کد خبر: ۷۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۴
فرمانداران کازرون، نورآباد و بوانات از وضعیت کشاورزی و سرمایه گذاری می گویند:

منطقه امامزاده سید حسین سرحد مردم بوشهر است/ در برخی مناطق کشت برنج را ممنوع کردیم/ روزانه 15 گردشگر غربی به بوانات سفر می کنند

گرامی گفت: به دلیل خشکسالی تلاش در جهت تغییر در الگوهای اقتصادی صورت گرفته است که یکی از شاخص‌ها در کازرون در حوزه گردشگری است که از آن استفاده خوبی شده است.
شیرازه- سرویس اقتصادی: حمیدرضا گرامی فرماندار شهرستان کازرون در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، به بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در شهرستان متبوع خود پرداخت و بیان داشت: گام مهمی که در این راستا در شهرستان کازرون برداشته شده است، مبحث تربیتی و اقناعی در راستای سیاست دولت است.

تأکید مقام معظم رهبری به تقویت رابطه علم و صنعت و به دنبال آن شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی با اشاره به تلاش برای تقویت رابطه علم و صنعت به‌عنوان حلقه اصلی حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری تصریح کرد: تأکید مقام معظم رهبری به تقویت رابطه علم و صنعت و به دنبال آن شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این رابطه جلسات مختلفی بین دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، حوزه علمیه، ادارات مسئول مجوز دهی و بخش خصوصی تعریف شده که مسیری تعریف و ایجاد شود که اگر سرمایه‌گذاری ورود کند از مشاوره و پایگاه علمی برخوردار شود و این‌ یک بحث مبنایی است که باید یک گفتمان رهبری به آن پرداخته شود.

فرماندار کازرون با تأکید بر خلأ ارتباط بین علم و صنعت در این حوزه گفت: در این راستا سلسله جلسات و پیگیری‌هایی بین دستگاه‌های متولی انجام شده است.

منطقه گردشگری امامزاده سید حسین سرحد مردم بوشهر است/ در برخی مناطق کشت برنج را ممنوع کردیم/ روزانه 15 گردشگر غربی به بوانات سفر می کنند

به دلیل خشکسالی تلاش در جهت تغییر در الگوهای اقتصادی صورت گرفته است

گرامی با تصریح بر دامپروی و کشاورزی به‌عنوان دو شاخص قالب اقتصادی در این شهرستان بیان کرد: به دلیل خشکسالی تلاش در جهت تغییر در الگوهای اقتصادی صورت گرفته است که یکی از شاخص‌ها در کازرون در حوزه گردشگری است که از آن استفاده خوبی شده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری تاریخی، زیارتی و سیاحتی این شهرستان گفت: امام‌زاده سید حسین، چشمه سراب شیر، بیشاپور، تنگ چوگان، نقش‌های برجسته از این پتانسیل‌ها هستند که دچار خلأ وجود محل اقامتی هستند.

عدم وجود محل اقامتی به‌عنوان خلأ حوزه گردشگری این شهرستان

نماینده عالی دولت در شهرستان کازرون با تأکید بر عدم وجود محل اقامتی به‌عنوان خلأ حوزه گردشگری این شهرستان عنوان کرد: با سرمایه‌گذار با همکاری اوقاف تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ اولیه 11 میلیارد تومان که تا 30 میلیارد تومان نیز توسعه دارد، منعقد شده که باغات مجاورت امامزاده سید حسین را به‌عنوان مکان اقامتی و خدماتی را آماده کرد.

وی با بیان اینکه منطقه گردشگری امامزاده سید حسین به‌نوعی سرحد و محل اقامت مردم بوشهر است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این منطقه توجیه مناسبی دارد.

درخواست تله‌کابین برای تنگه چوگان به سمت غار شاپور را داشتیم

گرامی افزود: درخواست تله‌کابین برای تنگه چوگان به سمت غار شاپور را داشتیم که به دلیل نزدیکی به شیراز می‌تواند تحول خوبی در این حوزه ایجاد کند.

در جهت تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای گام‌های مثمری برداشته شده است

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی با توجه به خشکسالی گفت: در جهت تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای گام‌های مثمری برداشته شده است و مطالباتی به‌ویژه از طرف قسمت آزمایشگاهی وزارت دفاع بوده که مقدمات اولیه آن آماده شده است.

