کد خبر: ۷۲۰۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

قادری را دوست داریم اما ادبیات خود را تغییر دهد/ بیمه موافقت کند، برگ ارجاع لغو می‌شود/ قسم می خورم نظرسنجی ما درست است

طرح نسخه الکترونیک در سه شهرستان فارس اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به موج جدید انتقاداتی که به اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس مطرح شده، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در این خصوص را وظیفه دانشگاه عنوان و اظهار کرد: از منتقدین می‌خواهم اگر به قانون عمل نکردیم ما را زیر سوال ببرند نه اینکه بگویند چرا قانون را اجرا می‌کنید!

محمدهادی ایمانیه در نشست خبری بخشی از اعتراضات نسبت به پزشک خانواده را به علت آگاهي‌نداشتن پزشکان خانواده از قوانین کامل این طرح و سهل انگاری در اجرای آن دانست و افزود: جهت رسیدگی به مشکلات پیش آمده، علت همه اعتراضات را جمع‌آوری کرده‌ایم که در قالب دفترچه‌هایی به پزشکان منتقل خواهد شد.

نظارت بر اجرای طرح پزشک خانواده تشدید می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: برخی از اعتراضات نیز مربوط به گروهی از پزشکان بوده که با وجود اطلاع دقیق از قوانین طرح پزشک خانواده تخلف می‌کنند که در این راستا با همکاری بیمه‌ها تلاش خواهیم کرد، نظارت‌ها را تشدید کنیم.

ایمانیه خاطرنشان کرد: با رایزنی با رؤسای بیمه‌ها مقرر شده 20نفر به تعداد نیروهای بیمه استان فارس اضافه شود تا نظارت بیشتری امكان پذير باشد.

اجرای قانون نظام ارجاع، عمده‌ترین علت اعتراض به طرح پزشک خانواده است

وی با بیان اینکه قانون نظام ارجاع و اجرای آن در طرح پزشک خانواده بیشترین موج اعتراضات را در بر داشته، تصریح کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده بخشی از سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده در فرمایش رهبر معظم انقلاب، مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی و مورد حمایت وزارت بهداشت و درمان است و در برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز به تصویب رسیده و ما مجری قانون هستیم و براساس این قانون ابتدا باید در موارد غیر اورژانس در سطح پزشک خانواده بیمار ویزیت و در صورت صلاح‌دید به متخصص ارجاع داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقایسه اجرای طرح پزشک خانواده در فارس با مازندران را اشتباه دانست و افزود: آیا ما باید پاسخگوی کامل اجرا کردن قانونی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، باشیم یا کسانی که قانون را ناقص اجرا کردند، باید پاسخگو باشند؟!

در نظام ارجاع دچار تضاد در تصمیم‌گیری هستیم

ایمانیه با بیان اینکه در نظام ارجاع دچار تضاد در تصمیم‌گیری هستیم، اضافه کرد: نمایندگان مجلس جهت رفع این مشکل می‌توانند همانند کشور ترکیه به قانون اجرای طرح پزشک خانواده بندی اضافه کنند که بدون ارجاع از سوی پزشک خانواده انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن تشکر از انتقادات دلسوزانه منتقدین طرح که به اصلاح آن می‌انجامد، گفت: دکتر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس را دوست داریم و از انتقادات وی تشکر می‌کنم اما پیشنهاد می‌دهم ادبیات پیگیری خود را تغییر دهند و برای بخش مربوط به ارجاع تلاش کنند تا بیمه‌ها راضی شوند و این قسمت از طرح فعلا اجرا نشود.

