کد خبر: ۷۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
رئیس دادگستری فارس:

در قانون‌ جدید آیین‌ دادرسی‌ کیفری بسیج هم ضابط قضایی است/ راه اندازی دبیرخانه جرائم مهم در فارس

در مجموعه دستگاه قضایی، شعبات ویژه ای برای رسیدگی به تخلفاتی که در ماه رمضان اتفاق می افتد تدارک دیده شده است.
به گزارش شیرازه، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه فجر«تنویر»، علی القاصی‌مهر رئیس دادگستری استان فارس در دیدار با جمعی از مسئولان سپاه فجر فارس گفت: دوام و بقای جامعه به امنیت آن است، زمانی می توانیم در یک جامعه توسعه و پیشرفت داشته باشیم که امنیت فراهم باشد، این که می گوییم امنیت منظورمان در تمام عرصه هاست.

در قانون‌جدید آیین‌دادرسی‌کیفری بسیج هم ضابط قضایی است

رئیس دادگستری استان فارس در مورد جرائم و افعال حرام در ماه رمضان اظهار داشت: امسال هم همانند سال گذشته جلسه ای با حضور دستگاه های متولی امر پیشگیری برگزار و مصوبات و مجوزهای لازم به دستگاه ها ارسال شد.

وی اضافه کرد: در مجموعه دستگاه های قضایی شعبات ویژه ای برای رسیدگی به تخلفاتی که در ماه رمضان اتفاق می افتد تدارک دیده شده که رسیدگی به آن ها بصورت ویژه و بدون نوبت انجام خواهد گرفت.

در قانون‌جدید آیین‌دادرسی‌کیفری بسیج هم ضابط قضایی است

القاصی‌مهر با اشاره به این نکته که رویکرد ما ابتدا تذکر لسانی و پیشگیری است گفت: باید سعی کنیم در ابتدا زمینه های ارتکاب افعال حرام در جامعه را از بین ببریم و در مرحله بعد برخورد قانونی صورت گیرد و احکام این تخلفات نیز بصورت سریع اجرا شود.

وی افزود: مواردی که گفته شد مربوط به تخلفات مشهود است و وارد حریم خصوصی افراد نخواهیم شد.

در قانون‌جدید آیین‌دادرسی‌کیفری بسیج هم ضابط قضایی است

رئیس دادگستری استان فارس در مورد قانون جدید آیین دادرسی کیفری گفت: این قانون از یک تیر سال هزار و سیصد و نود و چهار لازم الاجراست. این قانون بسیار مترقی و متضمن حقوق بشر است. در این قانون نیروی مقاومت بسیج هم ضابط قضایی است.

وی با بیان اینکه باید بین جرائم مشهود و جرائم غیر مشهود تفکیک قائل شویم گفت: در حوزه قضایی و امنیتی نیز مجموعه بسیج ضابط دستگاه قضایی است در جرائم مشهود، نیروی مقاومت بسیج تمام اختیارات و وظایفی را که ضابطان عام دارند را دارا می باشد، قانون این اختیار و تکلیف را برای ضابطین خاص مشخص کرده است، بر اساس قانون تمام ضابطان باید آموزش لازم را دیده باشند در این زمینه هم آماده همکاری با مجموعه سپاه و بسیج هستیم.

در قانون‌جدید آیین‌دادرسی‌کیفری بسیج هم ضابط قضایی است

القاصی‌مهر اضافه کرد: همه این تلاش ها برای این است که ما به مردم خدمت کنیم، اعتقادمان این است که نظام و انقلاب متعلق به مردم است، نتیجه اقدامات ما هم باید مورد رضایت مردم باشد.

در قانون‌جدید آیین‌دادرسی‌کیفری بسیج هم ضابط قضایی است

این مقام قضایی بیان داشت: در بحث جرائم مهم و پرونده های حساس تلاشمان این است که حداکثر مجازات برای متخلفین و بر هم زنندگان نظم جامعه اِعمال بشود، در سال گذشته دستورالعملی تدوین شد که دوازده جرم را که مردم از آن ها رنج می بَرند نظیر «آدم ربایی، سرقت مسلحانه، مقاسد کلان اقتصادی» مشخص کرده است و به همه حوزه ها هم ابلاغ کرده ایم که در کلیه دادگستری ها هم رئیس دادگستری و هم دادستان مربوطه، فرآیند بررسی، تحقیقات و رسیدگی را به صورت ویژه مورد توجه قرا بدهند و در حداقل زمان رسیدگی بشود.

وی ادامه داد: در مرکز استان دبیرخانه ای راه اندازی شده به عنوان دبیرخانه پرونده های مهم که تمام این جرائم طبق دستورالعمل آنجا ثبت و رصد می شوند و در شعبات ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می شوند، در دیوانعالی کشور هم درخواست رسیدگی خارج از نوبت می دهیم.

نظرات بینندگان