کد خبر: ۷۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
معاون اشتغال کمیته امداد فارس در گفتگو با شیرازه:

سال گذشته 90میلیارد تومان وام اشتغال پرداخت کردیم/ 80درصد طرح‌های اشتغال موفق بوده

تلاش می‌کنیم نمایشگاه را تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید کنیم.

شیرازه،سرویس فرهنگی اجتماعی: معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در حاشیه بازدید از نمایشگاه «رمضان و مهرورزی» در گفتگو با خبرنگار شیرازه هفت گام طرح ایجاد اشتغال در کمیته امداد را تشریح و اظهار کرد: در مدل اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) گام اول با مشاوره شغلی شروع می‌شود و پس از استعدادسنجی، آموزش فنی وحرفه‌ای داده می‌شوند و بعد از تکمیل فرم توجیه فنی و اقتصادی و پرداخت وام، گام نظارت قبل، حین و بعد از اجرای طرح انجام می‌شود.

سهراب روستایی آخرین گام طرح اشتغال کمیته امداد را بازاریابی عنوان و تصریح کرد: نمایشگاه رمضان و مهرورزی در راستای بازاریابی برای محصولات طرح اشتغال کمیته از 4سال قبل تا کنون در ایام ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر طرح‌های اشتغال کوچک مشاغل خانگی است و افراد مکانی برای عرضه محصولات خود ندارند، یادآور شد: براساس ماده30 قانون سازماندهی مشاغل خانگی، شهرداری‌ها موظفند فضای سبز و بوستان‌ها را در اختیار مشاغل خانگی قرار دهند.

سهرابی ضمن بیان اینکه برای گرفتن غرفه‌ها هیچ وجهی از مددجویان دریافت نشده و غرفه‌ها رایگان واگذار شده است، گفت: بعضی از مددجویان که با کمک کمیته شغل خود را راه انداختند و در این نمایشگاه حضور دارند، توانستند بین دو تا 18نفر کارآفرینی و اشتغال‌زایی کنند.

وی اهداف برپایی نمایشگاه را برشمرد و گفت: یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه بازاریابی است و هدف‌های دیگری از جمله آشنایی مردم با مدل اشتغال کمیته امداد نیز در این نمایشگاه دنبال می‌شود. مردم در این فرصت می‌بینند که با مبلغ وام‌های کم، اشتغال‌های بزرگی ایجاد شده است و مدل ایجاد اشتغال کمیته امداد برای جویندگان کار می‌تواند مدل موفقی باشد.

به گفته این مقام مسئول اینکه مردم و خیرین اطلاع داشته باشند که ماحصل کمک‌های ریز و درشتی که به کمیته می‌کنند اشتغال و توانمندسازی مددجویان است، مسئله مهمی است.

روستایی اعلام کرد: در سال 93 حدود 8 هزار و 600 وام اشتغال با اعتباری به مبلغ 90 میلیارد تومان پرداخت کردیم و در سطح کشور دومین استان در بحث جذب اعتبارات بودیم. در سال جاری نیز طبق پیش بینی انجام شده بنا داریم با توجه به محدودیت‌های اعتبارات موجود حدود هفت هزار طرح اجرا کنیم.

وی ضمن تقدیر از همکاری شهرداری منطقه یک ادامه داد: برای دعوت از کسانی که تمایل به حضور در نمایشگاه داشتند به شهرستان‌ها اعلام کردیم کسانی که کارشان ویژگی‌های نمایشگاهی دارد اعلام کنند البته تعداد متقاضیان زیاد بود و به دلیل محدودیت فضا تقاضای صد غرفه کرده بودیم که با برپایی 50 غرفه موافقت شد.

روستایی اظهار کرد: استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی و بازدید از غرفه‌ها خوب بوده به‌طوری که غرفه‌داران اظهار کرده‌اند فروش یک شب آن‌ها معادل 10شب سال‌های قبل که نمایشگاه در فضای بسته برپا می‌شد، بوده است.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدت نمایشگاه تمدید می‌شود، گفت: درخواست‌ها برای تمدید زیاد بوده اما از آنجا که هزینه‌هایی برای ما دربر دارد باید برآورد هزینه شود و درصورت اختصاص اعتبار باید برنامه‌های ویژه احیای شب قدر هم درنظر بگیریم و تلاش می‌کنیم نمایشگاه را تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید کنیم.

وی درخصوص میزان موفقیت طرح های اشتغال هم پاسخ داد: 80 درصد طرح های حوزه اشتغال در 5 سال گذشته موفق بوده است که در این راستا با نظارت‌ قبل، حین و بعد از اجرای طرح سعی داریم که درصد موفقیت طرح‌ها را بالا ببریم و اگر شرایط جوی، بازار فروش یا شرایط مددجو باعث شکست طرح شود، سعی می‌کنیم با تزریق اعتبار، مشاوره و هدایت شغلی طرح را زنده کنیم و به مددجو کمک کنیم تا کار را از سر بگیرد.

بنابراین گزارش، از چهارم تیرماه سال جاری جشنواره و نمایشگاه «رمضان و مهرورزی» به همت کمیته امداد استان فارس با همکاری شهرداری شیراز در بوستان بعثت برپا شده است. در این نمایشگاه مددجویان کمیته امداد که با گرفتن وام خوداشتغالی به خودکفایی رسیده‌اند در 50غرفه محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی را با قیمت‌های کمتر از بازار به صورت مستقیم به خریداران عرضه می‌کنند.

در حاشیه این نمایشگاه که تا روز جمعه 12تیرماه برپاست، هرشب از ساعت 18 الی 23 برنامه‌ها و جشن شاد خانوادگی با حضور هنرمندان صداوسیما، خوانندگان و قهرمانان ورزشی همراه با ویژه‌برنامه کمک به ایتام نیز برگزار می‌شود. همچنین مشاوره‌ خانواده، شغلی، و مذهبی به صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌گردد. ضمن اینکه بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانند کتاب و محصولات فرهنگی را با 50درصد تخفیف خریداری کنند.

نظرات بینندگان