بیمه‌ها هنوز با تعلیق نظام ارجاع در فارس موافقت نکرده‌اند

وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی از نمایندگان استان فارس در مجلس و مسئولین استان برگزار شد، گفت: مقرر شد تا پیاده شدن اجرای کامل پزشک خانواده در سراسر کشور، بر روی نظام ارجاع پافشاری نکنند که در این خصوص وزارت بهداشت و رفاه موافقت کرده‌اند اما بیمه‌ها به دلیل مضاعف شدن بار مالی برای آن‌ها تا کنون موافقت نکرده و می‌گویند اینکه وزیر به ما دستور دهد کافی نیست و شورای عالی بیمه هم باید تصویب کند زیرا برای هرنفر ماهانه 4هزار تومان سرانه به پزشک خانواده می‌دهیم و از طرف دیگر بدون برگ ارجاع هم باید حق بیمه را بدهیم.

قائم مقام وزارت بهداشت در استان فارس ضمن اعتقاد به اینکه سایر استان‌ها جرأت اجرای طرح پزشک خانواده را نداشته‌اند، گفت: وزیر بهداشت در پاسخ به کسانی که می‌گویند چرا این طرح تنها در دو استان فارس و مازندران اجرا شده، دو دلیل کمبود پزشک و کمبود اعتبار لازم برای اجرا در تمام استان‌ها را ذکر کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بنا به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودجه سالانه اجرای این طرح تنها دو هزار میلیارد تومان است که با آن می‌توان طرح پزشک خانواده را در شهرها و استان‌های انگشت‌شماری اجرا کرد.

ایمانیه گفت: در آخرین اخبار از وزارت بهداشت اعلام شد که طرح پزشک خانواده تا پایان امسال در تمام شهرهای با جمعیت 50 هزار نفر اجرا خواهد شد.

کاهش 100میلیارد تومانی پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح پزشک خانواده

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز تصریح کرد: براساس مستندات آماري، هزینه‌های پرداختی مردم فارس برای درمان طي سه سال اجراي برنامه پزشك خانواده 100 ميليارد تومان کاهش یافته است.

وي در ادامه به تشریح مزایای مختلف اجرای طرح پزشک خانواده پرداخت و گفت: کاهش پرداختی از جیب مردم، تشکیل پرونده الکترونیک در نظام سلامت و پیگیری مراجعه های مردم، شناسایی بیماران دیابتی، فشار خونی و بیماران در معرض خطر، جلوگیری از صرف هزینه‌های گزاف و مراجعه‌های بی مورد به پزشک متخصص، بازآموزی پزشکان و کنترل بیماری های شایع از جمله مزایای طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهمترین مزیت اجرای طرح پزشک خانواده را ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشتی درمانی کشور عنوان و اظهار کرد: انجام معاینه‌های دوره‌ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع و آسان و شبانه‌روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود وارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از جمله اهدافی است که در اجرای کامل طرح پزشک خانواده پیگیری می‌شود.

ايمانيه با اشاره به شناسايي 40 هزار بيمار ديابتي و 60 هزار بيمار مبتلا به فشارخون بالا در طول سه سال اجرای طرح پزشک خانواده، بیان کرد: يكي ديگر از نقاط قوت اين برنامه كاهش چشمگير ميزان تزريقات، استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها و كورتون‌ها بوده که از شاخص‌های سلامت در دنیا است.

با پزشکانی که زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز کنند برخورد می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه استاندارد تجویز آنتی‌بیوتیک 20درصد نسخ است، گفت: از اول مردادماه با پزشکانی که بیش از 50درصد نسخه‌های آنان آنتی‌بیوتیک باشد، برخورد می‌کنیم.

وی بهره مندی یکسان تمام افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت را از دیگر مزایای طرح پزشک خانواده برشمرد و گفت: اجراي نسبي عدالت در توزيع درآمد بين پزشكان و مراكز پاراكلينيكي از ديگر دست‌آوردهاي برنامه پزشك خانواده در فارس است.

