کد خبر: ۷۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
جدیدترین مصوبات شورای شهر شیراز:

از الحاق خط سوم مترو به خط یک تا الزام شهرداری به دادن افطاری 10میلیونی و تصمیم‌ گیری برای ایستگاه زندوکیل پشت درهای بسته

با کمک مالی به مبلغ 15 میلیون تومان به کارمند شهرداری موافقت شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، در یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا مبنی بر الحاق خط 3 از خطوط شش‌گانه قطار شهری به خط یک با 17 رأی موافق از تعداد 20عضو حاضر در جلسه شورا به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در این خصوص توضیح داد: براساس بخشنامه دولت امکان صدور موافقتنامه برای اجرای همزمان بیش از دو خط وجود ندارد بنابراین پیشنهاد الحاق خط سه به خط یک در کمیسیون حمل و نقل تصویب شده است.

احمدرضا نقیب‌زاده همچنین از اعضای شورا خواستار تصویب طرح اولویت‌بندی مطالعات خطوط قطار شهری شد تا در بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل بررسی شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز نیز با بیان اینکه تراکم جمعیتی شیراز به سمت غرب و شمال غرب و شهرک‌هایی است که در این منطقه ایجاد شده است، گفت: به همین منظور ضرورت دارد که خط یک قطار شهری در فاز سوم توسعه یابد.

اسدالله حاجی زمانی با تصریح اینکه بیشتر مسیر به صورت روباز است و هزینه کمتری نسبت به تونل مترویی دارد، گفت: پیشنهاد ما این بود که طرح الحاق خط سه به خط یک با تامین منابع اعتباری دنبال شود.

وی طول مسیر را 11هزار و 700متر اعلام و اظهار کرد: مسیر فاز سوم خط یک از تقاطع سه سطحی بصیرت تا شهرک گلستان و مجاور ایستگاه راه‌آهن شیراز- اصفهان و یک شاخه از آن به سمت شهرک صدرا خواهد بود.

ترابی، عضو شورای شهر ضمن موافقت با الحاق خط 3 به عنوان فاز سوم خط یک پیشنهاد داد که بندی به عنوان تبصره اضافه شود مبنی بر اینکه اولویت اجرا با فاز 2 خط یک باشد و اعتبارات در این فاز تزریق و پس از اتمام آن، فاز 3 شروع شود.

معین، عضو دیگر شورای شهر در مخالفت با پیشنهاد ترابی گفت: اکنون مساله اجرا مطرح نیست و ما میلیاردها تومان پول در جیب نداریم که بخواهیم برای اولویت اجرای فازها تصمیم بگیریم؛ آینده را چه دیدید شاید منابع جدیدی ایجاد شد ضمن اینکه سال‌ها طول می‌کشد تا مطالعات اجرای فاز سوم تکمیل شود بنابراین با این تبصره در دستگاه‌های دولتی حساسیت ایجاد نکنید تا بتوانیم راحت‌تر اعتبارات مربوطه را دریافت کنیم.

شهردار شیراز هم در واکنش به پیشنهاد ترابی اظهار کرد: الحاق خط سوم قطار شهری به خط یک باعث می‌شود با سمبه پرزورتری کار انجام شود اما با اولویت‌بندی فازها دست خودتان را نبندید شاید سرمایه‌گذاری پیدا شود و بخواهد این فاز را انجام دهد ضمن اینکه شهرداری و سازمان قطار شهری بدون هماهنگی با شورا کار نمی‌کنند و در عمل هم به اتمام اجرای فاز دوم و سپس آغاز اجرای فاز سوم پایبند هستیم.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه برای اجرای فاز سوم از خط یک با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکاتبه شده اما هنوز در این سازمان به تصویب نهایی نرسیده است، گفت: شورای اسلامی شهر از طریق تصویب الحاق می‌تواند در گرفتن مصوبه اجرای فاز سوم از خط یک قطار شهری شیراز موثر باشد اما اولویت‌بندی اجرای فازها ممکن است بهانه‌ای شود که دستگاه‌های مربوطه با این طرح موافقت نکنند.

در نهایت پس از سخنان شهردار شیراز پیشنهاد ترابی به رأی گذاشته شد و تنها شعرا، دیهیمی و مختاری با این پیشنهاد موافقت کردند و الحاق خط 3 به عنوان فاز سوم خط یک بدون اولویت‌بندی اجرای فازها به تصویب اعضای شورا رسید.

