کد خبر: ۷۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
گفتگوی خواندنی با رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی:

پوستم کلفت بود و نتوانستند ترورم کنند/ من هم در لیست مصاحبه هستم

سال 85 من را تحریم کردند و تمام منابع ارضیم در بانک های کازرون و دارایی هایم در «دوان» را مصادره کردند! من که چیزی نداشتم که تحریمم کردند ولی این یک کار نمادین بود!
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، در حاشیه نشست بصیرتی «هسته‌ای بهانه است» که به همت بسیج دانشجویی کازرون در تالار استاد نصرالله مردانی این شهر برگزار شد، سایت کازرون خبر، به گفت و گو با دکتر فریدون عباسی، رئیس پیشین انرژی اتمی پرداخت.

در صورت پذیرش پروتکل الحاقی باید به آژانس بگوییم در ذهن دانشمندان ما چه می گذرد

فریدون عباسی، در پاسخ به این پرسش که «پذیرش پروتکل الحاقی چه محدودیت‌هایی در بردارد؟» اظهار داشت: عده ای برای توجیه کارشان دائم می‌گویند یکصد و 21  کشور پروتکل  الحاقی را پذیرفته‌اند اما چه کشورهایی؟! بورکینافاسو، امارات، افغانستان و... که بیش از صد کشور اصلاً فناوری هسته‌ای ندارند و مقایسه ایران با این کشورها یک مغلطه است و ما در صورت پذیرش این پروتکل حتی باید به آژانس بگوییم که در ذهن دانشمندان ما چه می‌گذرد؛ ما نباید با دادن اطلاعات حساس باعث شویم که امنیت کشور متزلزل شود؛ آژانس در پارچین و امثال آن، به دنبال فنّاوری نظامی ماست نه به دنبال کشف کاربرد هسته‌ای در سلاح، چون آن‌ها می‌دانند هم‌چین چیزی وجود خارجی ندارد.

گفت و گو با دکار فریدون عباسی در کازرون

دولت همه تخم مرغ هایش را در سبد خارجی ها چیده است

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای در خصوص اینکه چرا دولت اصرار دارد توافق در هر شرایطی شکل بگیرد؟» عنوان داشت: رأی دولت متزلزل است و چون تفکرش برون‌گراست همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد خارجی‌ها چیده است و به این فکر است که بتواند درآمد نفتی بلوکه‌شده را آزاد کند و با استفاده از آن پول، ضعفش در اداره کشور را با واردات جبران کند و متأسفانه وزارت خارجه با راه انداختن یک شوی سیاسی 5، 6 نفر از هنرمندان را جمع کردند و سعی کردند بگویند هر تواقفی حتی توافق بد هم، توافق خوب است؛ مگر این‌ها مالک کشورند؟ هرکسی باید حد خودش را بداند و باید اجازه بدهند در مشکلات اساسی اجماع به وجود بیاید و عقلاً تصمیم بگیرند، نه افرادی که طایفه‌ای فکر می‌کنند.

ما در مذاکرات، بخشندگی و دست و دل بازی خود را به رخ غربیان کشاندیم

عباسی، امتیازات داده‌شده و گرفته‌شده را نه‌تنها هم‌وزن و متوازن ندانست بلکه اختلاف این دو را فاحش خواند و تأکید کرد: ما خیلی سخاوتمندانه امتیاز دادیم به‌گونه‌ای که موجب تعجب طرف غربی شد و آن‌ها نمی‌دانستند که ما اینقدر در بخشیدن دست آوردهایمان دست‌ودل بازیم.

به تیم مذاکره کننده پیشنهاد می کنم متن توافق نامه ترکمن چای را مطالعه کنند

وی در خصوص توافق نهایی ایران با کشورهای 1+5 با ادامه روند فعلی، گفت: گفت: اگر به این روش پیش برویم متضرر خواهیم شد و خوب است همه به ‌ویژه پرسنل وزارت خارجه، عهدنامه ترکمانچای را بخوانند و ببینند در چه شرایطی آن را امضاء کردیم و آن را ازلحاظ اقتصادی، اجتماعی و حقوقی بررسی کنند و آیا پس از گذشت بیش از صدسال دوباره باید همچین چیزی را بپذیریم و خودمان را هم قهرمان فرض کنیم؟! من فکر می‌کنم با این روند، دست آوردهای کشورها را می‌دهیم؛ ما نباید از موضع یک کشور شکست خورده مذاکره کنیم که هرچه کشور فاتح می گوید بپذیریم، بلکه باید از موضع یک قدرت نوظهور منطقه ای که در نظر دارد قدرت غالب جهانی شود، در مذاکرات حاضر شویم.