درخواست سردخانه 10 هزار تنی برای حفظ محصولات داشته‌ایم

فرماندار کازرون با اشاره به سرمایه‌گذاری در بحث محصولات باغی و صیفی‌جات نیز بیان داشت: درخواست سردخانه 10 هزار تنی برای حفظ محصولات داشته‌ایم و با توجه به رابطه علم و صنعت باید به بحث فراوری محصولات و حمایت در بحث تسهیلات توجه شود.

وی گفت: با توجه به سیلوی 50 هزار تن نیاز به احداث کارخانه آرد وجود دارد و درخواست‌هایی کارخانه سیمان، بسته‌بندی و پلاستیک نیز وجود داشته است.

متأسفانه با وجود دارابودن محصولات خوب و با کیفیت با توجه به صرف هزینه‌های زیاد و خشکسالی، خام فروشی صورت می‌گیرد

گرامی اضافه کرد: متأسفانه با وجود دارابودن محصولات خوب و با کیفیت با توجه به صرف هزینه‌های زیاد و خشکسالی، خام فروشی صورت می‌گیرد و ضرر متوجه دولت و کشاورزان می‌شود که باید به فرآوری محصول و سردخانه توجه اساسی شود.

باید در منطقه دشت برم پارک جنگلی ایجاد شود

با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در منطقه دشت برم گفت: باید در این منطقه به دلیل وجود گوزن زرد ایرانی پارک جنگلی ایجاد شود و امکانات خدماتی و اقامتیان تأمین شود.

فرماندار کازرون تصریح کرد: تلاش در پروژه زیربنایی ساخت سد نرگس و احیای دریاچه پریشان به اجرای قرارگاه خاتم‌الانبیا که توسط نماینده مردم شهرستان، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست پیگیری‌های زیادی شده است، از اهمیت زیادی در سرمایه‌گذاری شهرستان برخوردار است.

پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی با توجه به نزدیکی به استان بوشهر و جذب تجار

وی بیان کرد: پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی با توجه به نزدیکی به استان بوشهر و جذب تجار و کمک به سرمایه‌گذاری از اولویت سرمایه‌گذاری شهرستان است و باید یک اعتماد بین دستگاه‌ها دولتی و سرمایه‌گذار به وجود آید.

امکانات شهرستان در مهار آتش‌سوزی کم است

گرامی با اشاره به بحث آنش سوزی‌ها و مهار آن نیز گفت: ستاد بحران شهرستان در بحث آتش‌سوزی هماهنگی بین ادارات پیش‌بینی کرده و نقاط حادثه‌خیز نیز با توجه به گرما و خشکی پیش‌بینی شده‌اند و از توان مردم همان منطقه نیز استفاده می‌شود، ولی درمجموع امکانات در موقع حریق کم است.

فرماندار بوانات: روزانه 15 گردشگر غربی به بوانات سفر می کنند

محمد اسداللهی فرماندار شهرستان بوانات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شیرازه، به بررسی وضعیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرستان بوانات پرداخت و گفت: غالب امرارمعاش مردم این شهرستان از طریق کشاورزی است.

منطقه گردشگری امامزاده سید حسین سرحد مردم بوشهر است/ در برخی مناطق کشت برنج را ممنوع کردیم/ روزانه 15 گردشگر غربی به بوانات سفر می کنند

27 معدن فعال در بوانات وجود داشته است که تعدادی به دلیل کمبود صادرات تعطیل شده‌اند

وی با اشاره به اینکه 27 معدن فعال در بوانات وجود داشته است که تعدادی به دلیل کمبود صادرات تعطیل شده‌اند، افزود: این شهرستان در بحث فرآوری سنگ فعال است.

اسداللهی با اشاره به نبود کارخانه‌های فرآوری بیان کرد: بوانات در بحث صنایع تبدیلی قابلیت ندارد و بیشتر در بحث گردشگری و کشاورزی به فعالیت می‌پردازد.

فرماندار بوانات با تصریح بر این مطلب که این شهرستان از منطقه بکر و کمتر صنعت واردشده‌ای برخوردار است و به همین دلیل از لحاظ گردشگری پتانسیل مناسبی دارد و مورد توجه گردشگران خارجی است، گفت: دهکده گردشگری بوانات به عنوان ششمین جاذبه گردشگری ایران ثبت‌شده و روزانه 10 – 15 نفر از گردشگران اروپایی و آمریکایی از آن بازدید می‌کنند.