بررسی تقاضای هیئت امنای امامزاده ابراهیم(ع) مبنی بر تقاضای مساعدت در تعمیرات و مرمت ساختمان حرم این امامزاده جلیل‌القدر دومین دستور کار اعضای شورای شهر شیراز بود که پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در صحن علنی مطرح شد.

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص گفت: پس از بازدید از حرم در کمیسیون از محل ردیف بودجه 4میلیارد تومانی مربوط به مرمت اماکن مبلغ 200میلیون تومان برای تعمیر ساختمان امامزاده ابراهیم(ع) در نظر گرفته شد که باید گزارش دوره‌ای درخصوص نحوه هزینه‌کرد و تعمیرات به کمیسیون ارائه شود.

محمد حق‌نگر، عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: دسترسی به این بقعه متبرکه افتضاح است و اگر به جای هزینه برای ساختمان، مسیر دسترسی به امامزاده سهل و آسان شود کاری در خور و وظیفه شهرداری است.

شهردار شیراز هم با بیان اینکه به صراحت می‌گویم همه اماکن متبرکه درآمدشان خوب است، گفت: از ردیف بودجه گفته شده اطلاع دقیق ندارم اما مطمئنا برای هزینه در اماکن نیست و شهرداری با همکاری اداره راه و شهرسازی با هزینه کردن چندین برابر مبلغ درنظر گرفته شده باید مسیر دسترسی به امامزاده که از بلوار سیبویه به سمت بین‌الحرمین است را طوری طراحی و آماده‌سازی کند که این اماکن متبرکه را مانند نگینی در شهر نشان دهیم.

در نهایت مصوبه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز با 13 رأی موافق از مجموع 17 رأی به تصویب اعضاء رسید.

در ادامه جلسه حقدل، رئیس شورا بررسی طرح ایستگاه بازار وکیل قطار شهری در خیابان زند در جلسه غیرعلنی را به رأی گذاشت که با مخالفت شدید معین و نقیب‌زاده از اعضای شورای شهر مواجه شد و مختاری، عضو دیگر شورا به کنایه گفت خدا کند آقای معین و نقیب‌زاده مخالف تصمیمی نباشند!

معین در مخالفت با این موضوع گفت: قطار شهری یکی از مسائل مبتلا به مردم شیراز است و باید مشکلات را با مردم صادقانه و شفاف مطرح کنیم، مطمئنا آن‌ها برای حل مشکلات همکاری می‌کنند.

وی با طرح این سوال که مگر چه مساله عجیبی وجود دارد که درخواست می‌کنید این موضوع در پشت درهای بسته و پنهان از افکار عمومی انجام شود، تصریح کرد: با توجه به محاسن و معایبی که این ایستگاه دارد بهتر است مردم در جریان امور باشند چراکه آن‌ها بهترین قضاوت‌کننده هستند و برای شورا زشت است که یک مساله فنی و کارشناسی را پشت درهای بسته مطرح کند.

سیف، عضو دیگر شورای شهر در موافقت با طرح موضوع در صحن غیرعلنی گفت: مطرح شدن موضوع در صحن علنی موجب افزایش هزینه‌های تملک در منطقه مذکور می‌شود هرچند به هرحال گوش‌ها خبردار می‌شود.

نقیب‌زاده هم ضمن تذکر آیین‌نامه ای مبنی بر اینکه طرح موضوع در جلسه غیرعلنی باید براساس تقاضای فرمانداری یا نامه کتبی 3نفر از اعضای شورا باشد، با یادآوری اینکه اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم هستند، گفت: مگر مردم به ما پنهانی رأی دادند که ما پنهانی راجع به امور شهری تصمیم بگیریم؟ آیا آمده‌ایم اینجا کاری انجام دهیم که مردم اطلاع نداشته باشند؟ چرا قانون اعلام کرده است که شورا سخنگو داشته باشد و اطلاع‌رسانی به مردم به چه صورت باشد؟ آیا می‌خواهید تصمیمی بگیرید که مردم از آن ناراحت می‌شوند؟ در این موضوع شهردار شیراز زیرکانه عمل کرد و حتی یک نامه مبنی بر مخالفت به شورا نداد!

این سخنان واکنش مختاری، عضو دیگر شورای شهر را درپی داشت که گفت: برخی از اعضای شورا مظلوم‌نمایی نکنند به‌گونه‌ای که دیگران مخالف احقاق حق هستند و فقط تعداد خاصی به دنبال حق مردم‌اند؛ همه اعضای شورای شهر با رأی مردم انتخاب شده و حافظ منافع مردم هستند.

