کد خبر: ۷۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

قیمت وام 45 میلیون تومانی در بازار 7 میلیون و ششصد هزار تومان شد

متاسفانه در سال های اخیر هیچ حمایت واقعی از مردم برای خانه دار شدن صورت نگرفته است چرا که تسهیلات ارائه شده با واقعیت های زندگی مردم همخوانی ندارد.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حتما این روزها زیاد شنیده اید که می گویند «اگر پول داری خونه بخر، الان بازار مسکن راکد است». توصیه به حقی است، چون مردم هنوز رشد سرسام آور قیمت مسکن در سال های اخیر را فراموش نکرده اند و فکر می کنند شاید همین روزها بار دیگر سونامی قیمت مسکن از راه برسد.

گرچه در یکی دو سال اخیر قیمت مسکن افزایش آن چنانی نداشته است اما مردم توان خرید با قیمت های فعلی را هم ندارند. خدا رحمت کند حافظ که می گفت: «پای ما لنگ است و منزل بس دراز/ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل». حکایت جیب مردم و یک وجب سرپناه همین شعر این شاعر شیرازی است.

دولت برای خانه دار کردن مردم، تسهیلات می دهد، اما تاکنون هیچکدام از وام های جورواجور دولت نتوانسته آنها را صاحب خانه کند.

 چگونه از تسهیلات اوراق مسکن استفاده کنیم

یکی از تسهیلاتی که دولت از سال 89 پرداخت می کند، خرید خانه از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با نرخ سود 16 درصد است. در ابتدا وام مسکن و جعاله در مجموع 25 میلیون تومان بود که بعدا با مصوبه شورای پول اعتبار در سال 92، به 45 میلیون تومان رسید که بر همین اساس متقاضیان با هر میزان تقاضا می‌توانند تا سقف 90 ورقه 500 هزار تومانی اوراق را خریداری کنند.

در جزئیات بیشتر این وام باید گفت که 35 میلیون تومان در قالب وام بلند مدت با سود 16 درصد تا سقف 12 ساله و 10 میلیون تومان تسهیلات جعاله با سود 18 درصد با سقف 5 ساله تقسیط می‌شود. وام 35 میلیون تومانی که 12 ساله (144 ماه) قسط بندی می‌شود، به این صورت که وام گیرنده باید تا 5 سال ماهیانه 800 هزارتومان و 7 سال بعدی ماهانه 550 هزارتومان بازپرداخت داشته باشد یعنی باید بابت وام 45 میلیونی مبلغی حدود 100 میلیون تومان به بانک برگردانده شود!

جدیدترین قیمت اوراق مسکن

قیمت هر برگ اوراق تهسیلات مسکن در فرابورس در سال گذشته تا 100 هزار تومان پیش رفت اما در حال حاضر بین 72 تا 85 هزارتومان در نوسان است.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای سال تاکنون با تغییرات چندانی مواجه نشده بود و در محدوده 70 تا 80 هزار تومانی در حال حرکت بود اما امروز(پنج شنبه 11 تیرماه) نسبت به هفته گذشته رشد نسبی را تجربه کرد و در محدوده قیمتی 85 هزار تومان قرار گرفت.

قیمت وام 45 میلیون تومانی در بازار 7 میلیون و ششصد هزار تومان شد/ مردم می گویند؛ خرما بر نخیل و دست ما کوتاه!

به نظر می رسد به جز عرضه و تقاضا که یک عامل مهم در تعیین قیمت این اوراق به شمار می رود، افزایش احتمالی قیمت مسکن و استقبال نسبی مردم از تسهیلات 60 میلیون تومانی یا همان صندوق «یکم» باعث افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن شده است.

آیا خرید این اوراق به صرفه است؟

در حال حاضر دارندگان متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کنند. یعنی برای دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات (با احتساب قیمت 85 هزار تومان برای هر ورقه) هفت میلیون و ششصد هزار تومان پرداخت کند.

با این اوصاف، آیا می توان به خانه دار شدن جوانانی که با حقوق ماهیانه 820 هزار تومان روزگار می گذرانند، امیدوار بود؟ اگر قسط های وام ازدواج را کنار بگذاریم، زوج های جوان چگونه می توانند ماهانه 800 تومان برای خانه دار شدن قسط پرداخت کنند؟

متاسفانه در سال های اخیر هیچ حمایت واقعی از مردم برای خانه دار شدن صورت نگرفته است چرا که تسهیلات ارائه شده با واقعیت های زندگی مردم همخوانی ندارد.

نظرات بینندگان