کد خبر: ۷۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
نوبخت در نشست هفتگی:

قیمت گاز سی‌‌ان‌جی 500 تومان می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه رصد مذاکرات هسته‌ای با شورای عالی امنیت ملی است نه با قوه مجریه یا مقننه، گفت:دولت به علت مغایرت مصوبه امروز مجلس درباره مذاکرات هسته‎ای با اصل 176 قانون اساسی با آن مخالفت است.
شیرازه: به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که در روز سه‌شنبه 2 تیر در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به آخرین جمع‌بندی و محاسبات رشد اقتصادی در سال 93 اظهار داشت: براساس اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی رشد اقتصادی سه درصد رسیده است که امیدواریم با توجه به نزدیک شدن بودجه 93 بتوانیم برای سال 94 رشد اقتصادی خوبی را در جهت خروج از رکود داشته باشیم.

* رشد اقتصادی سه درصدی برای دولت مطلوب نیست

وی افزود: این رقم نسبت به رشدی که برای ایجاد رفاه مردم مطرح است از نظر ما محدود بوده و بعد از دو سال رشد اقتصادی منفی فقط از منفی به مثبت تغییر کرده است و این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه باید سالانه 8 درصد رشد اقتصادی وجود داشته باشد بنابراین این رقم برای دولت به عنوان رشد مطلوب قابل پذیرش نیست.

نوبخت افزود: ما در حال حاضر در شرایط سخت تحریم و کمبود منابع مالی قرار داریم که باید در این شرایط سخت بتوانیم رشد اقتصادی خود را به درجه مطلوب برسانیم. 

* کاهش قیمت سوخت سی‌ان‎جی به 500 تومان

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت یکی از فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: در ماه‌های تابستان سفرهای مسافرتی به اوج می‌رسد و 3 میلیون و 400 هزار سواری و 3 هزار اتوبوس از سوخت سی‌ان جی استفاده می‌کنند، بنابراین برای ایجاد تسهیل برای هزینه سوخت مصرف‌کنندگان این وسایل نقلیه قیمت فرآورده بنزین از 600 تومان به 500 تومان کاهش پیدا کرده است که امیدواریم در آینده سوخت سی‌ان جی جایگزین بنزین شود.

* برگزاری انتخابات الکترونیک در انتظار رای شورای نگهبان است

سخنگوی دولت درباره مکانیزه شدن انتخابات آتی در وزارت کشور گفت: برگزاری الکترونیک انتخابات در کشور پس از بررسی‌های انجام شده در وزارت کشور و تبادل نظر با شورای نگهبان تصمیم بر آن شد که این انتخابات در تهران و چندین کلان شهر به صورت پایلوت انجام شود.

وی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه باید اظهار نظر کند امیدواریم زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی در شهرهای بزرگ کشور فراهم شود. 

* مصوبه مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای مغایر قانون است

نوبخت درباره مصوبه مجلس پیرامون حفظ دستاوردهای هسته‌ای و نظر دولت درباره آن گفت: موضوع مذاکرات هسته‌ای طبق اصل 176 قانون اساسی با دقت و رصد شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود.

وی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس در راستای حمایت از مذاکره کنندگان هسته‌ای و تقویت جایگاه آنان دربرابر 6 قدرت جهانی گفت: طبق قانون اساسی قوه مجریه، مقننه نمی‌توانند این موضوع را مطرح کنند. چرا که در تعارض با اصل 176 قانون اساسی، دولت گزارش مذاکرات هسته‌ای را نه تنها برای مجلس بلکه برای تمام مراجع رسمی قانونی و ملت ایران ارائه خواهد داد و ملت ما حق دارند که در همه مسائل اظهار نظر کنند. اما نمی‌توانیم در این راستا برخی سوالات را به صورت صریح پاسخ دهیم و موضع مخالفت دولت در این راستا به علت مغایرت آن با اصل 176 قانون اساسی است.

* نمره مثبت به آقای فانی می‎دهم

سخنگوی دولت درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش و افزایش استیضاح وزرا در پایان کار وزیر دهم گفت: استیضاح حق مجلس است و تا آخرین روزی که مجلس برقرار است نمایندگان می‌توانند برای رفع ابهام از وزرا سوال کنند، اما مطرح شدن طرح استیضاح نسبت به گذشته بی‌سابقه است و ما این مسئله را مانعی برای مجلس تلقی نمی‌کنیم.

وی افزود: ما انتظار داریم با توجه به اینکه در شرایط سخت تحریم بسر می‌بریم و ذهن وزرا باید معطوف به مسائل پیرامون کشور باشد و در راستای مقاومتمان در برابر تحریم تلاش می‌کنیم، بنابراین به نظر می‌رسد باید در این موضوع توجه کافی از سوی نمایندگان بشود.