کسانی که منافعشان در خطر افتاده با طرح پزشک خانواده مخالفت می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه برخی تلاش می‌کنند اجرای طرح پزشک خانواده شکست بخورد، گفت: کسانی که با اجرای این طرح منافعشان به خطر افتاده، وجهه و اعتبار کاذب آن‌ها برای مردم شکسته و امکان اخذ ویزیت هایی با قیمت نجومی از آن‌ها گرفته شده سعی می‌کنند این طرح موفق نشود.

ایمانیه تصریح کرد: برخی از پزشکان متخصص می دانند که با اجرای طرح پزشک خانواده 90 درصد از مراجعه های پزشکی در همان مرحله پزشک خانواده حل و فصل می شود و مراجعه بی‌مورد به متخصصان کاهش می‌یابد بنابراین با طرح مخالفت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: البته پزشکان متخصص باید بدانند که این موضوع راهکار دارد و در نهایت به نفع نظام سلامت وشاغلان دراین بخش و به نفع مردم خواهد بود، چراکه با افزایش تعرفه های حوزه تخصصی، در آینده متخصصان با همان 10 درصد مراجعه کنندگان هم می توانند درآمد مناسب داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: کسانی که از اجرای عدالت در حوزه بهداشت و درمان آسیب دیدند و منافعشان به خطر افتاد و از اجرای عدالت زیاد خرسند نیستند نیز از اجرای این طرح دلخورند و بی محابا بر آن می تازند.

ایمانیه با بیان این که شمار پزشکان منصف نیز در حوزه درمان کم نیست، گفت: متخصصانی هم بوده‌اند که درآمدشان با اجرای طرح پزشک خانواده نصف شده است و از ابتدا با اجرای این طرح مخالف بودند اما اکنون با اطلاع از مزایای طرح به جمع حامیان و موافقان آن پیوسته اند.

1250متخصص در فارس همکار پزشک خانواده هستند

وي با بيان اينكه از هزار و 700 پزشك متخصص و فوق‌تخصص استان فارس هزار و 250متخصص با برنامه پزشك خانواده همكاري مي‌كنند، خاطرنشان كرد: نرفتن زير بليت نظارتي ماليات و پرداخت نشدن به‌موقع از سوي بيمه‌ها دو دليل عمده تمايل نداشتن پزشكان فوق‌تخصص براي همراهي با اين طرح است.

تخلفات حوزه پزشک خانواده را به 1590گزارش دهید

ايمانيه همچنين با تاكيد بر اینكه مراجعه به بيمارستان‌ها و پاراكلينك‌ها نيازمند داشتن برگ ارجاع نيست، از مردم خواست كه در صورت مواجهه با هرگونه تخلف در این طرح سريعا از طریق شماره تلفن 1590به بازرسان علوم پزشكي اطلاع دهند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز همچنين از حمايت وزير بهداشت از طرح پزشك خانواده در آخرين جلسه روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در تبريز خبر داد و گفت: اراده ما برای اجرای طرح پزشک خانواده نسبت به ابتدای اجرای طرح قوی‌تر شده و با دیدن مزایای فراوان این کار نسبت به اجرای آن ایمان پیدا کرده‌ایم و عزم ما یک عزم ملی شده است.

وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند اگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تغییر کند این طرح ادامه پیدا نمی‌کند اما باید توجه کرد که این طرح و قانون کشوری است و ربطی به اشخاص ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرایی نشدن مباحث آی.تی را پاشنه آشیل طرح پزشک خانواده عنوان و اظهار کرد: به شکل دستی اجرای کامل و بدون نقص طرح پزشک خانواده امکان‌پذیر نیست اما اگر مشکلات مربوط به آی.تی حل شود کمتر از 5سال این طرح در ایران نیز همانند سایر کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود.

ایمانیه به مزایای آی.تی اشاره و اظهارکرد: براین اساس ساعت کار پزشکان خانواده دقیقا مشخص خواهد شد و پزشکانی که نسخه‌های اشتباه بنویسند و یا اینکه با آزمایشگاه خاصی لابی کرده باشند، فرصت تخلف از آن‌ها گرفته می‌شود و همه چیز الکترونیکی شده و زیرذره‌بین می‌رود.

