کد خبر: ۷۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در کازرون:

مطالعه عهدنامه ترکمنچای را به تیم مذاکره کننده توصیه می کنم/ در انتخابات به جلیلی ظلم شد

نشست بصیرتی با عنوان «هسته ای بهانه است» با سخنرانی فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، در تالار استاد نصرالله مردانی با حضور جمع کثیری از مردم و بسیجیان کازرون برگزار شد.
به گزارش سرویس سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کازرون خبر به همت بسیج دانشجویی کازرون، نشست بصیرتی با عنوان  «هسته ای بهانه است» با سخنرانی فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران،  در تالار استاد نصرالله مردانی با حضور جمع کثیری از مردم و بسیجیان کازرون برگزار شد.

راکتور اراک طبق توافق لوزان متوقف شد

فریدون عباسی در این نشست در سخنانی به تبیین روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت با اشاره به برنامه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 اظهارداشت: راکتور اراک طبق این برنامه متوقف شد و سپس بحث باز طراحی آن مطرح شد و دلیل این خواسته را هم توان تولید پولوتونیوم اعلام کردند و گفته اند که شما نباید پولوتونیوم داشته باشید در حالی که در بوشهر هم پولوتونیوم به میزان بسیار بیشتری تولید می شود ولی چون سوخت بوشهر توسط روسیه تولید می شود، طبق قانون سازمان انرژی اتمی پسماند سوخت، به کشور تولید کننده برمی گردد.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

وی اضافه کرد: بسیاری از رادیو ایزوتوپ ها که در صنعت و پزشکی استفاده می شود از همین سوخت مصرف شده است که در صورت عودت سوخت مصرف شده، ما باید دوباره پول بدهیم و این ها را بخریم تا بتوانیم در تشخیص و درمان بیماری ها از آن استفاده کنیم.

تمام چرخه دانش هسته ای در شرایط تحریم به دست آمد

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه با تشریح روند تولید سوخت راکتور اراک در داخل کشور افزود: سوخت اراک از آن  خودمان بود و با وجود راکتور اراک یک شرایط  واقعی برای ما به وجود آمد تا سوخت را آزمایش کنیم چون به ما اجازه نمی دادند در دیگر کشورها این کار را انجام دهیم و ما توانستیم توسط راکتور تهران هم آزمایش سوخت را بعد از 40 سال انجام دهیم چون یکی از کاربردهای راکتور تهران آزمایش سوخت است و تمام این چرخه به وسیله دانش بومی و بدون دخالت خارجی در شرایط تحریم ها به دست آمد.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

این جانباز دانش هسته ای علت تحمیل جنگ به ایران اسلامی را استقلال خواهی ملت دانست و تاکید کرد: نتوانستند ما را با کودتای رسانه ای سرنگون کنند و به کودتای نظامی رو آورند که آنجا هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و به همین علت دست به دامن رژیم بعث شدند و عده ای کوته فکر گفتند: «جنگ تحمیلی به این خاطر بود که شعار صدور انقلاب سر دادیم » در صورتی که چه بخواهیم چه نخواهیم، این نوری که با انقلاب ما روشن شد توسط دیگران دیده خواهد شد.

مگر راکتور اراک، محصول یکی دو شب بود که به این راحتی تقدیم شد؟!

عباسی به سخن برخی مسئولین در کم اهمیت جلوه دادن راکتور اراک اشاره کرد و عنوان داشت: متأسفانه کسانی گفتند که روغن ریخته را نذر امام زاده کردیم و مردم که نیازی به اراک ندارند؛ مگر اراک محصول کار یک شبانه روز است! سال ها طول کشیده تا به اینجا رسیدیم و فکر می کنم می شد با ارائه راه های دیگر، جلوی توقف اراک را گرفت و ما می توانستیم با سوخت مجازی راکتور اراک را راه اندازی کنیم و از طرف مقابل بخواهیم که در این صورت به تعهداتش عمل کند اما متاسفانه ما گفتیم، تکمیل اراک و سوخت آن را متوقف می کنیم و با این کار فرصت تجربه ثمر دادن 20 سال تلاش از دانشمندان کشور گرفته شد.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

چرخ زندگی مردم و سانتریوفوژها با هم می چرخید امام الان ...