نوبخت گفت: وزارتخانه آموزش و پرورش از آغاز سال تحصیلی94 باید برای بیش از 12 میلیون دانش آموز برنامه‌ریزی کند که این برنامه‌ریزی‌ها در تابستان انجام می‌شود و در این مدت زمان این وزارتخانه بدون وزیر و با سرپرست اداره شود به نفع آموزش و پرورش و دانش آموزان نیست و من نمره مثبت را به وزارت آموزش و پرورش و فانی می‌دهم.

وی با اشاره به مسئله معیشت فرهنگیان گفت: این موضوع مشترکی بین دولت و مجلس است و دولت هر پرداختی را که مطرح می‌کند با اجازه مجلس آن را عملیاتی می‌کند بودجه وزارت آموزش و پروش در سال گذشته 19 هزار میلیارد تومان بود که این بودجه مازاد بر آن را دولت در اختیار آن قرار داد و هزینه کردن برای این وزارتخانه در جهت رشد و سرمایه‌گذاری نیروی انسانی است بنابراین وزیر آموزش و پرورش را نمی‌توانیم این وزیر را متهم به کم کاری کنیم. 

* امیدوارم نمایندگان رای مثبت به فانی دهند

نوبخت افزود: نظام پرداخت‌هاهمواره مهمترین دستور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و جامعه فرهنگی نیز بر این امر واقف است که اگر مشکلی برای کشور بوجود بیاید مربوط به همه دستگاه‌ها است و توان مالی دولت را به خوبی می‌دانند بنابراین امیدواریم نمایندگان رأی اعتماد را به فانی بدهند تا بتوانیم همچنان از خدماتش استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مساعی وزیر آموزش و پروش در ارائه طرح رتبه‌بندی معلمان در شش ماه دوم امسال گفت: در این طرح 1350 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که این موضوع هیچ ارتباطی به استیضاح ندارد همچنین 690 هزار میلیارد تومان برای پاسخگویی مطالبات فرهنگیان از دولت دریافت شد.

* جیره بندی آب در دستور کار وزارت نیرو نیست

نوبخت با اشاره به کمبود منابع آبی واحتمال جیره‌ بندی این مایه حیات در برخی از مناطق کشور گفت: کاهش نزولات جوی نسبت به سال قبل افزایش داشته است و همواره وزارت نیرو در جهت مدیریت منابع و مصارف آب تذکراتی را به مردم داده است اما برنامه جیره بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست.

* وظیفه نداریم پول خام را برای یارانه در نظر بگیریم

سخنگوی دولت در حاشیه نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه علت تناقض‌ها در ارائه آمار دریافت کنندگان یارانه، چیست اظهار داشت: ما با افزایش جمعیت در کشور مواجه هستیم و هر سال یک میلیون بر جمعیت ما اضافه می‌شود و حذف یارانه پردرآمدها تکلیف قانونی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که باید این حذفیات را با دقت انجام دهد.

وی با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه شناسایی پردرآمدها کارسختی است گفت: در حال حاضر حذف گسترده صورت نگرفته است و برخی در این راستا اعتراض می‌کنند و پاسخ آنها نیز داده می‌شود و اکثریت رضایت دارند.

وی افزود: در حال حاضر دو میلیون و 300 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند که این انصراف‌ها تا چندین ماه ادامه داشت. در این شرایط اشتباه نیز می‌تواند رخ دهد که باید بلافاصله اشتباهات از سوی مسئولان اصلاح شود دولت خواستار آزار مردم نیست و خود را خادم ملت می‌داند و باید واقعیت را پذیرفت.
وی تأکید کرد: ما بیش از 50 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده‌ایم و آن را صرف یارانه کردیم که در واقع وظیفه نداریم پول خام را مستقیما برای مردم در نظر بگیریم. چرا که این رقم باید صرف عمران کشور شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در صورت برداشت پول خام از خزانه سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه شده رشد منفی اقتصاد و کاهش اشتغال بوجود می‌آید. 

* با تقسیم پول میان خانوارها نتوانستیم به تولید بپردازیم

نوبخت با اشاره به سخنان وزیر معدن و تجارت که گفته بود در راستای هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد به بخش تولید نرسیده است گفت: از مجموع منابعی که از سال 89 تا به امروز برای بخش تولید درنظر گرفته شده است 58 هزار میلیارد تومان بوده که دولت گذشته با استقراض از بانک مرکزی آن را دریافت کرده است که این رقم در تورم و پایه پولی تأثیرگذار است ما با تقسیم پول میان خانوارها نتوانستیم به تولید بپردازیم دولت 48 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها را در بخش سلامت و هزینه درمان مردم درنظر گرفت در این میان 12 هزار میلیارد تومان از تولید مربوط به بخش صنعت و یک بخشش مربوط به کشاورزی و حمل و نقل می‌شود.

