کد خبر: ۷۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان: تنها 27 درصد مطالبات خود را از شهرداری‌های فارس دریافت کرده‌ایم

جعفری گفت: با 160 میلیارد ریال طلب قانونی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از شهرداری‌ها، می‌توانیم شیراز را به جایگاه واقعی پایتخت کتاب برسانیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، سید امین جعفری در نشست خبری با معرفی کتاب سنن النبی علامه طباطبایی گفت: در این کتاب سیره حضرت رسول براساس اسناد نگارش شده است که ویژگی مهم آن ترجمه روان رحمت کاشانی است.

وی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان را از لحاظ اداری خوش ساختارترین اداره استان معرفی کرد و افزود: با توجه به تنوع اقلیمی، فرهنگی و مذهبی در استان تلاش می‌کنیم تا به اداره کل کتابخانه‌های استان تبدیل شویم و محل هم‌نشینی و مصاحبت اصحاب مطالعه و قلم دوستداران کتاب باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با ذکر این نکته که نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌ها اختصاص دارد، افزود: شهرداری شیراز وظایف ذاتی خود را در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ شهروندی انجام می‌دهد و به قانون تمکین نمی‌کند، در حال حاضر با تلاش و مذاکرات این ارگان به صورت هفتگی به کتابخانه‌ها مبالغی پرداخت می‌کند.

وی گفت: شهرداری شهرستان‌های کازرون، گراش، کوار، جهرم، ارسنجان، آباده و قیر به‌صورت نسبی پرداخت‌هایی دارند؛ ولی شهرداری شهرستان‌های بوانات، سروستان، مرودشت، خرامه، آباده طشت و سپیدان کمترین همکاری را در این زمینه داشته‌اند.

جعفری با بیان این مطلب که طی سال‌های 83 تا 93 از 100 درصد مطالباتی که از شهرداری‌ها داشته‌ایم، توانسته‌ایم 27 درصد آن را دریافت و 73 درصد باقیمانده رقمی بالغ بر 160 میلیارد ریال طلب قانونی از شهرداری است، تصریح کرد: با این مطالبات می‌توانیم شیراز را به جایگاه واقعی پایتخت کتاب برسانیم.

وی افزود: رویکرد ما به سمت کیفیت و رفع کمبودها و برآوردن دستاوردهایی است که در نتیجه کتابخوانان به کتابخانه‌های عمومی سوق داده شوند. جذب کتابدار پیرو نظام کشوری و تعداد کتابداران کم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس شمال شرق و شمال غرب را جزو مناطق محروم از نظر فضای کتابخانه‌ای دانست و ادامه داد: در حال حاضر شش کتابخانه مشارکتی و خیرساز در این مناطق به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری با بیان اینکه این اداره برای افزایش سطح دانش و معلومات کتابداران شهری و روستایی کارگاه‌های سه‌روزه برگزار می‌کند که می‌تواند در فضای نشر کشور تأثیرگذار باشد و گرایش مردم را بیشتر کند، گفت: اهداف این کارگاه‌ها برای رسیدن به انطباق وضع موجود و بهبود شرایط کیفی کتاب‌خوانان است که کتاب‌خوانان حیات بزرگ‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به شهر ادب و فرهنگ و قلم گفت: این شهر دارای کتابخانه مرکزی نیست و طرح کلنگ زنی آن رهاشده و مدیران نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند، هم‌چنین طرح ایستگاه‌های مطالعاتی با معرفی کتاب‌هایی که بیشترین اثر مثبت در زندگی مردم را دارند، در دوره جدید بازنگری شده است.

نظرات بینندگان