وی ضمن تشریح ساختار فنی سانتریفیوژ، بسیاری از بخش های مورد کاربرد در این دستگاه ها را از سایر علوم همچون مکانیک جامدات و سیالات، برق، فیزیک و متالوژی برشمرد و با تأکید بر اینکه کمتر از 10 درصد به بخش هسته ای مربوط می شود، عنوان کرد: چرخ زندگی مردم داشت می چرخید و چرخ سانتریفیوژ هم می چرخید و بنده به صراحت می گویم که فناوری هسته ای هیچ تعارضی  با زندگی مردم نداشته است و هیچ دخالتی در تحریم ها نداشته است

داده ها و ستاده های مذاکرات هسته ای، هم وزن و همسان  نیست

رئیس انجمن هسته‌ای ایران  با بیان اینکه رشد علم و فناوری کشور و ارتقاء علمی ایران در سطح جهانی باعث شد که غربیان پیشرفت های ما را برنتابند و ما را تحریم کردند، اظهار داشت: آنچه را که امروز در روند مذاکرات دادیم و گرفتیم با هم همسان و هم‌ وزن نیست به‌ طوری‌که ما سخاوتمندانه بسیاری از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان را ازدست‌ داده‌ایم و در مقابل آثار آنچه گرفتیم در حیات و زندگی مردم ملموس نیست.

به تیم مذاکره کننده پیشنهاد می کنم با دقت عهدنامه ترکمنچای را مطالعه کنند

وی با انتقاد شدید از رویکرد دولت در مذاکرات هسته ای، تصریح کرد:  توافق نهایی به این روشی که پیش می‌رود نتیجه نخواهد داد و ما مانند عهدنامه ترکمانچای متضرر می‌شویم و پیشنهاد می‌کنم که هیئت مذاکره‌کننده با دقت عهدنامه ترکمانچای را بررسی و مطالعه کنند.

عباسی ادامه داد: آیا لازم است که پس از 100 سال دوباره عهدنامه‌ای را امضا کنیم که لطمه به عزت ملت ایران بزند.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

تشدید تحریم‌ها و قطعنامه‌ها ثمره دولت اصلاحات است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پذیرفتن پروتکل الحاقی تصریح کرد: پذیرفتن پروتکل الحاقی زمانی خوب است که ما به‌ حق و حقوق خودمان برسیم.

وی با بیان اینکه مشکل آژانس با کشور ما در سال 82 کلید خورد گفت: شکست در مذاکرات سال 83، پذیرفتن تعلیق داوطلبانه توسط دولت هشتم، اداره کردن مذاکرات با تفکرات طایفه‌ای، دریافت ۶ قطعنامه از شورای حکام و تحریم‌های گوناگون همگی مقدمه‌ای برای رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل شد.

این دانشمند هسته ای کازرونی الاصل متذکر شد: امروز که تحریم‌ها تشدید و قطعنامه‌ها علیه کشورمان صادر شده گلی است که دولت‌های پیش از دولت احمدی‌نژاد به سر کشور زده‌اند.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

عباسی گفت: نسبت دادن هر بدبختی و نکبت به مسائل هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها به دولت احمدی‌نژاد درست نیست.

وقتی دولت اعلام می کند خزانه خالی است نباید توقع برخورد مهربانانه از دشمن داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که امروز دولت به‌وضوح می‌گوید خزانه خالی شده و تحریم‌ها کمرشکن است در این راستا نباید انتظار داشته باشیم که غربی‌ها با ما مهربانانه رفتار کنند.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

این جانباز عرصه هسته ای ادامه داد: آژانس در سال 2011 حکم صادر کرده و ما را مجرم دانسته و دستاورد ژنو نیز این بود که  تعهداتی را بپذیریم که خلاف کرده‌ایم.

 

تیم مذاکره‌کننده در حوزه نظامی که تحت اختیارش نیست قولی به هیچ کشوری ندهد

عباسی به پروژه بازرسی از مراکز نظامی کشورمان که غربی‌ها در سر می‌پرورانند اشاره کرد و افزود: حوزه نظامی تحت اختیار فرماندهی کل قوا قرار دارد و دولت نمی‌تواند در این زمینه تصمیمی بگیرد و بهتر است که تیم مذاکره‌کننده در این راستا قولی به هیچ کشوری ندهد.

مسئولان کشور به جای فکر کردن به سویس و ژنو، کرانه باختری را مسلح کنند

وی اذعان داشت: مذاکره‌کنندگان و مسئولان کشورمان به‌جای فکر کردن به سوئیس و ژنو بهتر است که کرانه‌های باختری را مسلح کنند و خاکریز را در خاک دشمن بزنند و گلوی صهیونیست را فشار دهند که در این‌صورت تحریم‌ها خودکار برداشته خواهد شد.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با تکیه‌ بر اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و پشتیبانی از کشورهای مظلوم مسلمان و حزب‌الله لبنان می‌توانیم از پیچ‌های تاریخی عبور کنیم.

