کد خبر: ۷۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۴

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: وزارت علوم درباره سفر هیئت آمریکایی به شیراز پاسخگو باشد

فیاضی گفت: ورود اساتید آمریکایی به ایران به بهانه اجرای دیپلماسی آموزشی هیچگونه وجاهتی ندارد.
به گزارش شیرازه، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح وزیر علوم تحقیقات و فناوری را درباره سفر هیئت دانشگاهی آمریکا به ایران در اولین جلسه حضورش در مجلس خواستار شد.

هیاتی از نمایندگان آموزش عالی آمریکا ششم تا دوازدهم ژوئن (16تا 22خرداد) به کشورمان سفر و با اساتید سیزده دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشورمان دیدار کردند.

فیاضی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه فرهادی سه شنبه این هفته در جلسه کمیسیون آموزش مجلس حضور خواهد یافت،‌ افزود: مجلس در جریان سفر این هیئت نبوده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

هدف از این سفر افزایش همکاری دانشگاهی آمریکا و ایران اعلام شده است و نمایندگان دانشگاههای بال، پیتزفِر کالج، راتگِرز، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ایالتی وین در دانشگاههای تهران، شیراز و اصفهان دیدار داشتند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: در شرایط حساس کنونی و برگزاری مذاکرات هسته ای، ورود اساتید آمریکایی به ایران به بهانه اجرای دیپلماسی آموزشی هیچگونه وجاهتی ندارد.

آلن گودمن مدیر اجرایی موسسه آموزش بین المللی بعد از بازگشت از ایران گفته است: «دیپلماسی آموزشی در صدر اقدامات برای گشایش باب گفتگو بین دو کشور است که اغلب پیش از آنکه روابط دیپلماتیک به طور کامل احیا شود، صورت می گیرد.»

فیاضی همچنین با بیان اینکه گاهی اوقات برخی افراد در پوشش گردشگر وارد کشور می شوند و حرفهایی بیان می کنند افزود: اگر دانشگاهی سفر این هیئت به کشور را پذیرفته است باید درقبال رفتار، کردار و گفته های آنان نیز پاسخگوباشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: پیگیری و سوال درباره ورود این هیئت آمریکایی به ایران و بازدید از دانشگاههای مختلف کشورمان که ظاهرا به راحتی انجام شده، ‌حق مجلس است.

کِن هولاند مدیر مرکز توسعه بین المللی دانشگاه ایالتی بال یکی از اعضای هیئت آمریکایی نیز که به ایران سفر کرده است پس از بازگشت در مطلبی در سایت رسمی این دانشگاه نوشت: ما برای دیپلماسی مردم با مردم به ایران سفر کردیم.

وی می افزاید: این قضیه ای است که درباره چین و ویتنام دنبال شد و این موسسه آموزش بین المللی چنین تلاش هایی را درسال های اخیر، درخصوص میانمار و کوبا انجام داده و اکنون این طرح درمورد ایران آغاز شده است.


نظرات بینندگان