کد خبر: ۷۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
رئیس‌کل دادگستری فارس:

فارس تنها استانی است که حدود الهی را خوب اجرا می‌کند/ تشکیل تیمی از مسئولان قضایی برای نظارت بر رسیدگی به جرم های سنگین

القاصی مهر گفت: در این راستا دبیرخانه‌ای در دادگستری تشکیل دادیم.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، علی القاصی‌مهر در نشست هم‌اندیشی با جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس  با بیان اینکه امام خمینی(ره) حکومت اسلامی را برای اجرای فرامین و احکام اسلام تشکیل داد، گفت: از افتخارات همه ما این است که در نظامی زندگی می‌کنیم و بخشی از سکان مدیریتی و اجرایی این نظام و کشور را اداره می‌کنیم که در رأس این حکومت و این نظام یک ولی‌فقیه و کسی قرار دارد که به نیابت از ولی‌عصر(عج) ولایت و سرپرستی جامعه مسلمین را بر عهده دارد و این وجه تمایز ما با سایر حکومت‌هاست.

جامعه ما امروز با مشکلات و مسائل و ناهنجاری‌های بسیار متعددی از درون و برون کشور مواجه است

وی با تأکید بر اینکه بی‌شک بخش عمده‌ای از این احکام و عقاید و قواعدی که به آن پایبند هستیم، در حوزه دستگاه قضایی عملاً نمود پیدا می‌کند و در جامعه اجرا می‌شود، گفت: جامعه ما امروز با مشکلات و مسائل و ناهنجاری‌های بسیار متعددی از درون و برون کشور مواجه است؛ مشاهده می‌کنیم که ما را در محاصره اقتصادی قرار داده‌اند و تهدید و مسائل هسته‌ای و فشارهایی که گروه‌های تکفیری از اقصی نقاط دنیا دارند، برای زمینه‌سازی جهت لطمه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

القاصی‌مهر با اشاره به مشکلات مطرح‌شده از سوی اساتید عنوان کرد: بخشی از مشکلات مطرح‌شده، در حیطه توان و اجرای ماست و بخشی از آن‌ها نیز در آن‌ها سهیم هستیم ولی اجرای کامل آن‌ها به‌طور کامل از عهده ما خارج است؛ ‌مسئله پیشگیری از وقوع جرم و انحراف در جامعه و بی‌نظمی و یک عمل خلاف عرف و شرع، همه این ناهنجاری‌ها در سطوح مختلف برآیند تمام فعالیت‌ها و فعل و انفعالاتی است که در جامعه رخ می‌دهد.

رئیس دادگستری فارس ادامه داد: یعنی اگر می‌بینیم یک ناهنجاری و رفتار مجرمانه در جامعه رخ می‌دهد، این رفتار و پدیده مجرمانه معلول علل مختلفی است و این مسئله هم مبنای شرعی و هم مبنای علمی در جرم‌شناسی دارد.

مسئولیت پیشگیری و جلوگیری از رفتارهای ناهنجار و مجرمانه بر عهده همه نهادها و دستگاه‌هاست

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت پیشگیری و جلوگیری از رفتارهای ناهنجار و مجرمانه بر عهده همه نهادها و دستگاه‌هاست، افزود: اینجاست که می‌گوییم اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از ارتکاب جرم داشته باشد نیاز به یک اراده جمعی داریم بنابراین فقط با برخورد کیفری و مجازات کردن نمی‌توان از وقوع جرم جلوگیری کرد.

القاصی مهر تأکید کرد: اگر می‌خواهیم اساساً جرم و گناه در جامعه رواج پیدا نکند باید علل و عوامل مختلف آن و آن شرایط ایده آل در حوزه‌های مختلف تحصیلی، تربیتی، اجتماعی و اقتصادی فراهم شود.

رئیس‌کل دادگستری فارس با یادآوری اینکه وقتی جرم ارتکاب پیدا کرد دستگاه قضایی با معلول برخورد می‌کند، گفت: این را باید بپذیریم که برخورد کیفری و مجازات کردن تنها راه پیشگیری و مقابله با جرم و تنها راه صیانت جامعه نیست لذا اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم و پاک داشته باشیم باید مجموعه عوامل در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگی نقش روحانیت مشخص است، گفت: در حوزه کیفری و برخورد و اعمال قانون و مجازات مجرمان می‌توانیم بخشی از این معادله را تنظیم کنیم و به عبارتی اگر اعمال قانون هم صورت نگیرد ممکن است این امنیت نسبی که در جامعه است از بین برود لذا در مجموعه دستگاه قضایی اقدامات وسیعی در حوزه ارتقای امنیت مردم و بحث حفظ حقوق آنان و همچنین برخورد با عوامل ناامنی‌ها به خصوص کسانی که به نوامیس تعرض می‌کنند، انجام شده و  دستگاه قضایی اقدامات برجسته‌ای انجام می‌دهد.

القاصی مهر با اشاره به مسئله اجرای حدود الهی از سوی دستگاه قضایی استان عنوان کرد: گمان می‌کنم استان فارس تنها استانی است که تا این حد، حدود الهی را اجرا می‌کند و این سیاست به جدیت در این استان دنبال می‌شود که در بحث‌های جرم‌های مختلف مانند سرقت، تجاوز به نوامیس مردم و غیره حدود احکام الهی به خوبی رعایت می‌شوند ضمن اینکه ما در بحث قصاص بسیار تلاش می‌کنیم تا از در مصالحه وارد شویم.

رئیس‌کل دادگستری فارس تأکید کرد: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و ادعا داریم لذا نباید در اجرای حدود الهی تعلل کرد ضمن اینکه مردم هم باید ببینند و اطمینان حاصل کنند که این حدود اجرا می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله امنیت، گفت: در این مسئله سیاستی که طی سه چهار سال گذشته در استان دنبال کردیم این است که دستورالعملی تدوین کردیم که مربوط به قوه قضائیه نیست بلکه در خود استان تدوین کردیم و در آن 10 الی 12 جرم را مشخص کردیم که امنیت جامعه را سلب می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری فارس بیان کرد: این‌ها جرائمی هستند که دایره ناامنی آنها بیشتر است مانند آدم‌ربایی و سرقت‌های مسلحانه اسیدپاشی و غیره که آن‌ها را به یک‌به‌یک بررسی کردیم و حکم دادیم تا برآیند رسیدگی این‌ها باید تحت رسیدگی ویژه مدیران قضایی صورت گیرد و به تمام دادسراها ابلاغ کردیم که اگر چنین جرمی رخ دهد بلافاصله رئیس دادگستری و دادستان مربوطه باید شخصاً در فرایند تحقیقات آن ورود پیدا کنند و ترتیبی اتخاذ شود که در کوتاه‌ترین زمان به نحوی پرونده رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه‌ای در دادگستری استان تشکیل دادیم و فرایند رسیدگی این پرونده‌ها در تمام حوزه‌های قضایی در قالب این دستورالعمل مدیریت و نظارت می‌شود.

القاصی‌مهر اظهار کرد: علاوه بر این نیز تیمی از مسئولان قضایی استان تشکیل دادیم که هر دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء جلسه تشکیل می‌دهند و چنین پرونده‌هایی را بررسی و تصمیمات قاضی آن‌ها را رصد می‌کنیم.

نظرات بینندگان