اجرای طرح نسخه الکترونیک در سه شهرستان فارس

وی با بیان اینکه نسخه الکترونیک در شهرستان جهرم اجرایی شده است، گفت: بر این اساس، نسخه سریعا به داروخانه منتقل می‌شود و بیمار با دادن کد به داروخانه، داروی خود را دریافت می‌کند که این طرح با گرفتن 500میلیون تومان از وزارت بهداشت در استهبان و ارسنجان هم پیاده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مهم‌ترین دغدغه پزشکان طرح خانواده را تاخیر در پرداخت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: همانطور که فارس برای اجرای طرح پزشک خانواده زحمت مضاعفی را متحمل شده باید در تقسیم بودجه هم ابتدا سهم و بودجه اجرای طرح پزشک خانواده پرداخت شود.

نظرسنجی علوم پزشکی علمی و نظرسنجی صداو سیما غیرعلمی بود

ایمانیه در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که آیا این درست است که پس از مطالعات بسیار و چندین مصوبه و پس از اجرای قانون، آن‌را به رفراندوم بگذاریم؛ نسبت به نظرسنجی صدا وسیمای فارس انتقاد کرد و گفت: من از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی که حضور من در برنامه نظرسنجی صداوسیما را هماهنگ کرد هم گلایه دارم چراکه گمان می‌کردم مانند همیشه در این برنامه هم مردم مطالبات خود را بیان کرده و سوالاتشان را می‌پرسند و من پاسخ خواهم داد اما با یک نظرسنجی غیرعلمی مواجه شدم.

وی در خصوص نظرسنجی که دانشگاه علوم پزشکی انجام داده بود، گفت: با زبان روزه قسم مي‌خورم كه آمارگيري انجام شده در سنجش سطح رضايت مندي مردم از طرح پزشک خانواده كاملا علمي و دقيق بوده است.

ايمانيه با بيان اينكه مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت از ابتدا با اجراي برنامه پزشك خانواده با اين شكل موافق نبود، گفت: اين مركز كار نظرسنجي را براساس شاخص‌ها و معيارهاي علمي دنبال كرد و علت رضایت و نارضایتی را هم بررسی کرده است.

وي تصريح كرد: ما نمي‌گوئيم كه 63 درصد كاملا از اين برنامه راضي بوده‌اند، گفته‌ايم كه 63 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجي، در سطح بسيار زياد، نسبتا زياد و زياد از طرح ابراز رضايت كرده‌اند.

ايمانيه گفت: هر مركز علمي و پژوهشي در كشور و استان قصد اجراي نظر سنجي در خصوص اين طرح را داشته باشد، دانشگاه علوم پزشكي شيراز آماده همكاري است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اگر بنا بود كه همه نظرسنجي‌ها به شكل نظرسنجي برنامه تلويزيوني 90 انجام شود كه بايد بساط تمام مراكز علمی نظرسنجی در کشور را جمع کنیم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴
0
ویزیت نجومی؟!!!
لطفا روش کار و سوالات طرح تحقیقاتی که بر اساس آن رضایت سنجی از مردم به صورت علمی شده است را روی سایت بگذارید تا بررسی کنیم.
لطفا واضحا پاسخ داده شود که چند درصد از خدمات سلامت مورد نظر برنامه پزشک خانواده اعمال شده است؟
چرا اجازه وارسی نتایج برنامه پزشک خانواده به افراد بیطرف داده نمی شود؟
کار زیبایی نیست که مخالفین برنامه پزشک خانواده را کسانی بدانیم که منافع آنها در خطر افتاده.
چرا گروههای علمی و مستقل داخل دانشگاه برنامه پزشک خانواده را ارزیابی نمی کنند؟
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴
0
بیچاره شدیم با این سرگردانی و خفت کشیدن در طرحتان............. جمعش کنید بابا!!!؟؟؟