کد خبر: ۷۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

موفقیت محقق ایرانی درساخت دارویی جدید

محققان در تحقیقات خود نشان دادند که می توان با استفاده از یک ترکیبات جدید، میزان جذب دارورسانی در بدن را افزایش داد تا محدودیتی در درمان بیماری ها با استفاده از داروهای خوراکی وجود نداشته باشد.
به گزارش شیرازه، حامد همیشه کار، محقق برگزیده جشنواره رازی در گفتگو با مهر گفت: در سالهای اخیر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اکسید گرافن، توجه محققان فعال در علوم زیستی را به خود جلب کرده است با وجودیکه دارورسانی خوراکی بهترین انتخاب برای داروسازی است بسیاری از ترکیبات دارویی با ساختار آروماتیک، محلولیت پایینی در آب و مایعات بیولوژیک دستگاه گوارش دارند.

به گفته وی، متاسفانه ترکیبات دارویی با این ساختار، باعث کاهش مقدار و سرعت جذب آنها از راه استفاده خوراکی شده است و روش های کنونی منجر به محدودیت استفاده از ترکیبات دارویی در درمان بیماری ها می شود.

همیشه کار اظهار داشت: تاکنون نشان داده شده که نانو ذرات با مکانیسم هایی نظیر اندوسیتوز یا جذب از راه سلول های روده ای «پیرزپچ»، جذب خوراکی داروها را افزایش می دهند.

وی افزود: در این تحقیق، اکسید گرافن در ابعاد نانو سنتز به عنوان حامل کوئرستین که یک ترکیب فعال فلاوونوئیدی دارای خواص شناخته شده غذایی و درمانی با ساختار اروماتیک و محلولیت آبی ناچیز است، جهت دارورسانی خوراکی مورد بررسی قرار گرفت.

این محقق خاطرنشان کرد: سنتز نانو ذرات اکسید گرافن از گرافیت با روش های مختلف آنالیزی مانند آنالیز عنصری،گرماسنجی، پویشی تفاضلی، اسپکتروپی فروسرخ و طیف سنجی تشدید مغناطیس هسته ای نیز، مورد تایید قرار گرفت و در نهایت سمیت این ذرات و قابلیت بارگیری آن مطالعه شد.

به گفته همیشه کار، آزمایشات صورت گرفته ، نتایج آزمایش های میکروسکوپ الکترونی و اتمی و اندازه ذره ای ، سنتز نانوذرات مسطح با ابعاد حدود ۳۰ نانومتر، همچنین مطالعات گرماسنجی پویشی تفاضلیو اسپکتروفی فروسرخ اتصال دارو به حامل را تایید کرد .

وی گفت: بی خطر بودن استفاده از نانواکسید گرافن به عنوان حامل دارو با آزمایش های مختلف بر روی سلول ها در محیط کشت نیز مورد تایید قرار گرفت.

این محقق برگزیده علوم پزشکی گفت: ذرات نانو گرافن اکسیدبارگیری شده با کوئرستین پایداری فیزیکی مناسبی از نطر اندازه ذره ای و نشت دارو در محیط های مختلف بیولوژیک «بافر فسفات سالین، مایع مشابه سازی شده معده و مشابه سازی شده روده» را نشان دادند.

وی یادآورشد: مجموع نتایج نشان داد که به دلیل اندازه ذره ای اکسید گرافن انتخاب مناسبی جهت دارورسانی خوراکی فلاوونوئیدها مانند کوئرستین است.از این رو می توان از ترکیب «نانوگرافن اکساید» به عنوان حامل جدید دارورسانی خوراکی فلاوونوئیدها استفاده کرد تا سرعت جذب آن در بدن افزایش پیدا کند.

این مقاله در بیستمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی به عنوان مقاله برگزیده در گروه علوم دارویی انتخاب شده است.
نظرات بینندگان