کد خبر: ۷۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

توصیه های دامپزشکی فارس برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو

بیماری «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» برای نخستین بار در سال 1379 در کشور دیده شده است

به گزارش شیرازه، قاسم رضاییان‌ زاده در گفت‌ و گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد، اظهار داشت: ایجاد خونریزی در بافت­‌های بدن یکی از نشانه‌های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می­افتد و اقدامات دامپزشکی برای تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود که هیچ گزارشی از این بیماری در استان فارس نداشته‌ایم.

وی در مورد توزیع جغرافیائی این بیماری گفت: این بیماری در جنوب و شرق اروپا و به‌ویژه شوروی پیشین، در سرتاسر منطقه مدیترانه، شمال غرب چین، آفریقا، خاورمیانه و شبه‌قاره هند گسترش دارد.

رضاییان‌زاده در مورد انتقال این بیماری گفت: این بیماری به‌صورت معمول از طریق گزش کنه­‌های آلوده و یا تماس انسان با بافت­‌های دام‌­های آلوده در زمان کشتار دام یا خرد کردن گوشت منتقل می­‌شود.

این مسئول ادامه داد: حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه­‌هایی که از این دام­‌ها خون‌خواری می­‌کنند می­‌توانند آلوده‌شده و آلودگی را به نوزادان خود منتقل کنند.

مدیرکل دامپزشکی فارس تأکید کرد: کشتار دام­‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

وی ادامه داد: خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان کشتارگاه، انتقال‌دهندگان و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت 24 ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌ شده باید به مدت حداقل  24 ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌ شده باید به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس مصرف شود) از جمله موارد مهم در مصرف گوشت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب کودکان، روستائیان، دامداران و شیردوشان از لمس و یا له کردن کنه‌ها، استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت‌کننده در هنگام پشم‌چینی دام‌ها و سم‌پاشی اماکن دامی و اسطبل‌های روستایی برای کاهش جمعیت کنه‌ها از دیگر موارد بهداشتی است.

وی بیان داشت: تشخیص آزمایشگاهی موارد مشکوک به تب خونریزی‌‌دهنده کریمه کنگو باید در آزمایشگاه مجهز و با درجه ایمنی زیستی بسیار بالا انجام شود.

وی در پایان توصیه کرد: دامداران، کارکنان کشتارگاه­‌ها، تکنسین­‌های دامپزشکی و دامپزشکان و خانم‌های خانه‌دار در معرض بیشترین خطر قرار دارند و باید احتیاط بیشتری کنند.


نظرات بینندگان