کد خبر: ۷۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

بحران آب در نی ریز؛ از تجمع مقابل فرمانداری تا آب رسانی به 43 روستا با تانکر و جیره بندی آب 85 روستا

چند روز پیش عده ای از زنان روستای ریزاب بخش قطرویه در مقابل فرمانداری نی ریز تجمع و خواستار حل مشکل آب آشامیدنی خود شدند.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز، مردم شهرستان نی ریز چندین سال است به دلیل خشکسالی های پی در پی با بحران آب روبه رو هستند. بحران آب در مناطق روستایی شدید تر بوده و در سال جاری در بسیاری از روستاها آب جیره بندی شده است.

این وضعیت بحرانی به حدی رسیده است که چند روز پیش عده ای از زنان روستای ریزاب بخش قطرویه در مقابل فرمانداری نی ریز تجمع کرده و خواستار حل مشکل آب آشامیدنی روستای خود شده بودند.

اما مساله کم آبی تنها به این روستا اختصاص ندارد. طبق گفته های رییس اداره آبفا روستایی نی ریز وضعیت بحرانی آب این روزها به اوج خود رسیده است و در حال حاضر از 194 روستای شهرستان نی ریز، آبرسانی به 43 روستا از طریق تانکر انجام می شود و آب 85 روستا به صورت بلند مدت و کوتاه مدت جیره بندی شده است.

غلامرضا زارعی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از 90 حلقه چاه آب حفرشده، 40 حلقه غیر قابل استفاده شده است، گفت: 30 حلقه چاه دیگر هم با کمبود آب مواجه اند.

وی شوری آب، کمبود بارش ها و فرسودگی خطوط انتقال و شبکه های آبرسانی را از دیگر دلایل بحران آب در این مناطق عنوان کرد و افزود: 50 درصد شبکه ها با مشکل فرسودگی مواجه اند و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم این مشکل برطرف شود.

زارعی گفت: جهت تحقق اهداف پروژه بهبود وصول مطالبات، جمع آوری انشعابات غیر مجاز، تعویض کنتورهای خراب، نظارت بر تاسیسات وشبکه های آب رسانی و نظارت بر عملکرد آب داران و پیمانکاران با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی اقدام نموده ایم.

اما آنچه که باید بدان توجه جدی داشت این است که در کنار وظایف مسئولین در رفع بحران آب ما نیز وظیفه ای داریم. شاید بسیاری از ما تا به طور جدی با بحرانی رو به رو نشویم آن را باور نکنیم و در اندیشه حل آن معضل برنخیزیم. البته شاید توجه به این نکته که رعایت نکردن مصرف بهینه آب باعث می شود این مایه حیات همچون بنزین با کمبود و در نهایت با جیره بندی مواجه شود نیز خالی از لطف نباشد.

مسئله این است که بحران آب به جیره بندی نیز ختم نمی شود و تعداد مردمی که در سال های آینده به دلیل استفاده از آب ناسالم از بین می روند، بیش از تلفات جنگ یا سایر خشونت ها پیش بینی شده است.

سال ها است که با تبلیغاتی از قبیل "آب میراث گذشتگان نیست، بلکه امانت آیندگان است" رو به رو هستیم، اما به راستی چرا امروز تا این اندازه نسبت به امانت و آینده فرزندانمان بی توجه شده ایم؟

یادمان باشد این بحران در کمین ما شهرنشین هاست و دیر یا زود به سراغ ما خواهد آمد.

نظرات بینندگان