کشور به غنی سازی اورانیوم بالای نود درصد نیازمند است

استاد دانشگاه شهید بهشتی نیاز کشور به غنی سازی را از اورانیوم طبیعی تا اورانیوم غنی شده بالای نود درصد دانست و عنوان کرد: تمامی کشورها صنعت نظامی دارند و صنعت تجاری کشورها از بخش نظامی متولد می شود و همیشه صنعت و علم درجه یک حوزه نظامی بکارگیری می شود چون کشورها به امنیتشان اهمیت می دهند و اکثر پدیده های ناشناخته خودشان را در این حوزه نشان می دهند.

طبق گفته رهبر انقلاب، سلاح هسته ای را حرام می دانیم

این جانباز هسته ای در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: همانطور که در پزشکی و کشاورزی از علم هسته ای استفاده می شود در صنعت نظامی هم باید آن را بکار برد؛ برای مثال برای کوچک کردن موتور یا زیردریایی به غنای بالای نود درصد نیاز داریم و برای تبدیل شدن به قدرت جهانی، حتماَ باید دانش هسته ای را در صنعت نظامی به کار بریم، پس نباید محدودیتی را بپذیریم البته در جاهایی اهل معامله هستیم یعنی اگر خودشان مواد مورد نیاز ما که ساختش برایمان مقرون به صرفه نیست ما آن را نمی سازیم اما در صورت کارشکنی طرف مقابل، طبق مقررات بین المللی خودمان نیازمان را برطرف می کنیم البته ما غنی سازی اورانیوم و تولید پولوتونیوم را برای سلاح نمی خواهیم چون به فرموده رهبر انقلاب آن را حرام می دانی.

نشست بصیرتی هسته ای بهانه است با حضور دکتر فریدون عباسی وسرهنگ غلامرضا شرفی در کازرون، عکس

مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته ای هرگز وارد جزئیات نمی شوند

عباسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته ای، هرگز وارد جزئیات نمی شوند، تصریح کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، نمایندگان رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، صرفاً آقایان شمخانی و جلیلی هستند و من از این دو بزرگوار نشنیده ام که در جزئیات یا متن مذاکرات حضور داشته اند و خود رهبرانقلاب بارها فرموده اند که در جزئیات دخالتی نمی کنند و ایشان تنها خطوط قرمز را تعیین می کنند.

زمانی که ما بگوییم تحریم ها کمرشکن است، نباید توقعی جز زیاده خواهی از غرب را داشت

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چرا طرف مقابل قبلا میزان بیشتری از غنی سازی در ایران را پذیرفته بود اما اکنون درصد غنی سازی دوباره کاهش یافته، عنوان داشت: زمانی که ما حکم یک فروشنده مقرض را داشته باشیم و هر روز بگوییم خزانه خالی ست و آدم هایی سکّان مذاکرات را به عهده بگیرند که در گذشته گفته اند تحریم ها کمرشکن است و خودشان سیگنال را به غرب داده اند و دست را به نشانه تسلیم بالا برده اند، مشخص است که آمریکا و همپیمانانش دبه می کنند و نباید با این شرایط توقع داشت که غرب بیاید و بگوید چون شما بچه خوبی هستید، به جای بیست درصد بروید پنجاه درصد غنی سازی کنید.

طبق برنامه وزارت نیرو در سال 1410 به 23 هزار مکاوات برق نصب شده نیازمندیم

این دانشمند کازرونی الاصل به استدلال غرب مبنی بر اینکه شما با وجود منابع سرشار گاز و نفت چه نیازی به انرژی هسته ای دارید؟ اینگونه پاسخ داد: در زمان پهلوی دوم با وجود تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت، پی بردند که باید ده هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته ای تولید کنند و در بوشهر دو هزار و 400 و دارخوین هزار و 800 مگاوات شروع به کار کرده بود، یعنی چهارهزار و 200 مگاوات از ده هزار مگاوات، آن هم در سال 53 به بعد، مگر آن زمان نفت و گاز نبود؟ ما طبق برنامه وزارت نیرو به یکصد و 23 هزار مگاوات برق نصب شده در سال 1410 باید برسیم که تنوع انرژی یکی از مؤلفه های مدنظر این برنامه است و برق هسته ای جزو همین تنوع منابع تولید است و با این کار ضریب اطمینان برای صنعت کشور ایجاد خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی  فاقد ارداه سیاسی برای حل موضوع هسته ای ایران است

