کد خبر: ۷۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

تولید نان تریتیکاله برای اولین بار در کشور/ یک نان ضد سرطان به سفره های مردم مرودشت اضافه شد

با وجود شرایط منطقه ای، تریتیکاله می تواند به عنوان یک غله مطلوب در شرایط خشکسالی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مرودشت نا، نخستین کارگاه تولید نان تریتیکاله توسط 5 فارغ التحصیل رشته کشاورزی راه اندازی گردید. این افراد با وجود اینکه شرایط استخدام در دولت برایشان مهیا بود اما راه کارآفرینی را پیش گرفتند.

متن زیر مصاحبه مرودشت نا با دو نفر از اعضای اصلی کارگاه تولید نان اشرافی است.

مدیر عامل شرکت کشت گستر: حمایت های مسئولان از تریتیکاله محدود است.

خودتان را معرفی کنید و انگیزه تان از راه اندازی این کارگاه چیست؟

محمد مهدی محمدی مدیر عامل شرکت کشت گستر تولید کننده بذر تریتیکاله در جنوب کشور هستم. از آنجا که در سایر کشورها تنوع در تولید نان سبوس دار و کامل از غلات مختلف از جمله چاودار، یولاف به تنهایی و در ترکیب با گندم و جو بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته، ما نیز بر آن شدیم تا قدم در مسیر تولید نانی کامل و سالم بگذاریم.

محمدی مدیر عامل شرکت کشت گستر مرودشت

مزیت این کارگاه تولید نان نسبت به سایر نانوایی ها چیست؟

نان های این کارگاه نانوایی با استفاده از بذر تریتیکاله تولید می شود و تریتیکاله از تلاقی چاودار و گندم به دست می آید و در کشور برای اولین بار است که این کار انجام می شود.

  از آنجا که شما خود نیز تولید کننده بذر تریتیکاله هستید در خصوص این بذر توضیح دهید؟

به جز مرودشت در خراسان رضوی هم بذر تریتیکاله تولید می شود. زمان کشت تریتیکاله همانند گندم است و با توجه به اینکه والد پدری  تریتیکاله، چاودار می باشد، مزایایی از قبیل مقاومت بیشتر به  تنش های آبی و محیطی، شوری و فقیر بودن خاک دارد. عملکرد آن نسبت به گندم بیست درصد بیشتر است و با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی در منطقه می تواند بیشتر از جو و گندم موثر باشد.

سالانه چه میزان بذر تریتیکاله تولید می کنید؟

سالانه حدود 1000 تا 1200 تن بذر تریتیکاله تولید می کنیم و این میزان در استان های مختلف فارس، گلستان، بوشهر، اصفهان و اهواز توزیع می شود.

کلام آخر شما؟

مشکل تریتیکاله این است که از ابتدای تولید آن تا کنون قیمت تضمینی و خرید آن مشخص نیست و کشاورزانی که بذر را از ما تحویل گرفته اند توقع دارند تریتیکاله را از آنها بگیریم. کشاورزان بیان می کنند هیچ کس تریتیکاله را از آنها نمی خرد و امسال متاسفانه قیمت آن را معادل قیمت جو قرار داده اند در صورتی که هر سال بین قیمت جو و گندم را انتخاب می کردند و این برای کشاورزان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

قیمت تضمینی تریتیکاله 920 تومان است اما آن را حدود 1100 تومان می خریم و این بدین خاطر است که کشاورزان انگیزه خود را برای کشت این محصول از دست ندهند و متاسفانه مسئولان خواهان محدود ماندن تریتیکاله می باشند و حمایتی از این محصول نمی کنند و این در حالی است که با وجود شرایط منطقه ای تریتیکاله می تواند به عنوان یک غله مطلوب در شرایط خشکسالی مورد توجه قرار گیرد.

کارگاه تولیدی نان اشرافی مرودشت

رحیمی عضو شرکت کشت گستر: می توانستیم استخدام دولت شویم اما ترجیح دادیم کارآفرین شویم.

ابتدا خودتان را معرفی نمایید؟

زهرا رحیمی عضو شرکت کشت گستر مرودشت می باشم.

در خصوص تاریخچه بذر و نان تریتیکاله توضیح دهید؟

تریتیکاله بذری است که خود از تلاقی گندم و چاودار به دست می آید و نزدیک به یک قرن پیش تحقیقات  روی این بذر آغاز و حدود سی سال است که به صورت تجاری تولید می شود و مجارستان اولین کشوری بود که تولید تجاری بذر تریتیکاله را آغاز نمود.

نان تریتیکاله در کشور ما برای اولین بار تولید می شود اما در کشورهای دیگر نظیر آلمان، آمریکا، لهستان و فرانسه نان های تخت و فانتزی و کیک های لایه ای، بیسکویت تولید می شود.

ما نیز با توجه به ذائقه مردم و ماندگاری بالاتر ابتدا کار خود را با نان لواش تریتیکاله با برند نون اشرافی شروع کردیم و در آینده تولید نان های حجیم تریتیکاله را نیز در برنامه کار خود داریم.

رحیمی کارآفرین مرودشتی

بذر تریتیکاله از نظر دارویی چه خواصی دارد؟

به تریتیکاله سوپر غله گفته می شود و علت آن هم این است که از نظر محتوای مواد معدنی و ویتامین ها و پروتئیین در سطح بالاتری نسبت به گندم، جو و چاودار قرار می گیرد.

مواد معدنی موجود در تریتیکاله از قبیل آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی و منگنز می باشد که هر کدام از این ها نسبت به میزان موجود در گندم بیشتر است.

نان تریتیکاله به دلیل پتاسیم بالاتر نسبت به گندم برای افرادی که مشکل فشارخون دارند کارساز و موثر است.

نان تریتیکاله به دلیل داشتن مقادیر زیادی منیزیم خاصیت ضد سرطان دارد از جمله سرطان دستگاه گوارش و در همچنین این نان دارای سبوس کامل و  فیبر بالایی می باشد و در کنترل و پیشگیری از دیابت و کاهش کلسترول خون، جلوگیری از یبوست و کنترل فشار خون موثر است.

به نظر شما مردم مرودشت تاکنون به سمت نان تریتیکاله جذب شده اند؟

حدود چهارماه است که تولید این نان آغاز شده و مصرف کنندگان ما اظهار رضایت از طعم و بهبود مشکلات گوارشی خود دارند.

نون اشرافی هیچ گونه ضایعاتی نداشته و به صورت خشک تولید می شود و می توان آن را به دو صورت خشک یا آب زده مصرف نمود، ماندگاری بالای این نوع نان  که در حدود 3 ماه می باشد یکی دیگر از مزایای آن نسبت به سایر نان ها می باشد و مهمتر اینکه مصرف کنندگان به آن به چشم یک نان دارویی نگاه نمی کنند و به راحتی آن را جایگزین نان سفره خود کرده اند.

کلام آخر؟

از مسئولان نیز می خواهیم توجه بیشتری به چنین نوآوری ها  و کارآفرین هایی مانند ما داشته باشند تا بتوانیم گامی محکم تر و مؤثر در عرصه تولید غذای سالم بر داریم. شعار ما در تولید این نان کامل وسالم این است که” با لذت سالم بمانید".

کارگاه نان تریتیکاله در مرودشت نون اشرافی
نظرات بینندگان