کد خبر: ۷۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

تفاوت در محتوای هشدار همزمان روحانی و اوباما درباره مذاکرات

در اتفاقی کم سابقه، روسای جمهور کشورمان و آمریکا، همزمان درباره مذاکرات هشدار دادند اما با یک تفاوت بنیادین در محتوای دو هشدار.
به گزارش شیرازه به نقل از صراط، در اتفاقی کم سابقه، در حالی که ایران و 5+1 مهلت توافق هسته ای را یک هفته تمدید کرده اند، روسای جمهور کشورمان و آمریکا، همزمان درباره مذاکرات هشدار دادند.

 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر ایالات متحده به خواسته های خود در مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران نرسد، در خروج از مذاکرات تردید نخواهد کرد.

اوباما پس از اعلام تمدید یک هفته ای مذاکرات گفت اگر مذاکره‌کنندگان اتمی اطمینان پیدا نکنند که همه راه‌های دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شده است، توافقی در کار نخواهد بود.

اوباما تامین شدن شرایط بازرسی‌ کافی از تاسیسات ایران و امکان راستی‌آزمایی برنامه اتمی را از شروطی خوانده که اگر محقق نشود، توافقی نهایی به دست نخواهد آمد.

همزمان با اظهارات اوباما، حسن روحانی، همتای ایرانی او هم در تهران درباره نقض توافق احتمالی توسط گروه ۱+۵ هشدار کم سابقه ای داد.

روحانی در مراسم افطاری با اهالی رسانه درباره نقض توافق احتمالی از سوی گروه ۱+۵ گفت: "اگر روزی توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بلافاصله شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، به مسیر قبلی باز می‌گردیم."

گفتنی است این هشدارهای همزمان در حالی است که، ایران و ۱+۵ توافق کرده اندند مذاکرات اتمی را که ضرب‌الاجل آن نیمه شب سه شنبه نهم خرداد به پایان می‎رسید یک هفته دیگر یعنی تا سه شنبه شانزده تیر تمدید کنند.

بزرگترین تفاوت در هشدارهای روحانی و اوباما را شاید بتوان در فرض اولیه آنها در اصل امضای توافق دانست. اوباما با وجود ابراز امیدواری به توافق، هشدار خود را در خصوص خروج از مذاکرات مطرح کرده و این بدان معناست که او هنوز به مرحله "پس از توافق" ورود نکرده است.

این در حالی است که روحانی، هشدارش را درباره نقض توافق از سوی 5+1 عنوان کرده که این موضوع بدان معناست که رییس جمهور کشورمان در ذهن خود از توافق گذشته و درباره دوران "پس از توافق" سخن گفته است.
نظرات بینندگان