کد خبر: ۷۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
نگین زرین زرقان را بهتر بشناسیم

زیباترین پلان جاده شیراز - مرودشت

اين امام زاده واجب التعظیم در مسير ورودي دوم جاده ي شيراز - اصفهان به زرقان قرار دارد.
شیرازه: شاهزاده قاسم يا امامزاده قاسم، نام امامزاده اي است كه مقبره آن در 30 كيلومتري جاده شيراز به مرودشت و در ورودی شهر زرقان واقع شده‌است.

به گزارش طنین پاسارگاد، اين امام زاده واجب التعظیم در مسير ورودي دوم جاده ي شيراز - اصفهان به زرقان قرار دارد. نام پدر بزرگوارشان حسین بوده که به احتمال قوی ایشان به همراه خانواده در کاروان احمد بن موسی بوده اند. احمد بن موسی در سنوات (۱۹۸ تا ۲۰۳ هـ. ق) به همراه دو تن از برادرانش به نامهای محمد بن موسی و حسین بن موسی و گروه زیادی از برادرزادگان، خویشان و شیعیان، بالغ بر دو یا سه هزار نفر از طریق بصره عازم خراسان شدند و از هر شهر و دیاری که می‌گذشتند، بر تعداد همراهانشان افزوده می‌شد، به طوری که برخی از مورخان تعداد یاران احمد بن موسی را نزدیک به پانزده هزار نفر ذکر کرده‌اند.

سپاه قتلغ خان در برابر یاران احمد بن موسی صف‌های خود را آراستند، و جنگ نابرابری آغاز شد. در نتیجه این پیکار قتلغ خان بسیاری از یاران احمد بن موسی کشته شدند و عده‌ای نیز که از دست دشمن به سلامت گریخته بودند، در اطراف پراکنده شدند. مورخان اتفاق نظر دارند که غالب امامزادگان در فارس و دیگر شهرهای ایران، از پراکنده شدگان این نهضت هستند.
طبق اطلاعات محلی و بررسی کتب مختلف و با توجه به کمبود اطلاعات احتمال می رود که این امامزاده نیز در کاروان آن حضرت و در جنگی که میان قتلغ خان و سپاه احمد بن موسی در گرفت به شهادت رسیده باشد و از قدیم الایام طبق اعتقادات مردم و همچنین نوشته های قابل درک روی قبر این مکان محل دفن امامزاده مذکور می باشد.

وجود و حضور این امامزاده در مسیر بزرگراه شیراز- اصفهان باعث شده است که ارداتمندان،محبان،مجاورین و زائرین اهل بیت(ع) نگاه ویژه ای به این امامزاده جلیل القدر داشته باشند و زائران و مسافران پس از توقف،عرض ارادتی نسبت به ساحت مقدس شاهزاده قاسم داشته باشند و استراحتی کوتاه در کنار بقعه متبرک و سراسر معنوی این امامزداه داشته باشند.

محسنی نسب که اهل شهر زرقان است به خبرنگار طنین پاسارگاد می گوید:بسیاری از خانواده های زرقانی هر شب به کنار حرم امامزاده قاسم می آیند و از معنویت فضای این امامزداه استفاده می کنند ولحظاتی زیبا را در کنار این امامزاده می گذرانند.

محمد پور که اهل شهرستان خرم بید است می گوید:بنده هر موقع که به همره خانواده به شهر شیراز می آیم حتما در برگشت از این شهر به زیارت شاهزاده قاسم می روم و زیارت می کنم ودر کنار آن استراحت کوتاهی هم انجام می دهیم.

هوشیار که یک راننده کامیون می باشد می گوید: با توجه به قرار گرفتن بقعه متبرک امامزاده قاسم درکنار جاده و به ویژه در زمان غروب آفتاب که معنویت خاصی این نقطه از جاده را فرا می گیرد،بنده تلاش می کنم که حتی الامکان از این فضای معنوی استفاده بهینه را ببرم چرا که بسیار این فضا آرامبخش می باشد.

به دلیل موقعیت مکانی این بقعه متبرکه که در ورودی دوم شهر زرقان و در کنار بزرگراه شیراز-مرودشت قرار گرفته است، همواره شاهزاده قاسم میزبان تعداد زیادی از علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می باشد.


نظرات بینندگان