع مقدس که صفا و معنویت خاصی به این مکان بخشیده است ،همگی باعث شده است تا این مکان منحصر به فرد با طراوت و شادابی خاص خود پذیرای خیل عظیمی از مردم قادرآباد و شهر ها  و روستاهای همجوار به خصوص در فصول گرم سال شود.مردمی که خسته از کار روزانه پا به این مکان می گذارند تا ساعاتی را به دور از هیاهو و مشکلات زندگی در این مکان با طراوت بیاسایند

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدحسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
0
عشق است قاد اباد