کد خبر: ۷۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۴

رئیس مجمع امور صنفی شیراز: می خواهیم بازار استان را مدیریت کنیم/ رضائیان: دولت سالاری در ایران از کشورهای کمونیستی بیشتر است

معاون عمرانی استاندار فارس گفت: دولت سالاری امروز بر کشور حاکم شده است
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، سید محمود هاشمی در جشن بزرگ اصناف شیراز که به مناسبت روز ملی اصناف برگزار شد، با بیان اینکه در چند مورد با شهرداری اشتراک کاری داریم، گفت: اصناف هستند که رونق، روشنایی و امنیت را به شهر می‌دهند و باید با شهرداری هماهنگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امنیت دوطرفه هست و اصناف و نیروی انتظامی می‌توانند امنیت شهر را حفظ کنند، افزود: کشور ما آرامش و امنیت خاصی دارد که دیگران باید از آن الگو بگیرند.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه میلیون و 150 هزار واحد صنفی پروانه دار و 750 هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم که تا پایان سال پروانه دار می‌شوند، تصریح کرد: این سه میلیون جمعیت بزرگ‌ترین تشکلی هستند که 8300 اتحادیه دارند و 360 اتاق اصناف در شهرستان‌ها دارند و اتاق اصناف ایران هم بر کل عملکردها نظارت دارد، این تشکل عظیم و منظم از روستا تا مرکز ایران فراگیر است و تشکلی مدنی به این فرم وجود ندارد.

رئیس مجمع امور صنفی شیراز با اشاره به اینکه اتاق اصناف، هشت میلیون اشتغال در کشور ایجاد کرده که دولت یک ریال هم برای آن‌ها پول نمی‌دهد، گفت: این هشت میلیون اشتغال بیش از 24 میلیون نفر، یعنی یک‌سوم جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و می‌تواند رابط دولت و ملت باشد.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه بازار ما دیگر سنتی نیست و باید هماهنگ با دولت الکترونیک پیشرفت کند، افزود: در این مورد اتاق اصناف مرکز فارس از هر جهت پیشرفته‌تر از اتاق اصناف ایران است و تصمیم داریم با کمک مدیران استان بازار را مدیریت کنیم.

هاشمی با بیان اینکه دیدگاه‌ها برای قوی سازی بخش خصوصی باید عوض شوند، گفت: کشورهای دیگر اقتصاد خرد را پیشرفته‌تر می‌دانند چون اشتغال را فراگیر می‌کند و ما امروز با استفاده از اقتصاد خرد 18 تا 20 درصد تولید ناخالص ملی داریم؛ درحالی‌که بخش صنعت فقط 4 تا 5 درصد تولید ناخالص بازار است.

اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون نقش بسیار مؤثری در توسعه استان دارند

خلیل رضاییان، معاون عمرانی استاندار فارس نیز با بیان اینکه دولت سالاری، واقعیت تلخی است که امروز بر کشور حاکم شده است؛ افزود: کاپیتالیسم و سوسیالیسم، سیستم‌های اقتصادی رژیم قبل بودند و چون آن روز اقتصاد اسلامی را خوب نفهمیده بودیم متأثر از این فضا بودیم و به دولت سالاری بیش از اندازه سوق داده شدیم که در برخی اوقات دولت سالاری در ایران از کشورهای کمونیستی بیشتر شده است و به سمت فاصله گرفتن از این وضعیت پیش می‌رویم ولی هنوز راه مطلوب را طی نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اصناف در جامعه آرامش ایجاد کرده‌اند کرده‌کرده‌اندند ولی هنوز تا وضعیت مطلوب راهی طولانی داریم؛ گفت: برای رونق اقتصادی، کنترل تورم و حل مشکل اشتغال، راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی نداریم و دولت هم به تنهایی از پس این مشکلات بر نمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه در هر کاری اول باید ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و اگر بیش از ظرفیت بخش خصوصی بود امکانات دولتی هم به کار گرفته شود؛ اظهار کرد: به بخش خصوصی باید در تصمیم‌گیری اجرا و نظارت بر اجرا اعتماد کنیم و به آن اجازه انجام هر کاری را که در توانش هست، بدهیم. دولت باید به مسائل حاکمیتی بپردازد و حتی در بخش نظارت هم باید به تشکل‌های غیردولتی رو بیاوریم.

معاون عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: البته بخش خصوصی هم باید به اخلاق‌مداری و انصاف توجه کند؛ با آموزش و پژوهش خودش را ارتقا دهد و به صادرات محوری هم توجه داشته باشد.

رضاییان گفت: با توجه به اینکه اصناف بیشتر از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باید در مباحث فرهنگی که از نگرانی‌های امروز جامعه ماست؛ نقش مؤثرتری ایفا کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون نقش بسیار مؤثری در توسعه استان دارند، افزود: لازم است در سال همدلی و هم‌زبانی وفاق این‌ها بیشتر شود و این فضا هم در استان هست که در محافل تصمیم‌گیری حضور پررنگ‌تری پیدا کنند.

سردار گودرزی، فرمانده انتظامی فارس هم با بیان اینکه هر اقدامی که اتاق اصناف برای اشتغال جوانان انجام می‌دهد باعث کاهش یک جرم در کشور می‌شود، افزود: تأثیر رونق فعالیت‌های اتاق اصناف را در عرصه اقتصاد و امنیت به وضوح می‌بینیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد احسانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴
0
سلام.
چرا اتحادیه قصابان شیراز ثبت نگردیده است؟

لطفاً ثبت کنید