رأی دولت متزلزل شده است

عباسی با بیان اینکه تفکر دولت یازدهم برون‌گرا است، بیان داشت: رأی این دولت متزلزل شده و به هر طریقی می‌خواهد پول نفت بلوکه‌شده را به کشور بیاورد تا بتواند ضعف خود را بپوشاند.

در انتخابات به آقای جلیلی ظلم شد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند مذاکرات در دوره قبلی عنوان کرد: گرچه در انتخابات به آقای جلیلی ظلم شد اما وی یک جانباز با عرق ملی و تحصیل‌کرده دانشگاه امام جعفر صادق است و فلسفه‌ بافی نمی‌کرد و به غرب باج نمی‌داد.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ظلمی به آقای جلیلی رفت که بنده وظیفه می دانم از این نیروی جانباز، مومن و متعهد دفاع کنم و جلیلی در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل کرده که فوق لیسانس را 250 واحد می گذرانند درصورتی که بقیه جاها به 200 واحد هم نمی رسد چون این دانشگاه زمینه ای را فراهم کرده که دانشجویانش فقه و اصول را هم بخوانند و علاوه بر آشنایی با مکاتب غربی، مبانی اسلامی را هم فراگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: از مذاکره‌کنندگان انتظار می‌رفت که از پرونده‌های آقای جلیلی استفاده کرده و با مقتضیات زمان فعلی، مذاکرات را ادامه دهند اما نه تنها هیچ نظری نخواستند و فقط فارغ‌التحصیلی خودشان از فلان دانشگاه آمریکا را به رخ کشیدند بلکه 180 درجه برعکس اقدامات انجام‌شده، تاکنون عمل کرده‌اند.

وی در پایان این نشست با پرسش های حضار در خصوص مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از کازرون می گوید

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ابتدای صحبت های خود، با ابراز رسندی از حضور در جمع مردم کازرون به گذشته خود اشاره کرد و گفت: بنده متولد آبادان هستم اما اصالتا کازرونیم و خوشحالم که مردم این شهر مرا پذیرفتند و بنده علاوه بر رجوع به روستای دوان (برای دید و بازدید اقوام)، سال 58 در روستای مهرنجان مامور به خدمت بودم و از این طریق آشنایی با منطقه کازرون دارم و چندصباحی هم با شهید مصلحیان همراه و همکار بودیم و بیش از 8 سال هم در دانشگاه میهمان شیرازی ها بودم و من در این مدت از اصل خودم دور نشدم و زیاد به کازرون سرزدم که البته بی سرو صدا بوده است.

دکتر فریدون عباسی در کازرون، عکس

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون نیز در ابتدای این نشست با گرامی‌داشت یاد و خاطره سالروز شهادت طلایه‌داران آفتاب، شهیدان «بخارایی، نیک نژاد، صفار هرندی و امانی»، در سخنانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: امروز مذاکرات هسته‌ای باید با عزتمندی ملت ایران هم‌خوانی داشته‌باشد و نباید زمینه توقعات نابجای دشمن را فراهم کنیم.

هرچه ما در مقابل دشمن کوتاه بیاییم دشمن زیاده‌خواه‌تر می‌شود

وی بابیان اینکه در مذاکرات هرچه ما در مقابل دشمن کوتاه بیاییم و ضعف و انفعال نشان دهیم دشمن زیاده‌خواه‌تر می‌شود گفت: امروز در هر مرحله از مذاکرات می‌بینیم که سطح توقعات و زیاده‌خواهی‌های دشمن بالاتر می‌رود.

امام‌جمعه کازرون ادامه داد: هیئت مذاکره‌کنندگان کشورمان بدانند که ملت ایران روند مذاکرات را تعقیب می‌کند و بر یک مذاکره عزتمند تأکید دارد.

ویژگی یک های توافق خوب

خرسند، برداشته شدن تحریم‌ها به‌صورت یکجا، فراهم شدن زمینه فعالیت هسته‌ای، اجازه ندادن به بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشور، امکان بازگشت به مرحله نخست در صورت عمل‌نکردن دشمن به تعهدات را ازجمله اهم بندهای گزاره‌برگ ملت ایران برشمرد.

وی تصریح کرد: مراکز نظامی در حکم ناموس یک ملت است و هیچ کشوری حاضر نخواهد شد که کسی وارد حریم ناموسی آن شود.

امام‌جمعه کازرون در پایان اظهار امیدواری کرد که در این عرصه، نظام اسلامی سربلند بیرون بیاید و نتیجه به عزتمندی ملت ایران ختم شود.

نظرات بینندگان