کد خبر: ۷۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
واکنش فرمانداری شیراز به یک یادداشت شیرازه

تنها 5/ 27 درصد از مصوبات شورا را برگشت دادیم/ با احداث مساجد مخالف نیستیم/ شورای شهر به موقع مصوبات را اصلاح نمی کند

3/ 17درصد از مصوبات به هیأت حل اختلاف ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، معاون عمرانی فرمانداری که برای مراسم تحلیف عضو جدید شورا در صحن علنی حضور یافته بود از عدم رعایت تبصره 3 ماده 80 گلایه و اظهار کرد: هریک از مصوبات شورا که فرمانداری به آن اعتراض می‌کند باید طی 10 روز بررسی شده و نتیجه آن به فرمانداری ارسال شود اما معمولاً مدت زمان قانونی رعایت نمی شود.

مسعود طهماسبی پس از اوج گرفتن موج اعتراضات فرمانداری به مصوبات شورا و انتقاد اعضای شورا به این اعتراضات، در یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: سال گذشته 5/ 72درصد مصوبات شورای شهر شیراز در همان مرحله اول که به فرمانداری ارسال شده تأیید گردیده است و این نشان از قانونی بودن مصوبات و تسلط اعضاء به قانون دارد.

وی با بیان اینکه تنها5/ 27درصد از مصوبات شورا در سال 93 مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفته است، گفت: برخی موارد جنبه ابهام داشته و در برخی نیز مغایرت های قانونی جزیی مشاهده شده است. 7/ 62 درصد از میزان مصوباتی که فرمانداری به آن‌ها اعتراض کرده توسط شورا اصلاح شده و تنها 3/ 17درصد از مصوبات به هیأت حل اختلاف ارسال شده است.

معاون عمرانی فرمانداری با اشاره به جایگاه و نقش شوراها که در ماده 101 قانون اساسی ذکرشده، گفت: براساس قانون شوراها باید برای پیشبرد سریع برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی با توجه به مقتضیات هر منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

طهماسبی یکی از رسالت‌های اصلی شوراها را پیش‌بینی راهکار مشارکت و بسترسازی مشارکت مردم عنوان و اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی به نظر می‌رسد که یکی از خواستگاه‌های اصلی این مهم شوراها هستند و می‌طلبد شوراها طرح‌هایی را در این زمینه داشته و در مورد تحقق این موارد پیگیری لازم را داشته باشند.

وی همچنین گفت: پیش‌شرط نظارت شورها در اداره امور شهر و روستا باید به‌گونه‌ای باشد که دخالتی در امور اجرایی رخ ندهد و همچنین اخلالی در امور شهرداری به وجود نیاید.

معاون فرماندار شیراز گفت: اینکه شوراها به وظایف خودآگاه شوند و آموزشی ببینند بر عهده شورای عالی استان‌ها است و در این راستا وزارت کشور اقداماتی انجام داده و جایگاه فرمانداری به‌عنوان نماینده عالی دولت در این زمینه مشخص است که مسئولیت اجرایی قانون شوراها از آن جمله است.

وی یادآور شد: زمانی که مصوبه‌ای از شورا به فرمانداری ابلاغ می‌شود در وهله نخست در فرمانداری در کمیته انطباق و کمیته‌های دیگر بررسی می‌شود.

طهماسبی ابراز کرد: اگر شورا درباره دستگاه‌ها مصوبه‌ای داشته باشند ابتدا باید به آن دستگاه اعلام کند تا اگر اعتراض یا اصلاحیه دارند، مطرح کنند.

معاون فرمانداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به صحبت‌های برخی از اعضای شورا در جلسه گذشته در رابطه با دادن زمین برای ساخت مسجد باید اعلام کنم فرمانداری با احداث مساجد مخالف نیست.

طهماسبی به مصوبه ای در رابطه با واگذاری زمین به هیأت محبان قمربنی هاشم که در آذرماه به فرمانداری ارسال شد، اشاره و اظهار کرد: طبق قانون در این موارد کاربری زمین نیز باید متناسب با موضوع واگذاری آن باشد، از این حیث این مصوبه مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت و در 6 دی ماه 93 اعتراض فرمانداری به شورا ابلاغ شد که شورا موظف بود ظرف 10 روز به مصوبه رسیدگی کند و آن را اصلاح کند اما در سال 94 این مصوبه مجدداً به فرمانداری آمد و ما تنها به عدم بررسی در مهلت مقرر اعتراض کرده و به‌هیچ‌وجه وارد محتوای بحث نشده‌ایم و حتی در این زمینه راهکار جایگزین نیز ارائه دادیم اما برخی از اعضای شورا برداشت اشتباه کرده و مطالبی را در این زمینه بیان کرده بودند.

پس از پایان صحبت های معاون عمرانی فرماندار برخی اعضای شورا تقاضا داشتند که پاسخ دهند اما حقدل، رئیس شورای شهر گفت: با توجه به اینکه سرپرست فرمانداری قول جلسه تعامل با شورای شهر را دادند، تقاضا دارم حرف‌ها را برای آن جلسه نگهداریم چراکه دستور کار این جلسه زیاد است و باید به آنها رسیدگی شود.

بنابراین گزارش در این جلسه نیز دو مورد اعتراض فرمانداری به مصوبات شورا بررسی شد و این مصوبات برای بررسی و اصلاح به کمیسیون های مربوطه فرستاده شدند.

نظرات بینندگان