* رشد 50 درصدی پروازهای عبوری از آسمان کشور

نوبخت در ادامه به ارائه گزارش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پرداخت و گفت: در این راستا وزارت راه و شهرسازی به دنبال رشد بهره‌وری در اقتصاد گسترش ترانزیت، جهت هدفمند کردن صادرات کالا اقداماتی را انجام داده است از جمله تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور نسبت به سال 92، 53 درصد رشد داشته است و از 178 هزار و 685 پرواز به 272 هزار و 581 هزار پرواز افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد نشست و برخاست هواپیماهای ترانزیت در کشور از 345 هزار فروند به 43 میلیون پذیرش مسافر رسیده است که نشان از رشد 5 و 10 درصدی نسبت به سال قبل دارد همچنین بارگیری هوایی به 440 هزار تن افزایش پیدا کرده که رشد 13.5 درصدی را نشان می‌دهد. 

نوبخت با اشاره به میزان تخلیه بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی گفت: این بارگیری‌ها از 139 میلیون تن در پایان سال 92 به 148 میلیون تن در سال 93 رسیده است که این رقم رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد همچنین تخلیه بارهای کانتینری در بنادر نیز رشد 11 درصدی داشت و 9 هزار 368 هزار شناور بالای هزار تن بارگیری رشد 11 درصدی داشته است.

* با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی کشور را به خوبی مدیریت خواهیم کرد 

نوبخت همچنین درباره بارگیری بخش راه آهن گفت: بارگیری راه آهن 555 هزار نسبت به سال قبل که 518 هزار دستگاه بود افزایش داشت و رشد 7 درصدی را نشان داد ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی توسط شبکه راه آهن در سال 92 از 494 هزار و 395 تن به 796 هزار و 972 تن رسید که رشد 61 درصدی را رقم زد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مقاوم کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های تحریم می‌تواند کشور را در جهت پیشرفت قرار دهد و این تحریم‌ها نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند کشورهای غربی تحریم‌هایی را بر ما تحمیل کردند و اصطلاح فلج را نیز خودشان بکار بستند، اما ما با این شرایط کشور را به خوبی مدیریت خواهیم کرد.

نوبخت در ادامه به ادعای یکی از رسانه‌ها درباره واردات کالا اشاره کرد و گفت: این رسانه گفته بود دولت یازدهم در این دو سال دو برابر 8 سال گذشته واردات داشته است اما این درحالی است که مجموع واردات سال 92 و 93 صد و یک میلیارد و 899 میلیون دلار بوده است و این رقم آمار این رسانه را رد می‌کنند.

وی افزود: واردات و صادرات ما براساس ارز مشخص می‌شود در گذشته قیمت ریال و دلار هزار تومان بود و در سال 92 که دولت یازدهم فعالیت‌های خود را آغاز کرد دلار به 1226 تومان رسید و در دو سال گذشته 2 هزار و 477 تومان و 2 هزار و 850 تومان شد مشکلات کشور بسیار زیاد است بنابراین ما نمی‌توانیم همه وقتمان را برای رفع مضایق بکار ببریم.

* برداشت 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی 

نوبخت با اشاره به میزان واردات کشور در سال 93 گفت: در این سال واردات 52 میلیارد 477 میلیون دلار بود و همچنین صادرات در سال 93، 49 میلیارد و 709 میلیون دلار بود واردات در سال 92، 49 میلیارد و 422 میلیون دلار و صادرات 31 میلیارد و 322 میلیون دلار بود ما با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داشتیم با اجازه مقام معظم رهبری برای ذخیره کالاهای استراتژیکمان 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای واردات این کالاها برداشت کردیم که در این راستا کالای استراتژیک گندم برای ما بسیار اولویت داشت که بیش از 6 ماه ذخایر آن را اضافه کردیم.

نوبخت در ادامه به ارائه آمار صادرات در سال 92 اشاره کرد و گفت: در این سال 31 میلیارد و 332 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به 49 میلیارد و 729 میلیون دلار رسید، سال 91 میزان واردات 50 میلیارد و 451 میلیون دلار، سال 90 این میزان واردات 61 میلیارد و 787 میلیون دلار، سال 89- 64 میلیارد و 450 میلیون دلار، سال 88- 55 میلیارد و 287 میلیون دلار، سال 87- 56 میلیارد و 42 میلیون دلار، سال 86- 48 میلیارد و 439 میلیون دلار، سال 85- 41 میلیارد و 723 میلیون دلار و سال 84- 39 میلیارد و 248 میلیون دلار واردات انجام شد. 