رونق گردشگری زیست‌محیطی در بوانات

اسداللهی در ادامه با اشاره به رونق گردشگری زیست‌محیطی گفت: پرورش گورخر در مجموعه منطقه حفاظتی دره باغ، قوچ و میش در بخش مرکزی و گوزن زرد در بخش سرچهان باعث رونق اقتصادی این شهرستان داست.

وی تصریح کرد: وجود عشایر و بکر بودن منطقه باعث جذب گردشگر و رونق این حوزه شده است.

نماینده عالی دولت در بوانات با اشاره به نقش محصولات زراعی و باغی این شهرستان در اقتصاد شهرستان گفت: گردو، بادام و آلوبخارا از محصولات باغی سردسیری، گندم و جو از محصولات زراعی و هندوانه، خیار سبز و سیب‌زمینی از محصولات صیفی نقش عمده‌ای در اقتصاد این شهرستان دارند.

آتش‌سوزی 200 هکتار از مراتع در این شهرستان در سال گذشته

اسداللهی در ادامه با توجه به آتش‌سوزی 200 هکتار از مراتع در این شهرستان در سال گذشته بیان کرد: امسال اگرچه تعداد آتش‌سوزی‌ها بیشتر بوده ولی به دلیل برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام‌شده در جلسات شورای شهر و روستاها و دهیاران با جهاد کشاورزی مساحت کمتری از حریق آسیب دیده‌اند.

وی در رابطه با تمهیدات انجام‌شده در راستای عدم مهاجرت و خالی نشدن روستاها از سکنه گفت: شرکت تعاونی توسعه عمران شهر در خصوص ایجاد تعاونی‌ها در روستاها اقداماتی انجام داده است که طی آن روستائیان از طریق دهیاران و شوراها ترغیب می‌شوند تا با مقداری سرمایه‌گذاری، میزان سه یا چهار برآر اعتبارات با 4 درصد سود تحویل بگیرند که کمک زیادی به جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌کند.

فرماندار ممسنی: در برخی مناطق کشت برنج را ممنوع کردیم

رهام پیکری فرماندار شهرستان ممسنی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، با اشاره به وضعیت اقتصادی این شهرستان گفت: به دلیل اینکه بخش عظیمی از منابع صنعتی مانند آلومنیوم، سنگ گچ، گوگرد و خاک نسوز در بخشی قرار دارند که پوشش جنگلی وجود دارد؛ منابع طبیعی به دلیل موارد زیست‌محیطی از بهره‌وری این منابع جلوگیری می‌کند و متأسفانه روند خوبی در سرمایه‌گذاری ممسنی نداریم.

منطقه گردشگری امامزاده سید حسین سرحد مردم بوشهر است/ در برخی مناطق کشت برنج را ممنوع کردیم/ روزانه 15 گردشگر غربی به بوانات سفر می کنند

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این شهرستان بیان کرد: چند شرکت در این حوزه ورود داشته‌اند و یک روستا نیز در محدوده شش کیلومتری شهر نورآباد به عنوان پایلوت گردشگری در بخش سراب بهرام معرفی شده است.

فرماندار ممسنی با اشاره به بحران آب و تمهیدات حوزه کشاورزی بیان کرد: به دلیل خشکسالی و بحران آب ممنوعیت کشت برنج در سرشاخه‌ها و ورودی شهرستان داشته‌ایم و عملاً در سه رودخانه شهرستان کشت برنج را ممنوع کرده‌ایم و کشت ذرت و ماش را در دستور قرار داده‌ایم.

پیکری گفت: با توجه به آتش‌سوزی پارسال امسال در همان فروردین اقدام به نصب آتش‌برهایی در مناطق خاص کردیم.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار به امنیت نیاز دارد و با توجه به وضع خشکسالی و کم شدن 60 درصد آب رودخانه، باید اقتصاد شهرستان را از کشاورزی به صنعتی ورود کنیم که بتوانیم شغل ایجاد کنیم و این امر مستلزم همکاری منابع طبیعی و محیط‌ زیست است.

نظرات بینندگان