کد خبر: ۷۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

مهاجرانی؛ از «زن بارگی» تا همکاری با MI6 و درخواست از عربستان برای بورسیه آقازاده!

یکی از سندهای منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در لندن هزینه تحصیل پسر عطا الله مهاجرانی را تامین کرده‌اند.

به گزارش شیرازه، یکی از سندهای منتشر شده توسط ویکی‌لیکس درباره عربستان نشان می‌دهد که سفارت این کشور در لندن هزینه تحصیل پسر عطا الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت اصلاحات را تامین کرده‌اند.

این سند که تاریخ آن برای 10 اکتبر سال 2011 است اشاره می کند که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تامین شده است.

این سند اشاره دارد که سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هرسال تحصیلی(4 سال_از 2011 تا2015) و هزینه‌ای بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی آقازاده اصلاحات را تامین می‌کند.

عطاء الله مهاجراني وزیر ارشاد اسبق و فراري لندن نشين فعلي، در ماه فوریه 2012، همراه با نوری زاده ضدانقلاب برای دستبوسی پادشاه آل سعود در جشن الجناردیه شرکت کرد. پس از انتشار فیلم حضور وی در این مراسم، اعلام شد که وزیر دولت اصلاحات و نوری زاده کمک ۱۸ میلیون دلاری از دستگاه امنیتی عربستان دریافت کرده اند. وزیر اطلاعات هم بعدا این موضوع را تایید کرد.

مهاجرانی چند روز بعد شرکت در این جشن را بهترین شب زندگی‌اش نامید، و همزمان یک شاهزاده سعودی نسبت به نازل شدن عذاب و بلایای الهی بر سر آل‌ سعود و کشور عربستان به سبب برگزاری این جشنواره و اعمال غیراخلاقی در آن هشدار داد!

وی که در دولت هاشمی رفسنجانی سمت معاونت پارلمانی رئیس جمهور را برعهده داشت و در دولت اول خاتمی متصدی وزارت فرهنگ بود، در سال 83 از کشور گریخت؛ علت فرار او، شکایت‌ زنانی بود که مهاجرانی با اغوا، آن‌ها را بصورت غیر‌ثبتی صیغه کرده بود و از پرداخت نفقه آن‌ها سرباز می‌زد.

مهاجرانی؛ از ازدواج های بی نام و نشان تا همکاری با MI6 و درخواست از عربستان برای بورسیه آقازاده!

بعد از فرار مهاجرانی از ایران تقریبا خبر چندانی از او در رسانه‌ها نبود؛ اما حوالی انتخابات ریاست جمهوری دهم به تدریج سر و کله او این بار در قامت یکی از حامیان میرحسین موسوی پیدا شد.

25 دی ماه سال 1388 بود که گروه 5 نفره عطاءالله مهاجرانی، محسن کدیور، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان و عبدالکریم سروش، به عنوان "اتاق فکر جنبش سبز" اعلام موجودیت کردند و این مأموریت آنان از سوی موسوی، خاتمی و کروبی نیز تکذیب نشد.

مهاجرانی در ایام فتنه 88 علاوه بر عضویت در حلقه 5 نفره لندن و قلمفرسایی در سایت جرس، با شبکه بی بی سی فارسی نیز همکاری تنگاتنگی را برقرار کرد؛ البته برخی اسناد هم حاکی از حضور وزیر مستعفی دولت اصلاحات در جلسات میز ایران سرویس جاسوسی خارجی انگلیس MI6 است.

مهاجرانی برای تکرار 9 دی ها هم طرح داشت! او در آستانه 22 بهمن 88، به مخالفان و فتنه‌گران پیشنهاد کرد تا برای جلوگیری از خلق حماسه دیگری همچون 9 دی، در روز 22 بهمن با مخفی کردن چماق‌های خود در زیر پالتوها، به میدان آزادی بیایند و با تصرف آن میدان، انقلابی! را خلق کنند؛ این ایده مهاجرانی به حدی خیال پردازانه بود که گروه‌های مختلف اپوزیسیون از همان ابتدا به تمسخر مهاجرانی و طرحش پرداختند.

البته فعالیت مهاجرانی در فتنه سبز تنها به اقدامات رسانه‌ای محدود نماند، بلکه وی طی یک تقسیم کار، مسئولیت تامین منابع مالی و تبلیغاتی قتنه گران خارج نشین را نیز برعهده گرفت.

حضور مهاجرانی در بزم پادشاه سعودی و کف زدن های او برای سخنان این پادشاه مرتجع، موجب واکنش سایر گروه های اپوزیسیون شد، گروه هایی که به توانایی مهاجرانی برای دریوزگی از دربار آل سعود و دریافت دلارهای نفتی سعودی توسط وزیر فرهنگ دولت اصلاحات حسادت می‌کردند.

نظرات بینندگان