نوبخت درباره ادعای مطرح شده مبنی بر تخلف اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: بیش از 8 سال از خدمات وی در این دیوان می‌گذرد، اکنون این موضوع مطرح می‌شود، بنابراین نباید در این باره تنازعی صورت گیرد. 

نوبخت درباره احتمال برگزاری سفرهای حج عمره اظهار داشت: در حال حاضر تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته نشده و بر اساس سیاستهای گذشته این مسئله برقرار است.

* دولت تصمیمی برای جمع آوری کارت‎های سوخت ندارد

سخنگوی دولت درباره احتمال جمع‌آوری کارتهای سوخت اظهار داشت: دولت هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است ما فقط سهمیه‌ها را حذف کردیم و ازطریق کارتهای سوخت می‌توانیم منبع کنترلی بر اطلاعات و چگونگی مصرف داشته باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اتفاقات اخیری در استان فارس به وجود آمده بود و اقدامات دولت در این رابطه تصریح کرد: این اتفاقات برای دولت بسیار ناراحت‌کننده بوده است و قوه قضاییه این موضوع را پیگیری می‌کند.

نوبخت در باره اخلال‌گریهای اخیری در سخنرانی‌ رییس جمهور در حرم امام خمینی (ره) به وجود آمده بود گفت: ابراز تاسف می‌کنم که در روز ملی در کنار حرم امام(ره) علی‌رغم توصیه‌های مقام معظم رهبری به همدلی و همزبانی دولت و مردم گاهی حواشی‌ای اتفاق می‌افتد که باید در این باره افکار عمومی قضاوت کند.

* تهمت برخی رسانه‎ها به مسئولان عالی رتبه قوه مجریه قابل تأمل است

سخنگوی دولت همچنین درباره توهین برخی از مداحان به مسئولان کشور گفت: این موضوع جای تاسف دارد تهمت و دروغ برخی رسانه‌ها نسبت به مسئولان عالی‌رتبه قوه مجریه قابل تامل است و امیدواریم همگی با تاسی از رهبر معظم انقلاب به توصیه ایشان در جهت همدلی و همزبانی گام برداریم.

* بررسی تداوم قانون هدفمندی در برنامه توسعه ششم

سخنگوی دولت درباره پرداخت یارانه در سال بعد اظهار داشت: قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه پنجم توسعه است و سال 94 سال پایانی و ادامه یافتن آن در برنامه ششم توسعه پس از بررسی‌ها مشخص خواهد شد چرا که هنوز این برنامه به جمع‌بندی نرسیده است.

نوبخت درباره استعفای گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: بنده از این خبر بی‌اطلاع هستم و از وزیر ورزش خواهانم تا اطلاع‌رسانی کند.

* با اختصاص تسهیلات 300 هزار میلیارد تومانی نرخ بیکاری کاهش می‌یابد

سخنگوی دولت همچنین درباره نرخ بیکاری در کشور خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی ما 50 هزار میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران دولتی به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته است. 103 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری ازسوی شرکتهای دولتی و 7 هزار تومان از محل منابع آبهای مرزی مد نظر قرار گرفته است که اگر تسهیلات 300 هزار میلیارد تومان توسط نظام بانکی فراهم شود، نرخ بیکاری 10 تا 10.5 درصد کاهش می‌یابد.

* صحبتی برای افزایش قیمت بنزین نشده

سخنگوی دولت با رد احتمال افزایش حاملهای انرژی گفت: در حال حاضر هیچ صحبتی برای افزایش قیمت بنزین نشده است.

نوبخت همچنین با تاکید بر اینکه دولت همواره توجه‌ای ویژه‌ای به بخش جوانان دارد گفت: دستیاران ستاد شورای عالی اداری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت استفاده از نیروهای جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اقداماتی را انجام دادند.
 
وی افزود: ما می‌توانیم از نیروهای جوان در سطح مدیر کل و معاون وزیر استفاده کنیم که در این راستا آموزشهایی نیز می‌بینند و باید سهمیه‌ خاصی برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود در سال جاری بیش از 38 هزار نیروی جوان نسبت به سال قبل در سمتهای مختلف استخدام شدند.

سخنگوی دولت در پایان با اشاره به تخلف شرکت نیکو در دولت گذشته اظهار داشت: این شرکت 35 هزار میلیارد دلار به صورت غیرقانونی از دولت قبل دریافت کرده بود که در حال حاضر این موضوع قابل پیگیری است و منتظریم که بانک مرکزی وزیر نفت گزارشات جامعی را به ما ارایه دهند.


نظرات بینندگان