عباسی، آژانس بین المللی انرژی اتمی  را خالی از  ارداه سیاسی برای رسیدن به راه حل هسته ای ایران دانست و با تأکید بر اینکه، آن ها قبل از شروع دادگاه، ما را مجرم دانستند و رأی خود را صادر کردند گفت: ما در آذر 92 شجاعانه و قهرمانانه برنامه اقدام مشترک را پذیرفته ایم و حدود 3 ماه بعد از آن امضاء تاریخی شتابزده که دادیم، آژانس گزارش دیگری به شورای حکام می دهد و آنجا می گوید: ما هرچه که 3 سال پیش گفتیم ایران انجام داده است حالا با مدارک بیشتری آن ادعاها ثابت می شود! و حالا سعی دارند با ادعاهای واهی وارد مراکز نظامی ما شوند و به دروغ حرف های مطرح شده در سال 2011 و 2014 را ثابت کند. دولت حق ندارد بگوید چون ما شفافیم بیاید همه چیز را بازجویی کنید، و اصلا مواردی همچون مراکز نظامی در حوزه اختیار دولت نیست و فرماندهی کل قوا هم فرموده است که به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نخواهم داد.

پوست من کلفت بود و نتوانستند ترورم کنند الان جزو کسانی هستم که می خواهند با من مصاحبه کنند

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در در خصوص مصاحبه با دانشمندان هسته ای تصریح کرد: یکی از این 23 نفر بنده هستم، این ها چندسال پیش تیم ترور برای بنده فرستادند اما من پوستم کلفت بود و زنده ماندم و سال 85 من را تحریم کردند و تمام منابع ارضیم در بانک های کازرون و دارایی هایم در دوان (با خنده) را مصادره کردند! من که چیزی نداشتم که تحریمم کردند ولی این یک کار نمادین بود!

دانشمندان هسته ای حاوی اطلاعات مهم هستند

وی افزود: من که هنر پیشه نیستم که در مصاحبه یک دوربین جلویم باشد و هرجا توپوق زدم کارگردان کات بده!! من و دیگر دانشمندان هسته ای حاوی اطلاعاتیم! مگر هر آدم خارجی باید بیاد با ما مصاحبه کند و بعد گرم بگیرد؟ آن ها در این مصاحبه ها که در واقع می بایست نام  بازجویی بر آن ها گذاشت، در پی خروج اطلاعات از کشور ما هستند.

بحث در خصوص تعداد سانتریفیوژ توسط غربیان به یک بازی شبیه است

این جانباز هسته ای گفت: راکتور یعنی یک سیستم کنترل شده و دارای ایمنی و بمب یعنی یک سیستم انرژی کنترل نشده و بدون ایمنی است، بنابراین راکتور پیشرفته تر از بمب است و این ها با این بهانه ها می خواهند تکنولوژی برتر ما را زیر سؤال ببرند و به سلاح مرتبط بدانند؛ غربی ها با این دید آمدند اراک و غنی سازی را تعطیل کنند چون مواد در راکتور است و تکنولوژی در صنعت ما وجود دارد و صنعت برتر ما هم صنعت نظامی است و اینکه بحث تعداد سانتریفیوژ مطرح می شود یک بازی بیشتر نیست چون نهایتاً آژانس می گوید: «غلط کردید سانتریفیوژ داشته باشید، تو منحرفی از ان پی تی، تو اصلاً هسته ای نباید داشته باشی، اصلا سوخت می خواهی چه کار کنی، غنی سازی می خواهی چه کار کنی، راکتور قدرت می خواهی برای چه، تو نفت و گاز داری برو همونا رو بسوزان، ده سال دیگر که هیچ، صد سال دیگر هم حق نداری غنی سازی کنی، تازه چون رفتی کار نظامی کردی، موشک هم دیگر حق نداری داشته باشی».

وی تصریح کرد: در ده سال آینده که الان دوسالش گذشت، ما راحت می توانستیم یک راکتور با توان متوسط را در کشور بسازیم و زمینه های همکاری مشترک با کشورهای دیگر را در ساخت راکتور مشابه بوشهر به وجود آوریم و این یعنی ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده.

راه برون رفت از مشکلات، تقویت جبهه مقاومت است

عباسی در پایان این گفت و گو راه‌حل نهایی برای برون‌رفت از تنگناها را تقویت جبهه مقاومت دانست و با اخطار به غرب و صهیونیست‌ها تصریح کرد: جمهوری اسلامی در پاسخ به تهدیدات نظامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند و ما باید دولت سوریه، حزب‌الله لبنان و حماس را تقویت کنیم و با تسلیح کرانه باختری پا روی گلوی اسرائیل بگذاریم، آن‌وقت لابی صهیونیست خودش فشار خواهد آورد و تحریم‌ها را خواهد برداشت.

نظرات بینندگان