وی افزود: با توجه به زمان‌بر شدن پروژه قطار شهری، هزینه‌های تملک، مشکلات تاسیسات سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و موارد دیگر نماینده شهرداری خواستار مطرح شدن موضوع در جلسه غیرعلنی شده است.

محمدیان، عضو دیگر شورای شهر در واکنش به سخنان تند همکارانش گفت: برای تقویت همدلی بین اعضای شورا پیشنهاد می‌دهم که موضوع در جلسه علنی مطرح اما رأی‌گیری آن به صورت کتبی باشد.

شهردار شیراز هم گفت: همه اعضای شورای شهر بدانند ایستگاه زند وکیل چه در جلسه غیر علنی و چه در جلسه علنی مطرح شود، حذف نخواهد شد چراکه این نقطه‌ضعفی است برای شورای چهارم که بگویند ایستگاه زند وکیل را حذف کردند.

وی با تصریح اینکه مشاور پروژه در این خصوص به خوبی مطالعه نکرده، اظهار کرد: اجازه دهید مشاوره در جلسه شورا حضور یابد و مباحث علمی و کارشناسی را مطرح کند و نتیجه مباحث در جلسه علنی به اطلاع عموم برسد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه باید مهندسی ارزش انجام شود، گفت: در طرح کنونی فاصله ایستگاه قطار شهری تا بازار بین 420تا 460متر است که می‌توان به طرق مختلف این فاصله را تا 200متر کاهش داد و بهتر است این مباحث در جلسه غیرعلنی ساعت 15تا 17 هفته آینده مطرح و پخته شود.

پس از رأی گیری با 13 رأی موافق مقرر شد موضوع ایستگاه بازار وکیل قطار شهری هفته آینده در صحن غیرعلنی مطرح شود.

بر اساس مصوبه دیگر اعضای شورای شهر مقرر شد از محل ماده 17 مبلغ 15 میلیون تومان بابت جریمه نقدی «م.الف»، کارمند تخلفات منطقه 2 شهرداری در اجرای دادنامه صادره از شعبه چهارم تجدیدنظر پرداخت گردد.

ترابی، عضو شورای شهر در این خصوص گفت: این کارمند شهرداری به دلیل ضرب و جرح عمدی محکوم شده و اگر عمدی در کار بوده نباید این مساعدت انجام شود یا اینکه کلمه عمدی حذف گردد.

امینی توضیح داد: «م. الف» از عوامل اجرایی منطقه 2 برای جمع‌آوری سد معبر اقدام می‌کند که در حین انجام ماموریت، کتک‌کاری می‌شود و ماشین شهرداری هم تخریب می‌گردد پس از آن هر دو طرف اقامه دعوی می‌کنند که دو رأی، یکی له و یکی علیه شهرداری صادر می‌شود.

وی افزود: دو نفری که سد معبر کرده بودند به 6ماه حبس محکوم می‌شوند که یک نفر فراری است و دیگری از 26 خرداد در زندان به سر می‌برد. از طرف دیگر کارمند شرکتی شهرداری هم به پرداخت 17 میلیون و 900هزار تومان جریمه نقدی محکوم می‌شود.

این مقام مسئول در شهرداری شیراز ضمن تاکید بر حفظ احترام به مردم و برخورد مناسب با آن‌ها تصریح کرد: باید این را در نظر گرفت که مامور شهرداری در حال انجام وظیفه بوده ضمن اینکه توانایی مالی پرداخت جریمه را ندارد و شهرداری باید از نیروهای خود حمایت کند.

در نهایت با 11رای موافق از مجموع 15 رای با کمک مالی به مبلغ 15 میلیون تومان به کارمند شهرداری موافقت شد.

در پایان جلسه علنی شورای شهر شیراز نامه دوفوریتی کمیته امداد مبنی بر کمک به این نهاد برای اطعام افراد مستمند به پیشنهاد شهرداری و تصویب اعضای شورای شهر مقرر شد تا سقف 10 میلیون تومان به تعدادی از مستمندان تحت پوشش از طرف شهرداری شیراز افطاری داده شود.

بنابراین گزارش در این جلسه شورا نیز حقدل، رئیس شورای شهر چندین بار از مهمانان و اعضای شورا خواستار رعایت سکوت شد و همچنین از اعضا خواست صحن علنی را ترک نکنند تا جلسه از رسیمت خارج نشود. نگاهی به مجموع تعداد آراء موافق و مخالف در مصوبات ارقام 20، 17 و 15رأی را نشان می‌دهد این در حالی است که تنها یک نفر از اعضای شورا (طالبان) مرخصی گرفته بود.

نظرات بینندگان