کد خبر: ۷۲۰۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

وقتی غده های سیب زمینی چرکین می شود!/ کاش روحانی هم سیب زمینی توزیع می کرد

سردخانه وجود ندارد، کارخانه تولید چیپس و ... هم همچنین و صادرات هم به مشکل برخورده است. چاره چیست؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، زیاد شنیده اید که «می گویند فلانی انگار سیب زمینی است» و از این ضرب المثل برای نکوهش افرادی که خیلی نسبت به مسائل پیرامونی غیرت به خرج نمی دهند استفاده می کنند. گرچه سیب زمینی غیور نیست و بی رگ است اما نشاسته دارد و مکمل مقوی برای بسیاری از غذاهاست و زینت بخش سفره فقرا.

محصولی که از زمان فتحعلی شاه توسط سرجان ملکم سفیر حکومت کمپانی هندوستان وارد ایران شد و در دوران محمدشاه قاجار توسط حاجی میرزا آقاسی رواج کمی یافت و بعد وارد سایر مناطق ایران شد و حالا کشت سیب زمینی چنان در ایران فراگیر شده است که روی دست کشاورز می ماند و می پوسد و بعضا خوراک دام ها می شود. امسال هم این قصه پرغصه در فارس تکرار شد.

گرچه مسئولین در یک اقدام ضرب الاجلی اقدام به خرید تضمینی صدها تن سیب زمینی از کشاورزان کردند اما چون سردخانه ای برای نگهداری آن وجود ندارد، شمارش معکوس برای فساد این محصول آغاز شده است.

بهجت حقیقی مدیرکل تازه نفس تعاون روستایی فارس در گفتگو با روزنامه خبرجنوب می گوید: دلالان سیب زمینی کشاورزان را کیلویی 100 تومان هم نمی خرند اما تعاون روستایی 600 تن سیب زمینی ار کشاورزان داراب و 100 تن از کشاورزان جهرم را به قیمت 350 تومان از آن ها می خرد اما از آنجایی که 40 درصد سردخانه های استان تعطیلند فساد در کمین سیب زمینی ها است.

کارشناسان می گویند: برای تولید هر یک کیلوگرم سیب‌ زمینی، ۲۱ لیتر آب مصرف می‌شود. حالا اگر ضررهای هنگفت مالی این حجم از فساد سیب زمینی ها را کنار بگذاریم چقدر از آب استان خشک فارس را به هدر داده ایم؟

در حالی که تولید سیب‌ زمینی در فارس در برخی سال ها مثل امسال سر به فلک می‌ زند، اما دریغ از یک کارخانه تولید چیپس، پرک، پوره یا پودر سیب‌ زمینی! از طرفی در سال های پیش کشورهای عراق، روسیه، افغانستان و آسیای میانه بازارهای هدف برای صادرات سیب‌ زمینی کشورمان بودند، اما حالا هم عراق خود تولید کننده سیب زمینی است و هم اروپا سیب زمینی را به قیمت 600 تومان در سراسر عراق توزیع می کند.

سردخانه وجود ندارد، کارخانه تولید چیپس و ... هم همچنین و صادرات هم به مشکل برخورده است. چاره چیست؟

دارم فکر می کنم چرا زمانی توزیع سیب زمینی در جهت جلوگیری از فساد این محصول و در حمایت کشاورز داخلی، بهانه ای برای استهزا دولت نهم به عنوان دولت سیب زمینی! شد؟ پخش سیب زمینی در دولت قبلی بدتر است یا سبد کالا با برنج هندی و مرغ ترکیه ای به خورد فقرا دادن؟ یا این که دولت رسما ابلاغیه بدهد و ستاد انتخاباتی فعال کند؟ کاش روحانی هم سیب زمینی را در سبد کالا بین مستمندان تقسیم می کرد که هم سیب زمینی ها فاسد نشوند و هم تناقضات حمایت از کشاورز داخلی و خارجی کم رنگ شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴
0
مثل احمدی نژاد عمل کنند بخرند مجانی توزیع کنند
100
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴
0
دولت نهم سیب زمینی توزیع می کرد اما نفت بشکه 160دلار را معلوم نمی شد کجا توزیع می کنه اختلاسها و گم شدن دکل چند میلون دلاری نتیجه توزیع سیب زمینی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴
0
موافقم دوست100درضمن شب انتخابات کرم کردن ایشان!!!!!