کد خبر: ۷۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

60 چاه غیرمجاز در زرین دشت به زودی پلمپ می شوند

در سطح شهرستان زرین دشت بر طبق آخرین آمارها 967 حلقه چاه مجاز وجود دارد و علاوه بر آن 263 حلقه چاه دیگر به صورت غیر مجاز حفر شده اند که تعدادی در قبل از سال 85 و برخی دیگر بعد از سال 85 حفر شده اند

به گزارش شیرازه به نقل از زرنوشت، احمد خوشبویی رئیس اداره منابع آبهای زیر زمینی در زمینه وضعیت چاههای غیر مجاز و برداشت از این چاهها به خبرنگار ما گفت: در سطح شهرستان زرین دشت بر طبق آخرین آمارها 967 حلقه چاه مجاز وجود دارد و علاوه بر آن 263 حلقه چاه دیگر به صورت غیر مجاز حفر شده اند که تعدادی در قبل از سال 85 و برخی دیگر بعد از سال 85 حفر شده اند. البته هیچ کدام از این چاه های غیرمجاز مربوط به چند سال اخیر نمیباشد و به محض گزارش حفر غیرمجاز چاه، بعد از اخذ دستور از دادستان محترم و با کمک نیروهای خدوم انتظامی قبل از رسیدن چاه به آب، چاه مذکور پر شده است.

خوشبویی تصریح کرد: براساس قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری که در سال 89 به تصویب رسید برای چاههایی پروانه صادر می شود که در حال حاضر قبل از سال 85 حفر شده باشند البته با شرایط خاص:

  1. در اراضی ملی حفر نشده باشند
  2. مضر به منابع آب مجاور و مصالح عام نباشد
  3. براساس ظرفیت آبی دشت مربوطه باشد

برهمین اساس بعد از صدور قانون تعیین تکلیف، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای نسبت به صدور پروانه ها و همچنین پرکردن بعضی از چاهها قدری با دقت بیشتری احتیاط به خرج داده است.

وی در ادامه گفت: برداشت غیرمجاز از آبهای زیرزمینی باعث صدمه دیدن جبران ناپذیر دشتهاست و سیاست مدیران آب منطقه ای فارس برخورد قاطع با متخلفین در حوزه آب است لذا در سال گذشته اکیپ پرکردن چاههای غیر مجاز در سطح استان حدود 1200 چاه غیرمجاز را پر و مسلوب المنفعه کردند. در شهرستان زرین دشت نیز حدود 60 چاه بر اساس اولویت بندی شناسایی و اخطاریه برای صاحبان این چاهها صادر شده است و منتظر هستیم تا بزودی این اکیپ وارد شهرستان شوند و اقدام به پرکردن این چاهها نمایند.


احمد خوشبویی با این توضیح که متوسط بارندگی در شهرستان حدود 230 میلیمتر در سال است، در خصوص اولویت پر کردن چاه ها گفت که شهرستان به چهار دشت تقسیم می شود که با توجه به بیلان منفی آب دشت ها یعنی اختلاف بین میزان بارش سالیانه و برداشت و خروج آب، برخی از دشت ها ممنوعه اعلام شده است و بر اساس قوانین صادره و دستورالعمل سازمان بازرسی کل کشور صدور مجوز بهره برداری برای چاههای غیرمجاز در دشت های ممنوعه خلاف قوانین و مقررات است.

در این شهرستان نیز دشت خسویه – ساچون ممنوعه می باشد.

دشت خسویه –ساچون :شامل شهر حاجی آباد و روستاهای خسویه،دروا،ساچون،حیدر آباد،چاه مسیح،چاه انجیر، گلوگاه، چاه سبز، تل ریگی، میانده، زیراب، حاجی طاهره، تاج آباد و خلیل آباد می شود.

دشت ایزدخواست از شهر دبیران تا گلکویه :شامل شهر دبیران، دهنو، شهرپیر و روستای گلکویه می باشد که گزارش ممنوعه شدن آن از طرف شرکت آب منطقه ای تهیه شده است و به زودی ممنوعه شدن این دشت نیز تصویب و اعلام خواهد شد.

دشت مزایجان :شامل روستای مزایجان

و دشت فدامی از روستای گزطویله و شیخی می باشد.

در پایان خوشبویی در خصوص صدور مجوز برای کارهای صنعتی افزود با توجه به قانون پنجم توسعه هیچ تخصیصی جهت حفر چاه جدید کشاورزی و صنعت در بسیاری از دشتهای کشور داده نشده است لذا شهرستان زرین دشت هم فاقد تخصیص آب زیرزمینی است و متقاضیان باید از طریق چاه های کشاورزی و یا شبکه آبرسانی آبفا تأمین آب نمایند. اما به نسبت پلمپ کردن چاههای غیر مجاز تعداد محدودی مجوز برای چاههای صنعتی داده می شود که تاکنون چند مجوز برای این فعالیتهای صنعتی به ما داده شده است. لذا درصورت همکاری مردم و مسوولین برای پر کردن چاه های غیر مجاز، از آن طریق میتوان مشکل تأمین آب تعدادی از واحدهای صنعتی را حل کرد.

نظرات بینندگان