کد خبر: ۷۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
استقبال اقشار مختلف مردم از جشنواره رمضان و مهرورزی

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

در این جشنواره تعدادی از آرزوهای ایتام و بچه های بدسرپرست که مددجوی کمیته امداد امام استان فارس هستند، توسط نیک‌اندیشان خیر حاضر در برنامه برآورده می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، شب‌های تابستان فرصتی است تا خانواده‌ها ساعتی را به دور از مشغله‌های روزمره در فضای سبز بوستان‌ها گرد هم آیند اما بوستان بعثت شیراز حال و هوایی متفاوت‌تر دارد و عطر مهروزی که در فضای آن آکنده شده است هر رهگذری را به سوی خود می‌کشاند.

از چهارم تیرماه در قالب جشنواره «رمضان و مهرورزی» ذره‌ذره مهر و عاطفه خیرین به بار نشسته و اکنون مددجویانی که با عزمی راسخ کارشان را با سرمایه مالی اندک ولی با تکیه بر قدرت لایزال الهی آغاز کرده‌اند، دستاورد و محصولات خود را در 50غرفه در فضای سبز بوستان بعثت به نمایش گذاشته‌اند. در ورودی بوستان بنرهای بزرگی نصب شده که شما را به سمت غرفه‌ها هدایت می‌کند.

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

از ابتدای ورودی نمایشگاه محصولات مختلف از جمله صنایع دستی و محصولات چرمی و لباس‌های محلی وتابلو فرش‌ها تا خوراکی‌ها و عرقیات توجه هر شهروندی را به خود جلب می‌کند.

در سمت راست ورودی دستان پینه‌بسته تلاشگران بافنده و دوزنده شکوه و عظمت اعتماد به نفس و اتکال به خدا را به تصویر کشیده است. در غرفه‌های انتهایی این سمت هرچه به افطار نزدیک‌تر می‌شویم بازار نان و غذاهای محلی تازه بیشتر گرم می‌شود.

صدای کرکیت در یکی از غرفه‌ها توجهم را به خود جلب کرد؛ با استقبال گرم مادر و دختری که مشغول بافت فرش بودند دقایقی در کنارشان نشستم. رخست مرادی، مادر خوش‌اخلاقی که بافندگی را از کودکی در کنار مادر خود یاد گرفته بود، می‌گفت در گذشته دار قالی را خودمان درست‌ می‌کردیم و با نگاه به یک فرش بافته شده، فرش‌های جدید را می‌بافتیم اما اکنون به کمک نقشه، طرح‌های مختلفی را می‌بافیم.

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

وی که از معده‌درد نیز رنج می‌برد، می گفت قبلا فرش در اندازه‌های مختلف می‌بافتیم اما بخاطر کوچک بودن خانه و کمبود جا با وام 5میلیون تومانی کمیته امداد یک کارگاه فرش دو متری خریدیم و اکنون فقط فرش دومتری می‌بافیم.

رخست با بیان اینکه آرزوهای برآورده نشده بسیاری دارد، می‌گفت دلم می‌خواهد دخترم، قمررخ با یک مرد با ایمان و خوش‌اخلاق ازدواج کند و خوشبخت شود.

قمررخ 21 ساله که بخاطر از کارافتادگی پدر تا پنجم ابتدایی درس خوانده و بعد مشغول به قالی‌بافی شده است هم می‌گفت با مادرش به طور میانگین روزانه 5 ساعت قالی‌بافی می‌کنند و یک فرش دومتری را طی حدود سه ماه می‌بافند که آن‌را بین 3تا 4میلیون به فروش می‌رسانند و پس از یک یا دوهفته استراحت، بافتن قالی بعدی را شروع می‌کنند.

در غرفه تابلو فرش با گل‌افروز رنجبر که شعار «خواستن، توانستن است» را به زیبایی در عمل به تصویر کشیده بود، هم‌کلام شدم. او سال‌ها قبل در یک شرکت فرش‌بافی مشغول به کار شده بود اما چون حقوق کم او کفاف مخارج زندگی‌اش را نمی‌داد در سال 91 با گرفتن 3میلیون تومان وام طرح اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) لوازم اولیه مورد نیاز را خریداری کرده و موفق به گرفتن نمایندگی شرکت فرش «دارکوب امروز» می‌شود.

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

این بانوی تلاشگر که رشته تحصیلی‌اش کامپیوتر بوده می‌گفت تنها با لطف خدا بود که توانستم کارهای فنی تابلوفرش را از طریق آموزش از راه دور توسط شرکت یاد بگیرم. او در شهرستان استهبان جزو اولین کسانی بود که بافت تابلوفرش را آموزش داد این در حالی است که این روزها اغلب زنان خانه‌دار استهبانی به کار بافت تابلوفرش مشغول هستند.

این بانوی کارآفرین که برای دو نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی کرده است با بیان اینکه وقتی می‌خواهم حقوق افرادی که در کارگاه مشغول به کار هستند را پرداخت کنم بسیار خوشحال می‌شوم و آرزو دارم با توسعه کارگاه و بافت کوسن، بالش، پادری و سایر چیزهایی که کاربردی‌تر و فروش بهتری دارند، تعداد افراد بیشتری را در کارگاه استخدام کنم.

رنجبر با بیان اینکه تابلوفرش‌های با طرح آیات قرآن در کشورهای عربی مشتریان زیادی دارد، می‌گفت امیدوارم بتوانم با همکاری مرکز بازرگانی کمیته امداد و افزایش کیفیت تابلوفرش‌ها، زمینه صادرات آن ها فراهم شود.

در غرفه تابلو فرش‌هایی با موضوع پاکدامنی یوسف، حلقه درویشان، صلای عشق، سوره حمد و آیات قرآن با قیمت‌های بین 300هزار تا دو میلیون تومان به چشم می‌خورد.

در این غرفه هم مانند غرفه فرش‌بافی بازدیدکنندگان در حالی که از طرح‌ها و زیبایی آن‌ها شگفت‌زده می‌شدند پس از پرسیدن قیمت‌ها می‌گفتند فعلا پول نداریم بخریم!

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

در غرفه سبدبافی دو بانوی هنرمند لامردی مشغول بافت سبدهایی زیبا از جنس خلال چوب نخل و نخ کاموا بودند. شهناز رنجبر که فوق دیپلم تربیت‌بدنی دارد، سبدبافی را از کودکی در کنار مادرش یاد گرفته و به همراه صغری حسینی که صفا و سادگی خاصی در سخنان آنان بود، چوب نخل و نخ‌ها را به طور تحسین‌برانگیزی به هم‌می‌بافتند و می‌گفتند همه طرح‌ها و شکل‌ها ذهنی است و از روی الگوی خاصی نیست.

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

سبدهای این غرفه که قابلیت شست‌و شو هم دارند در سایزها و طرح‌های مختلف با قیمت بین 30 تا 60هزار تومان بود و برخلاف غرفه فرش‌بافی و تابلوفرش فروش خوبی داشتند.

غرفه‌داران غرفه‌های ریسندگی پشم، لباس‌های محلی، تولید مواد غذایی، عرقیجات و سایر غرفه‌ها نیز حرف‌های شنیدنی‌ داشتند که می‌تواند برای جوانان جویای کار الگو و انگیزه‌بخش باشد اما در مجال اندک فرصت پرداخت بدان نبود.

شکفتن گل مهرورزی در ویژه‌برنامه اکرام ایتام

با گذشت زمان آغاز به کار نمایشگاه لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت حاضر افزوده می‌شود. برنامه فرهنگی و جشنواره مهرورزی نیز هرشب در کنار نمایشگاه برگزار می‌شود و مورد استقبال اقشار مختلف مردم به‌ویژه ورزشکاران و هنرمندان قرار گرفته است.

در این جشنواره تعدادی از آرزوهای ایتام و بچه های بدسرپرست که مددجوی کمیته امداد امام استان فارس هستند، توسط نیک‌اندیشان خیر حاضر در برنامه برآورده می شود.

درخت مهرورزی در بوستان بعثت شیراز ثمر داد + تصاویر

این سنت حسنه چند سالی است در ماه مبارک رمضان در سطح کشور رواج پیدا کرده است اما باید توجه داشت که بخاطر تغییر سبک زندگی سطح توقعات و آرزوها با نیاز های اساسی این قشر اختلاف زیادی پیدا کرده است. به نظر می رسد در این شرایط لازم است که بذر درخت اولویت ها و نیازهای اساسی را بکاریم. به عنوان مثال اغلب آروزهای کودکان یتیم که در یک شب جشنواره رمضان و مهرورزی خوانده شد، لب‌تاب، تبلت و موبایل بود در حالی که اکثر این خانواده ها در تامین نیاز های اساسی‌تر مانند اجاره خانه و پرداخت قبوض و هزینه بیماری یکی از اعضای خانواده و یا حتی تامین وعده های غذایی خود درمانده‌اند و در این وضعیت نیاز به تبلت و لب تاب و موبایل چندان اولویتی ندارد.

با توجه به اینکه در فضای سرشار از احساس جشنواره، حامیان نیک‌اندیش و خیر داوطلب برآورده کردن این آرزوها می شوند بهتر است کمیته امداد که اشراف خوبی بر وضعیت خانواده مددجویان دارد با برشمردن نیازهای اساسی این خانواده ها و ارائه دادن مشکلات و نیازهای اساسی‌تر در کنار آرزوها، کمک های خیرین را در جهت رفع نیازهای اساسی مددجویان هدایت کند.

جشنواره و نمایشگاه «رمضان و مهرورزی» که از چهارم تیرماه در بوستان بعثت برگزار شده تا روز جمعه 12تیرماه برپاست. علاقه‌مندان و شهروندان می‌توانند هرشب از ساعت 18 الی 23 در برنامه‌ها و جشن شاد خانوادگی با حضور هنرمندان صداوسیما، خوانندگان و قهرمانان ورزشی شرکت کرده و ضمن بازدید از نمایشگاه می‌توانند صنایع دستی، کتاب و محصولات فرهنگی را با قیمت مناسب خریداری کنند. همچنین در این نمایشگاه مشاوره‌ خانواده، شغلی، و مذهبی به صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌گردد.

نظرات بینندگان