کد خبر: ۷۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور:

میراث فرهنگی باید پاسخگوی علت عدم مرمت مدرسه حکیم باشد

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: مدرسه دارالهدایه حکیم با بیش از 3.5 قرن قدمت امروز به‌دلیل بی‌مهری برخی مسئولان درحال ویرانی است.
به گزارش شیرازه، به نقل از روابط عمومی آستان مقدس شاه‌چراغ(علیه السلام) حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور با بیان اینکه آستان مقدس در قرون اخیر تجلیگاه هنر و معماری اصیل ایرانی و اسلامی بوده و آثار ارزشمند هنری و معماری در این مجموعه فرهنگی و مذهبی همواره محفوظ مانده اظهار داشت: متاسفانه مدرسه دارالهدایه حکیم با بیش از سه و نیم قرن قدمت نشانه ای از اصالت فرهنگ دینی در شهر شیراز و محل پرورش علمای بزرگ در صده های گذشته بوده است که امروز به دلیل بی مهری برخی مسئولین درحال ویرانی است.

وی با یادآوری اینکه مجموعه آثار هنری و تاریخی موجود در حرم حضرت احمدبن موسی(ع) قابل توجه بوده و هزینه هایی که آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در راستای حفظ و نگهداری از آثار و میراث ملی و مذهبی متقبل شده به مراتب بیش از سازمان های متولی امر بوده است اظهار داشت: حفظ و نگهداری بناهای میراثی تحت اشراف این آستان مقدس همواره حائز اهمیت بوده و تلاش جدی و موثر در یکسال گذشته نسبت به احیاء و مرمت اینگونه آثار فاخر میراثی انجام گردیده است، اما متأسفانه سازمان میراث فرهنگی در انجام وظایف خود در این زمینه عملکرد مطلوبی نداشته و همواره با بهانه تراشی در این خصوص از وظیفه خود سرباز زده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور افزود: بنای اولیه این اثر فاخر میراثی و فرهنگی در حدود 350 سال قبل بدست یکی از نوادگان حضرت زین العابدین(ع) به نام سید حکیم دستغیب تأسیس گردیده و در دوران سلطنت خاندان دین ستیز پهلوی تضعیف گردید، در سال 1350 با اراده عالی شهید آیت الله دستغیب رونق تازه یافته و از آن زمان تاکنون در نشر فرهنگ اصیل شیعی و تبلیغ معارف اسلامی نقش به سزایی را ایفا نموده است.

وی شرایط کنونی مدرسه حکیم را تأسف بار دانست و تصریح کرد: آجر و کاشی کاری ها، گچ بری ها، درب های چوبی، و انواع هنرهای معماری اصیل بجا مانده در این مدرسه در حال نابودی است و با وجود درخواست ها و پیگیری های صورت گرفته، متأسفانه سازمان میراث فرهنگی نسبت به وضعیت این میراث ملی- مذهبی بی تفاوت است.

مشاور و رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تأکید بر لزوم همکاری همه دلسوزان و خیرین در جهت حفظ این بنای ارزشمند اظهار داشت: با وجود اینکه بنای میراثی مدرسه علمیه حکیم بصورت رسمی به عنوان یک میراث ملی به ثبت رسیده و سازمان میراث فرهنگی متولی حفاظت از آن است پس چرا باید سازان میراث فرهنگی تا این اندازه نسبت به آثار فاخر ملی بی تفاوت باشد؟

وی بیان داشت: درصورت عدم رسیدگی و کوتاهی سازمان میراث فرهنگی، دیوارها و سقف های مدرسه علمیه حکیم در آینده نه چندان دور فرو ریخته و منجر به فاجعه خواهد شد، لذا اگر سازمان میراث فرهنگی توان بازسازی و حفظ این بنای ارزشمند را ندارد، ضروری است که حفاظت از این مدرسه تاریخی را به دیگر سازمان ها یا خیرین دلسوز واگذار نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور این بنای مقدس را شاهد درس و بحث های علمی و عرفانی حکیمان و عالمان شهر شیراز در صده های گذشته دانست و بیان داشت: علما و روحانیون شیراز نسبت به حفظ میراث مذهبی سومین حرم اهل بیت(ع) نگران می باشند و این درحالی است که ارگان ها، مساجد و حسینیه های استان فارس از برکت واعظین و مبلغین مدرسه علمیه حکیم بهره‌مند بوده و هستند و پرورش یافتگان این مدرسه قابلیت های خود را در تمامی عرصه ها به اثبات رسانده اند.

به گزارش شیرازه، مدرسه حکیم مربوط به دوره صفوی و در میدان احمدی، بازار شاهچراغ واقع شده است و این اثر در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان